DO driver inte tvist om schema

Det blev nobben. Diskrimineringsombudsmannen har inte resurser att driva frågan om företaget Statoil i Göteborg diskriminerar småbarnsföräldrar vid schemaläggning. Myndigheten bollar i stället tvisten tillbaka till Transport.

Det var i mitten av mars i år som lokalombudsman Peter Åkesson på Transports avdelning i Göteborg fick nog. Han hade då suttit i lokala förhandlingar med Statoil kring schemaläggning för en rad småbarnsmammor. Föräldrarna hade alla fått nya arbetsscheman, som slog omkull möjligheten att kombinera arbetet på Statoils bensinstationer med familjelivet.

För att ta ett samlat grepp om problemet anmälde Peter Åkesson företaget till Diskrimineringsombudsmannen, DO, för brott mot diskrimineringslagens tredje kapitel.

Där sägs bland annat att arbetsgivaren ska vidta lämpliga åtgärder, så att arbetsförhållandena lämpar sig för alla arbetstagare, oavsett kön. En reservation görs för hänsyn till företagets resurser och ”omständigheter i övrigt”.

I samma kapitel framgår att arbetsgivaren ”ska underlätta för både kvinnliga och manliga arbetstagare att förena förvärvsarbete och föräldraskap”.

Åkessons besvikelse blev stor när DO nyligen meddelade att myndigheten inte kommer att driva frågan, utan i stället prioritera andra granskningar i år.

– Vad sysslar de med? Det var ju ingen stor fråga de fick av oss. 2,5 månader dröjde det och så skickar de det här svaret. Det kunde de ju ha sagt direkt, utbrister Peter Åkesson.

Myndigheten ursäktar sig med att man organiserat om verksamheten och förklarar att loppet inte är kört. DO kommer inte att vända sig till den speciella Nämnden mot diskriminering, som kan ”hota” företag med böter om de bryter mot reglerna i diskrimineringslagen. Däremot kan Transport, på central nivå, själv gå till nämnden och be om bistånd vid olösta tvister.

Om Transport kommer att driva frågan vidare är i skrivande stund inte klart. Lokalombudsman Åkesson säger:

– Statoils regionchef i Göteborg och jag var överens om att vi skulle sätta oss ner tillsammans och gå igenom hur man kan jobba med schemaläggningen. Syftet är att småbarnsföräldrar ska kunna jobba kvar. Men så dök arbetsgivarens representant från BA, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, upp som en stor bromskloss. Efter det kom vi ingenstans. Det var därför jag tvingades göra en anmälan till DO.

– Nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Vi får börja om från början utan DO:s stöd, råd eller tolkning av regelverket.

Det är inte bara småbarnsmammor som har problem, framhåller Peter Åkesson.

– Hela gruppen med föräldrar som jobbar i yrken med skiftarbete och dygnet-runt-service har det knepigt i dag.

Peter Tai Christensen är tillförordnad chef vid DO:s nya enhet för granskning. Han betonar att frågor om schemaläggning och diskriminering av småbarnsföräldrar är angelägna. Att DO inte tar tag i ärendet beror dels på resursbrist, dels på att det lokala facket anses ha större insyn i arbetsförhållanden. Alltså hur verksamheten faktiskt fungerar och inte bara vad som står i företagens jämställdhetsplaner.

På DO:s hemsida förklarar myndigheten innebörden av arbetsgivarens skyldighet att underlätta för anställda att kombinera förvärvsarbete och föräldraskap:

”Exempel på åtgärder kan vara att införa flextid, anpassade arbetstider och möjlighet till delaktighet vid schemaläggning eller att hålla möten på tider som gör det möjligt att förena föräldraskap. Det handlar också om att ha bra kontakt med den som är på föräldraledighet och bra rutiner inför, under och efter ledigheten för att säkerställa att den föräldralediga inte missgynnas till exempel när det gäller kompetensutveckling eller lönesättning.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.