”Efter Estonia badar jag inte i havet”

Per-Arne Persson hade åkt med Estonia många gånger. I dag är han övertygad om att hans bakgrund som lastbilschaufför räddade honom där ute på havet för 20 år sedan. – Jag har alltid varit en ensamvarg, säger han.

Kvällen den 27 september 1994 körde Per-Arne Persson på M/S Estonia sist av alla.

– Bildäck var tätt packat. Inga bilar var surrade, trots att det var så hård sjögång. När jag påpekade det sa de att jag skulle skita i det.

Per-Arne hade kört lastbil sedan slutet av 1970-talet. Året innan hade han varit nära dö i en annan färjeolycka. Han hade bokat plats på M/S Jan Heweliusz mellan Swinoujscie och Ystad. Men bilen gick, ovanligt nog, sönder i Venedig och han blev tio minuter försenad på resan upp till Polen och missade färjan. Den natten dog 55 personer.

– Där hade jag tur. När jag kom fram fick jag höra av en kollega vad som hade hänt. Det var tragiskt, jag kände flera som dog där.

Ombord på Estonia insåg han direkt att någon inte stod rätt till.

– Båten stod rakt upp emellanåt. Det slog hårt från bildäck och det skakade så fruktansvärt hårt.

I baren såg han kollegor som satt och drack öl.

– Jag har aldrig varit någon gruppmänniska, har alltid varit för mig själv och kunde ibland bli retad av de andra chaufförerna för det.

När den stora krängningen kom var han nere i sin hytt. Han satte på sig jeans och t-shirt och tog sig ut bland alla panikslagna människor.

– De ryckte och slet i mig men jag bara fortsatte framåt. Det var riktiga slagsmål överallt. Men jag hade fullt upp med mig själv och att överleva.

Färjan hade slagsida och han skadade höften i ett fall.

– Men hjärnan stängde ute all smärta.

Per-Arne tog sig ut på däck och fick tag i en flytväst, hade kollat tidigare var de fanns. Han var en av de sista som lämnade båten när han sköljdes ner av en våg.

I havet fick han tag i en tom flotte, och drev iväg från olyckplatsen.

– Jag ville vara själv i flotten, hade sett bråken på Estonia och visste att jag inte skulle överleva annars.

I sex timmar kämpade han mot det piskande vattnet och kylan.

– Jag värmde mig med en ficklampa. Kletade in mig i mina egna spyor för att hålla värmen. Många konstiga saker hände den där natten.

I sista stund plockade den finska kustbevakningen upp honom.

– Om de inte hittat mig då skulle jag inte klarat mig, så nedfrusen var jag.

Per-Arne är övertygad om att hans fysik och agerande räddade honom

– Jag hade varit med om många obehagliga saker som att bli rånad. Det gör en mentalt stark. Men i dag hade jag inte överlevt Estonia.

Han har inga skuldkänslor för att han inte hjälpte andra ombord.

– Inte det minsta, min egoism blev min räddning. Men om min familj varit med skulle jag aldrig lämnat dem, nu hade jag ingen nära relation med någon på båten.

Olyckan förändrade honom. Per-Arne är mer säkerhetsmedveten i dag. Och han har slutat köra långa sträckor och på färjorna.

När vi möts har han precis kört kalk till Norsborgs vattenverk utanför Stockholm.

– Efter Estonia insåg jag att jag prioriterat fel, jag började förstå vad det innebar att ha en familj. I dag är jag hemma på helgerna.

I byrålådan ligger fortfarande cigaretterna och hyttnyckeln som hade med sig på Estonia.

– Efter olyckan badar jag inte i havet, bilderna från natten flimrar upp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.