Debatt

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Ser vi till statistiken på Arbetsmiljöverkets hemsida, när det gäller arbetsplatsolyckor med dödlig utgång, har betydligt färre förolyckats i sitt arbete under 2020 jämfört med tidigare år. Utifrån det, kan man då tolka det som att det systematiska arbetsmiljöarbetet har blivit bättre?

Nej, det kan man inte. Det handlar mer om att färre är på sina ordinarie arbetsplatser, och att fler arbetslösa inte har något arbete att gå till. Det betyder bland annat färre som är ute på vägarna, vilket underlättar för de yrkesgrupper som har vägen som arbetsplats. Därmed minskar riskerna.

Men i och med att fler arbetar hemifrån har de inte samma försäkringsskydd som de hade haft om de var på sin arbetsplats. Och en olycka i hemmet, kommer den att registreras som en arbetsplatsolycka? Där har vi en stor grupp arbetare som hamnar utanför statistiken, även om den gruppen vanligtvis inte är den mest utsatta när det gäller arbetsplatsolyckor.

Ser vi till de som fortsatt att arbeta är risken för smitta påtaglig. Antalet anställda kan ha minskat, vilket gör att befintlig personal får arbeta fortare, effektivare och snabbare. Det kan i sin tur leda till ohälsa som stress eller arbetsutmattning. Men även till olyckor, då stress minskar uppmärksamheten.

Minskad uppmärksamhet leder till misstag, som kan vara förödande och leda till skador eller dödsfall. Döden på jobbet är ständigt närvarande, oavsett om det är coronatider eller inte. Därför måste det systematiska arbetsmiljöarbetet alltid bedrivas, även i kristider, på alla arbetsplatser.

Det systematiska arbetsmiljöarbetet ska göras genom samverkan med lokala eller regionala skyddsombud och arbetsgivaren. För att skapa en hållbar och säker arbetsplats. Till stöd för detta finns Arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverket.

Transportarbetareförbundet arbetar hela tiden aktivt för att minska riskerna på arbetsplatserna och skapa en trygg arbetsmiljö för alla anställda, inte bara för medlemmarna. Ett skyddsombud ska verka för hela arbetsplatsen, och har enligt arbetsmiljölagen rätt att samverka med arbetsgivaren för att minimera risker på arbetsplatsen.

Ingen ska behöva dö i sitt arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Robert Savela och Ulf Karlander. Foto: Privat

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Alexandra Einerstam

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Alexandras krönika. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Nu har det hänt

Autobahn. I många år har man talat om den, varningsklockorna har ringt men den har ändå aldrig riktigt inträffat – förrän nu. Den totala trafikinfarkten, signerad Tyskland. Egentligen är den ganska odramatisk. Allt står helt enkelt bara stilla. Autobahn är förvandlad till en parkering där bilarna endast rör sig ryckvis några meter i taget.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

Insektsdöden – ett hot mot vår existens

Miljö. Det är mitten av 1980-talet. Min mamma och jag är på väg hem. Det är skymning och insekterna slår mot bilrutan tills den nästan är svart. Mamma sprutar spolarvätska och försöker få bort dem med vindrutetorkarna.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.

När schysta villkor används som reklam

Ledare. Shyssta villkor och kollektivavtal och en qr-kod med Ansök nu som lovar en genomsnittslön på 180 kronor per timme. Det budskapet har Foodoras rosa mopedboxar haft. En sanning med modifikation.

Ordningsvakter i tunnelbanan. Foto: John Antonsson

Pepparsprej kan rädda liv i hotfulla situationer

Arbetsmiljö. Jag har arbetat som ordningsvakt i 25 år, i miljöer som krog, tunnelbana och centrumområden. Jag har dessutom utbildning som beredskapspolis och skyddsvakt. Under utbildningen till beredskapspolis fick jag träning i användning av OC-sprej (pepparsprej) och insåg hur avgörande detta hjälpmedel är för ordningsvakters arbetsmiljö och säkerhet.

Låt inte industrin diktera villkoren

Ordförandeord. Hösten kommer smygande och det innebär nya utmaningar både för oss inom Transport och LO-familjen.

Vem tänker göra något åt döden på jobbet?

Insändare. Olyckor på landets arbetsplatser fortsätter att skörda dödsoffer. Statistiken är förfärande. Sedan den 1 januari 2022 har 189 människor dött på arbetet. 32 av dessa dog 2025. Den urartade situationen blir inte bättre. Tragedierna fortsätter.