DHL vill sparka 25 och ersätta med inhyrda
DHL vill säga upp 25 personer som arbetar på företagets lager i Jordbro. I stället vill man ta in bemanningsanställda. – Det här är social dumpning, säger Mikael Johansson, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning.
Förhandlingarna mellan facket och DHL Supply Chain har pågått i några månader. Transport motsätter sig företagets planer på att byta fast anställda mot inhyrda. Men frågan är hur mycket facket har att säga till om.
– På den senaste förhandlingen gjorde företaget klart för oss att de har för avsikt att driva igenom det här, säger Mikael Johansson, från Transports avdelning fem.
Sedan i våras innehåller Transportavtalet en skrivning om användning av just bemanningsanställda. Bilaga M, som den heter, var en viktig del av årets avtalsförhandlingar och är tänkt att förhindra att fast anställda ersatts med inhyrda. Det finns dock inget i bilagan som helt hindrar företag att ta in bemanningsanställda. Däremot står det att företaget måste förhandla med facket om inhyrning. Kommer man inte överens lokalt kan endera parten ta förhandlingen till central nivå.
– Företaget kan driva igenom det här, men då får vi se om vi får ta det centralt, säger Mikael Johansson.
DHL-lagret i Jordbro har varit i hetluften flera gånger förut. 2009 sades 26 lagerarbetare upp med samma argument som i dag. På den tiden drevs lagret av Lagena, som i sin tur ägdes av Systembolaget. Konflikten blev våldsam. Lagerarbetarna gick ut i vild strejk som slutade med att polisen tvingade de anställda att flytta bort bilar som blockerade lagerinfarten.
Sedan den 1 mars 2013 drivs lagret i Jordbro av DHL Supply Chain, men ägs fortfarande av Lagena. För bara någon vecka sedan skrev Transportarbetaren om lagret. Nu om en gränsdragningstvist mellan Transport och Handels. De anställda är medlemmar i Handels sedan tidigare. Men DHL, som nu har tagit över driften är medlemmar i Biltrafikens arbetsgivareförbund och knutna till Transportavtalet. Tvisten är fortfarande inte löst, men ska snart tas upp av LO. Konsekvensen blir att även Handels sitter med i de förhandlingar som nu pågår.
– Det är en jäkla märklig situation, säger Mikael Johansson.
Mikael Johansson är besviken på företagets agerande.
– De kommer göra om samma misstag igen som 2009. Jag tycker det är bedrövligt. Företaget vill göra sig av med anställda som har arbetat på lagret länge och ta in bemanningsanställda som producerar mer eftersom de är utbytbara. Social dumpning, det är vad det handlar om.
Förhandlingarna om läget på DHL fortsätter den 27 november.