Ensam i skogen

Förra numret av Transportarbetaren handlade om krisen i skogen. Chaufförerna, bilarna och åkerierna blir färre i takt med att priserna sjunker under lågkonjunkturen. Samtidigt stiger pressen på de kvarvarande förarna. För Erik Winberg, från Umeå, är det då viktigare än någonsin att fokusera på säkerheten.

– Tänk när det är halt och mörkt. För den som är ung och ovan eller stressad är det lätt att ramla eller göra ett misstag, säger föraren Erik Winberg.

Klockan är strax efter tio på kvällen och timmerbilen klättrar upp för en smal och brant skogsväg några mil utanför Umeå.

På höger sida om vägen, en bit längre fram, finns kvällens avlägg med timmer. Det ska han ensam lasta på släpet, med hjälp av sin kran, för att sedan köra till sågverket i Holmsund.

– Att köra timmerbil på de här smala skogsvägarna är ibland som att gå på lina. Det gäller att hitta rätt balans i alla lägen, säger Erik Winberg.

Han har kört timmerbil i tio år och rattar vant fordonet längre in i skogen. Trots ensamheten på vägarna och ute i skogen uppskattar han jobbet, framför allt friheten. Men han vet också vikten av att ta det lugnt och inte provocera bilen.

Just den här kvällen är förhållandena bra. Leran som var tidigare har hunnit frysa så att vägen är något fastare, och snön har ännu inte lagt sig.

– Jag har efterlyst säkerhetsförbättringar sedan jag började. I andra yrken är det till exempel säkerhetskrav på alla arbeten som utförs över två meter upp, men inte inom timmer, säger han.

Ett av de mest riskabla momenten är lastningen. Om kranen har förarhytt sitter föraren i den, flera meter upp, ofta utan möjlighet att kommunicera med omvärlden ifall något skulle hända. Det är sällan mobilen har täckning ute i skogen, och komradion finns inne i bilens förarhytt.

Och rädslan är inte obefogad. Ett stort antal olyckor där kranpelaren har knäckts har inträffat under åren. Erik var själv inblandad i en för några år sedan.

– Jag körde av en kranpelare och fastnade där uppe. Jag hängde över bommen, fastkilad med knät och kunde hålla mig fast. Det var tur att jag hade en kran utan hytt, för annars hade jag följt med ner. Jag hade tur som klarade mig så bra, säger han.

Exempel på tillfällen där det gått mer illa finns det flera. Bland annat nyligen bortgångne Carl-Åke Eriksson, tidigare ordförande i Transports Umeåavdelning.

– Han gick i backen med en kran. Då var det minus 20 grader. Han hade brutit lårbenet och tog sig inte in i bilen. Efter någon timme var det någon som saknade honom och såg till att han fick hjälp, men det hade kunnat gå riktigt illa, säger Erik Winberg.

Erik berättar att det var först i samband med det som han fick veta att alla olyckor skulle anmälas inom 24 timmar och att det var viktigt även med tillbudsrapporter.

– När man är på väg att gå av vägen ska det skrivas en tillbudsrapport, men alla tänker bara ”tur, det gick den här gången också” och kör vidare. Och åkarna har ingen koll, det är vi chaufförer som får ha det, men så ska det ju inte vara, säger han.

Framme vid avlägget klättrar Erik upp i kranhytten och sätter i gång. Klon far fram och tillbaka och när en av stockarna faller ner på sidan av släpet plockar han med lätthet och precision upp den.

Det sista han gör, när hela lasset ligger på släpet, är att gå ett varv för att kontrollera att allt ligger rätt och peta in de grenar och stockar som ligger fel. Slutligen spänns lasten fast med kedjor.

Hela proceduren tar bara omkring en halvtimme.

– Det tar längre tid om man måste ända ner till marken, eller om det ligger ojämnt staplat. Det är bra med höga högar, konstaterar Erik.

Sedan bär det av igen, nerför den branta backen och vidare söderut, längs E12.

Framme i Holmsund vägs lasten in, med kranen, som fick följa med den här gången. Om fler lass ska hämtas från samma avlägg brukar den få stanna där, men den här natten blev det för ont om tid.

Med tre krantag har den stora trucken på sågverket tömt lasten, och Erik är klar för nästa vända.

Ännu en gång ensam i vintermörkret.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.