Elmsäter-Svärd flaggar för fri cabotagetrafik i Sverige

Sverige ställer sig positivt till en ”helt öppen inre marknad” för vägtransporter. Det sade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) i en riksdagsdebatt på fredagen.

Debatten handlade om de svenska cabotagereglerna, och den socialdemokratiske riksdagsmannen Anders Ygeman gick till hårt angrepp mot alliansregeringen. Bakgrunden är en så kallad interpellation (en specifik fråga från en enskild riksdagsledamot till en minister) från i december.

I interpellationen frågar Anders Ygeman infrastrukturministern, om hon ställer sig bakom kraven på tydligare cabotageregler och hårdare insatser för att minska den sociala dumpningen inom transportbranschen.

Vid debatten i riksdagen betonade Catharina Elmsäter-Svärd att hon stöder krav på att förbättra regelefterlevnaden, förenkla tillsynen och se över påföljderna vid överträdelser av cabotagereglerna.

– Men till skillnad från några andra medlemsländer är Sverige fortfarande positiv till en helt öppen inre marknad, även för vägtransporter, sade hon.

Infrastrukturministern hänvisade bland annat till att Danmark och Finland infört nationella bestämmelser som inskränker cabotagetrafiken – och att EU-kommissionen därför överväger så kallade överträdelseförfaranden mot länderna ifråga. Ett överträdelseförfarande kan ytterst leda till att ett land dras inför EU-domstolen, och åtalas för ”fördragsbrott”.

Anders Ygeman sade sig ”aldrig ha blivit så överraskad av ett interpellationssvar som detta”. Han tolkade svaret som att alliansregeringen vill ha en fullständigt avreglerad inrikestrafik.
– Regeringen ställer sig alltså bakom en helt öppen inre transportmarknad. Frågan om cabotage handlar om social dumpning och om att människor utnyttjas. Om regeringen i linje med EU-kommissionen vill öppna upp för fritt cabotage så öppnar det dörren på vid gavel för social dumpning och en utflaggning av svensk åkerinäring, sade han.

Catharina Elmsäter-Svärd svarade att man måste ”hålla isär vad som är vad”.

– Frågan om cabotage handlar inte om social dumpning. Cabotage är en förutsättning för att använda transporter så smart och effektivt som möjligt, sade hon.

Transports förbundsordförande Lars Lindgren menar att detta ”visar var alliansregeringen egentligen står.”

– Det är bra att vi får ett klarläggande. I många år har de framställt det som att de vill slå vakt om svensk åkerinäring, men nu i början av valåret visar de sin sanna vilja. De vill släppa allting fritt och ha en låglönesektor, inte bara i transportbranschen utan i många branscher, säger Lars Lindgren.

Han menar att politikerna i stället borde verka för ”konkurrens på lika villkor”.

– Vi är inte ett dugg oroliga för att svenska företag inte skulle stå sig i den konkurrensen. Vi har duktiga åkerier, vi har duktiga förare, vi kan transportbranschen. Men med den modell som infrastrukturministern vill ha – och som vi delvis redan har i Sverige i dag – så konkurrerar vi med låglöneländer på låglöneländernas villkor. Om alliansregeringen får sin vilja igenom, så kommer det att helt slå undan benen för den svenska åkerinäringen.

Transportarbetaren har i flera dagar sökt Catharina Elmsäter-Svärd, både på telefon och per mail. De frågor vi ville få besvarade lyder:

– Ställer sig regeringen bakom en helt öppen inrikestransportmarknad i Sverige?

– Hur vill infrastrukturministern i så fall arbeta för att det införs?

– Vilka fördelar ser hon med en helt öppen inrikestransportmarknad?

– Hur ser infrastrukturministern på de kritiska röster som menar att detta skulle innebära social dumpning och en ”utflaggning” av svensk åkerinäring?

Catharina Elmsäter-Svärd har inte svarat.

Hela interpellationsdebatten kan ses på www.riksdagen.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.