Dragkampen om bränslet

I dag försörjs Stockholmsområdet med bränsle främst genom depåerna Loudden och Bergs oljehamn. Men dessa två anläggningar ska läggas ned och nu slåss flera aktörer om att få ta över den framtida bränslehanteringen.

– Det finns egentligen inget riktigt bra alternativ. Det finns nackdelar med alla, säger Ola Joslin, chef på energihamnar, Stockholms hamn.

Södertälje hamn har ansökt om utökat miljötillstånd och hoppas kunna garantera bränsleförsörjningen i Stockholms län när Loudden vid Frihamnen i Stockholm och Bergs oljehamnar i Nacka ska stänga om cirka fem år.
– Vårt mål är att bli regionens nav för bränslehantering. Vi kan dessutom göra det både säkert, effektivt och miljövänligt.  När vi får tillståndet finns det inget som hindrar stängningen av de två övriga bränslehamnarna, vi tar hand om regionens behov, säger Erik Froste, vd Södertälje Hamn, enligt ett pressmeddelande.

Han räknar med att den ökande bränslehanteringen skulle skapa omkring 100 nya jobb i Södertälje.

Få nya jobb för Transportare
Patrik Hörstam, som är representant för Transport i Södertälje hamn tror dock inte det handlar om särskilt många nya arbetstillfällen för Transportare.
– Vi är inte inne och jobbar i oljehamnen. Det kanske blir några enstaka fler anställda men inte så många. Däremot är det absolut bra för alla som jobbar i Södertälje hamn om vi får oljan. Det tryggar ju ekonomiskt och kan förhoppningsvis få upp resultatet en del, säger han.

Bostäder istället för oljedepåer
Både i Stockholm (Loudden) och i Nacka (Bergs oljehamn) vill kommunerna bli av med oljedepåer och cisterner för att istället kunna bygga bostäder på marken i framtiden.
– Men oljebolagen vill vara kvar. Logistiskt sett ligger ju deras depåer på bästa möjliga platser. Oavsett vilket annat alternativ man väljer för framtiden så kommer transporterna att bli längre och därmed olycksrisken större, säger Ola Joslin.

Fler tankbilstransporter
Transporterna till Stockholm kommer med största sannolikhet gå med tankbil. Att frakta bränsle med tågtransporter verkar inte vara ett framkomligt alternativ.
– Järnvägen är i stort sett fullbokad. Jag har svårt att se att det finns plats för ännu fler tåg, säger Ola Joslin.

För några år sedan flyttades flygbränslehanteringen för Arlanda till Gävle. Därifrån fraktas flygbränslet med tåg, men detta har ibland ställt till med problem vid tågförseningar.

Oljebolagen vill stanna kvar
Att oljedepåerna på Lidingö och i Nacka kommer att stänga på utsatt tid är dock inte helt klart. Oljebolagen vill vara kvar så länge som möjligt. Statoil, som driver Bergs oljehamnar i Nacka, ifrågasätter till exempel den uppsägning av tomträttsavtal som sker 2019. Statoil hoppas kunna fortsätta driva verksamhet på området i ytterligare minst tio år.

– Vi anser att kontraktet inte har sagts upp på ett korrekt sätt. Dessutom menar vi att grunden till uppsägning inte är korrekt, säger Anders Huss, kommunikationschef på Statoil.

Och Anders Huss är kritisk till att Södertälje hamn skulle ta över lejonparten av Stockholmsområdets bränsleförsörjning.
– Södertälje är inte dimensionerad för att hantera hela Stockholmregionens drivmedelsförsörjning och behöver i så fall byggas ut. Det är inte vettigt att lägga ner en av norra Europas modernaste depåer och samtidigt bygga en helt ny, säger han.

Det finns samordningsvinster med att ha all bränslehantering på samma ställe. Samtidigt ökar också systemets känslighet. Skulle till exempel hela Stockholms län försörjas med bränsle via Södertälje hamn skulle en olycka snabbt kunna få stora konsekvenser.
– Bara en vanlig krock på E4:an visar hur känsligt det är, säger Ola Joslin.

Ser du några risker med till exempel terrorattacker mot en oljedepå?
– Om man skulle slå ut en hel depå så skulle man behöva bomba. Men jag tror inte att en terrorattack är så trolig. Men självklart blir det mer känsligt med en depå än om man har hanteringen utspridd på flera orter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.