Debatt

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Ser vi till statistiken på Arbetsmiljöverkets hemsida, när det gäller arbetsplatsolyckor med dödlig utgång, har betydligt färre förolyckats i sitt arbete under 2020 jämfört med tidigare år. Utifrån det, kan man då tolka det som att det systematiska arbetsmiljöarbetet har blivit bättre?

Nej, det kan man inte. Det handlar mer om att färre är på sina ordinarie arbetsplatser, och att fler arbetslösa inte har något arbete att gå till. Det betyder bland annat färre som är ute på vägarna, vilket underlättar för de yrkesgrupper som har vägen som arbetsplats. Därmed minskar riskerna.

Men i och med att fler arbetar hemifrån har de inte samma försäkringsskydd som de hade haft om de var på sin arbetsplats. Och en olycka i hemmet, kommer den att registreras som en arbetsplatsolycka? Där har vi en stor grupp arbetare som hamnar utanför statistiken, även om den gruppen vanligtvis inte är den mest utsatta när det gäller arbetsplatsolyckor.

Ser vi till de som fortsatt att arbeta är risken för smitta påtaglig. Antalet anställda kan ha minskat, vilket gör att befintlig personal får arbeta fortare, effektivare och snabbare. Det kan i sin tur leda till ohälsa som stress eller arbetsutmattning. Men även till olyckor, då stress minskar uppmärksamheten.

Minskad uppmärksamhet leder till misstag, som kan vara förödande och leda till skador eller dödsfall. Döden på jobbet är ständigt närvarande, oavsett om det är coronatider eller inte. Därför måste det systematiska arbetsmiljöarbetet alltid bedrivas, även i kristider, på alla arbetsplatser.

Det systematiska arbetsmiljöarbetet ska göras genom samverkan med lokala eller regionala skyddsombud och arbetsgivaren. För att skapa en hållbar och säker arbetsplats. Till stöd för detta finns Arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverket.

Transportarbetareförbundet arbetar hela tiden aktivt för att minska riskerna på arbetsplatserna och skapa en trygg arbetsmiljö för alla anställda, inte bara för medlemmarna. Ett skyddsombud ska verka för hela arbetsplatsen, och har enligt arbetsmiljölagen rätt att samverka med arbetsgivaren för att minimera risker på arbetsplatsen.

Ingen ska behöva dö i sitt arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Vad du än gör – gör det till musik

Ledare. Är du med i någon grupp på sociala medier där man bojkottar varor från USA? Jag är det. Om det hjälper vet jag inte. För vad biter på ledningen där borta med Trump i spetsen?

Rött huvudskyddsombud-märke på orange varselkläder

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Arbetsvillkor inom taxi

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.