Drygt 60 anställda förlorar jobbet på DHL i Jönköping

63 terminalarbetare sägs upp på DHL i Jönköping efter att företaget förlorat ett tidigare uppdrag hos Intersport. – Det känns inte som riktig fair play när företaget sedan vill ta in ett antal av de uppsagda via bemanningsbolaget Logent, säger Transports fackliga ombud Amet Kantur.

Alla berörda ska ha fått sina uppsägningshandlingar den här veckan, förklarar Transports lokalombudsman Magnus Lagerqvist på avdelning 20 i Jönköping.

Han berättar att DHL först la ett varsel om uppsägning av 43 terminalarbetare. Dessutom ville företaget undanta 15 personer från turordningsregeln ”sist in först ut”.

– Det sa vi nej till. Vi hävdade att turordningen och återanställningsrätten ska gälla. Då återkom DHL med ett varsel som gällde sammanlagt 63 anställda, säger han.

Det är ett för högt antal i förhållande till hur många som jobbar inom Intersport-uppdraget som löper ut dem 30 juni, hävdar Lagerqvist. Han ser uppsägningarna som ett led i DHL:s strävan att ersätta egna anställda med en allt högre andel inhyrd personal. En andel som, enligt lokalombudsmannen, redan i dag är hög.

Bolagets argument för att undanta 15 personer från turordningsreglerna var att de bedömdes som ”väldigt kundanknutna”, uppger Magnus Lagerqvist. Själv tycker han att DHL inte tar till vara den kompetens som finns inom företaget.

– Från det att varslen lades har företaget haft ungefär tre och en halv månad på sig att omplacera och internutbilda medlemmar.

Magnus Lagerqvist efterlyser ett samlat grepp från LO med kvotering av andelen inhyrda på företag.

– Det här är en jättestor stridsfråga. Det handlar om rätten till våra jobb och om vi ska kunna ha dem kvar.

Hur Transport ska gå vidare i ärendet har man inte riktigt bestämt än.

– Vi får se vilken bog vi ska driva det på, säger Magnus Lagerqvist.

Transports lokala förhandlingsombud på DHL heter Amet Kantur. Han berättar att de första av hans kollegor började skriva på uppsägnings-handlingarna i tisdags, denna vecka. Terminalarbetarna kommer att sluta succesivt eftersom de har uppsägningstider på mellan en och sex månader.

Amet Kantur har arbetat på terminal i 28 år och på DHL i drygt fyra. Han är själv inte berörd, men beskriver en tung, ledsen stämning på terminalen.

– Allt tyder på att DHL, Schenker och hela klabbet bara vill gå mot inhyrning av personal. DHL har 104 tillsvidareanställda. Nu säger man upp 63, det betyder att man gör sig av med 60 procent av de fast anställda.

Amet Kantur har en känsla av att alla de stora företagen på olika sätt försöker kringgå den svenska trygghetslagstiftningen, för att minska sina kostnader för personal och administration.

– Utvecklingen är inte alls trevlig. Man känner knappt någon stolthet i arbetet längre. Inom vår yrkeskår är vi rädda för det som nu sker inom åkeribranschen med inhyrning av utländsk arbetskraft. Står vår bransch på tur?

– Det har blivit väldigt hårt på arbetsmarknaden, riktigt ruttet. Jag hoppas att den här frågan kommer upp inför nästa val. Jag tror det kan bli en väldigt het potatis

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.