Hej chaufför! Vad vill du att fackets förhandlare ska lyfta i avtalsrörelsen? Transportarbetarens journalister åkte till Rasta Tönnebro, mellan Gävle och Söderhamn, och talade med yrkesförare. Foto: Justina Öster
Close
Hej chaufför! Vad vill du att fackets förhandlare ska lyfta i avtalsrörelsen? Transportarbetarens journalister åkte till Rasta Tönnebro, mellan Gävle och Söderhamn, och talade med yrkesförare.
Close
Nytt avtal på väg

Det här tycker chaufförerna är viktigast

Åkeri. Förhandlingarna om nytt transportavtal har startat. Det påverkar villkoren för tiotusentals chaufförer runt om i landet. Transportarbetaren träffade några för att höra vad som betyder mest.

Rasta Tönnebro i mitten av oktober: förhållandevis lugnt både inne på serveringarna och ute vid macken. Lite kallt och gråmulet, men ändå höstvackert vid sjön Varvsnoran längs E4:an.

Någon vecka senare inleds arbetet för nytt kollektivavtal. Det nuvarande transportavtalet löpte egentligen ut för mer än ett halvår sedan. Det är förlängt – pandemin gjorde det omöjligt att genomföra avtalsrörelsen i våras. Men nu är det dags.

Frågan är vad som är viktigast för dem som främst berörs. Lastbilschaufförerna. De som i dag kör på ett ”gammalt” avtal. Vad ska lyftas i förhandlingarna? Lön? Retroaktivt lönepåslag, ob, semester? Komptid?

Tidningen Transportarbetaren ställde också frågan vad chaufförerna ville skicka med för hälsning till förbundets förhandlare.

Flera betonar helheten. Tid, pengar och arbetsbelastning. Att det inte bara handlar om lön, utan om villkoren. Flera pekade också på problem om att ”alla” vill jobba dagtid, och inte ligga ute. Någon tyckte att det borde vara större individuella löneskillnader, som speglar hur kvalificerat arbetet är.

En jämn ström av lastbilar kör in på någon av de stora parkeringarna som finns på den klassiska rastplatsen mellan Gävle och Söderhamn. Här viker riksväg 83 av mot Ånge genom Hälsingland.

Det är lunchtid och några väljer att äta i hytten, andra att gå in på vägkrogen eller hamburgerrestaurangen.

Här är några av dem som svarade på Transportarbetarens enkät.

Tid för lunch, dags för nytt avtal. Vid Tönnebro rastplats utmed E4:an stannar många av dem som berörs av förhandlingarna om transportavtalet.
Tid för lunch, dags för nytt avtal. Vid Tönnebro rastplats utmed E4:an stannar många av dem som berörs av förhandlingarna om transportavtalet. Foto: Justina Öster

Johan Säll, Bollnäs:

Johan Säll

Har ditt åkeri kollektivavtal?

– Ja.

Har du läst transportavtalet?

– Nej, men jag känner till innehållet.

Vad är viktigaste frågan i avtalsrörelsen?

– Lön så klart, men också kör- och vilotider, och komp och ob. Det hänger ihop.

 

Bengt Åkerlind, Avesta (kör tankbil):

Bengt Åkerlind

Har ditt åkeri kollektivavtal?

– Ja.

Vet du om åkeriet följer det?

– Ja, det gör de.

Har du tittat i transportavtalet?

– Nej.

Vad är viktigast i avtalet?

– Lön är ju A och O. Kör- och vilotider, också. Och ob!

Vad är en rimlig lön för en chaufför med fyra år i yrket?

– Vad är det nu? 27 500? Ja, ett par tusen till då. Men det har alltid legat lågt, det är en väldig skillnad om man jämför med bygg till exempel. I avtalsrörelsen skulle man ju önska sig att de krävde 5 procent.

Viktigaste frågan i avtalsrörelsen?

– Premiekomp är viktigt, borde ligga på 9–10 kronor*. Och det är viktigt att det blir retroaktivt nu.

Varför tjänar så få mer än vad kollektivavtalet säger, trots att det är stor brist på chaufförer?

– Jag vet inte, det borde inte vara så.

Har du någon tanke på hur fler kan lockas till yrket?

– Bättre lön och bekvämare arbetstider. Många drar sig nog i dag, både för att vara borta eller börja vid klockan 3–4 på morgonen som är vanligt om du kör i skogen.

Är du med i facket?

– Ja, men jag är inte så engagerad.

Har du någon hälsning att skicka med till Transports förhandlare?

– Högre lön! Retroaktivt.

 

*Premiekompensation: 2 kronor per avlönad timme för chaufförer med mindre än sex års branschvana, 5 kronor för chaufförer med mer än sex års branschvana (transportavtalet).

 

Simon Bååth, Bollnäs (kör jord):

Simon Bååth

Har ditt åkeri kollektivavtal?

– Jag vet inte.

Har du sett transportavtalet?

– Nej, det har jag inte. Men alltså, vi går under Byggnads avtal. Jag kör för ett anläggarteam.

Vad är viktigast i kollektivavtalet?

– Det är nog olika från person till person. Som ung bryr jag mig inte så mycket om tid, pengar är viktigast. Lön, alltså. Och den är skaplig.

Vad skulle du vilja förbättra?

– Ingen aning. Jag har timlön, den ligger bra och jag är nöjd. Men ju mer desto bättre.

 

Jan Krås, Gävle (kör för Mastrans):

Jan Krås

Har ditt åkeri kollektivavtal?

– Ja.

Har du tittat i transportavtalet?

– Nej, jag har bara sett det.

Vad tycker du är viktigaste frågan i avtalsrörelsen?

– Ja, jag vet inte vad det skulle vara. Högre lön, kanske? Men man har så man klarar sig. Jag trivs med jobbet.

Tjänar du mer än kollektivavtalet anger?

– Nej, jag tjänar ganska precis enligt avtalet.

Vad behöver göras för att locka fler till yrket?

– Det är svårt. Många som utbildar sig vill bara köra, och inte lasta eller ligga ute. Jag jobbar själv dag men har inga problem att röra mig utanför bilen.

 

Kalle, Stockholm (kör byggmaterial):

Kalle

Har ditt åkeri kollektivavtal?

– Nej, det tror jag inte. Jag vet faktiskt inte.

Har du tittat i transportavtalet?

– Nej.

Vilken fråga är viktigast i avtalsförhandlingarna?

– Att få upp lönerna. Eller, det är helheten som är viktig. Lön, tid, komp, semester, allt.

Vad är en rimlig lön för en åkerichaufför med fyra år i yrket?*

– Jag skulle säga minst 30 000 i grundlön, plus diverse tillägg. Men vi har högre än avtalet. De flesta jag känner som kör i Stockholm ligger över.

 

*Lön för en åkerichaufför med fyra år i yrket: 27  928 kronor (inklusive premiekomp med 5 kronor per timme). Utan premiekomp är lönen 27058 kronor,  enligt senaste höjningen 2019. Premiekompensationen kan förhandlas upp lokalt, på respektive åkeri.

 

Christian Rosenlöf, Vasa, Finland (kör värmeaggregat/teknisk utrustning):

Christian Rosenlöf

Har ditt åkeri kollektivavtal?

– Det vet jag faktiskt inte. Egentligen är jag pensionär, som många andra som kör. I Finland är alla bundna av kollektivavtal, och anställda har rätt till årlig lönehöjning. Avtalet är allmängiltigförklarat. Och Transport i Finland är otroligt starkt.

Vad är en rimlig lön för en åkerichaufför med fyra år i yrket?

– Svårt att säga. 30 000? Lönen i dag är ändå hygglig. Jämför med de östeuropeiska förarna. Många lever under grymma förhållanden, bor i bilen långa tider.

– Jag har tur, kör för en seriös åkare i Finland.

Vad behövs för att locka fler chaufförer till yrket?

– Dagens ungdom är bekväm. Det handlar om arbetstider. Hemma är det många unga som vill köra grusbil och jobba 7–16. De vill inte ligga ute. För oss äldre är det en livsstil. På färjorna från Österbotten kan man se att medelåldern är hög bland oss chaufförer.

Har du någon hälsning till Transports förhandlare?

– Nej, jag känner inte tillräckligt till de svenska förhållandena för det. Men jag tror inte att lönen är avgörande för att fler unga ska välja att bli chaufförer.

 

Jonas Åhlund, Bjurholm:

Jonas Åhlund

Har ditt åkeri kollektivavtal?

– Nej.

Vad är viktigast i avtalet?

– Spontant, lönespecifikation. Och att arbetsmiljön är reglerad för chaufförer. Sedan vill man veta vad som gäller för traktamenten, det är det största frågetecknet i dag. Och så att jag inte får några lönespecifikationer fast jag sagt till, flera gånger.

Vad tycker du är en rimlig lön för en yrkeschaufför med fyra år i yrket?

– Om det är timlön, 170–175 kronor i timmen i grundlön.

Har du tittat i transportavtalet?

– Nej, men jag gjorde en intresseanmälan för att gå med i facket förra veckan. Jag hoppas få hjälp. Jag har en arbetsskada, en hörselnedsättning efter ett ljudtrauma i somras. Det var när jag stod vid tullen, i Junkerdal. Luftbälgen i ett däck exploderade intill örat.

Har du talat med din Transportsavdelning?

– Ja, det har jag. Just nu känns allt ovisst, jag har inte fått intyg från min arbetsgivare om arbetsskadan än. Jag funderar på att byta jobb, kanske sticka utomlands. Jag har tidigare jobbat i Norge.

 

Micke Swed, Bollnäs/Söderhamn, (kör läsk):

Micke Swed

Har din åkare kollektivavtal?

– Ja. Åkarn har varit med branschen i 53 år och är superseriös. Vi har också möjlighet att påverka.

Har du läst transportavtalet?

– Hmmm, nja. Det är svårt att få tid, med allt annat, barn, hus… Jag ligger ute hela veckor i jobbet, men utgår från Söderhamn. Vi är fler än 30 anställda på åkeriet och de flesta är med i facket.

Viktigaste frågan i avtalsrörelsen?

– Alltså, jag är nog färgad av åkarsidan. Många anställda vill ha högre lön, men när fraktpriserna ligger på lägstanivån blir det problem. Fast jag är övertygad om att kunder vill betala för seriös frakt. Den som erbjuder ett bra jobb, med pålitliga chaufförer, kan få upp priserna.

Vad är en rimlig lön för en chaufför med fyra år i yrket?

– Dagens lön är helt rimlig. Med traktamenten och ob får du en bra slant.

Hur ska fler lockas att bli chaufförer?

– Vi talar jättemycket om det på jobbet. Det handlar inte bara om lön utan om olika slags förmåner, som fräscha och välutrustade bilar. Men många utbildade ungdomar vill inte ligga borta i dag. De kan fråga, slipper jag åka? Vi som ligger ute blir bara äldre och äldre. Men åkeriet har bra kontakt med vuxenutbildningen i Söderhamn och många nysvenskar är sugna.

Vill du skicka med en hälsning till Transports förhandlare?

– Får jag klura på det till Umeå? Jag återkommer! Det var trevligt och intressant att prata med er. Jag trodde först att ni kom från Jehovas vittnen.

 

Henrik Stråhle, Gävle (kör distribution):

Henric Stråhle

Har ditt åkeri kollektivavtal?

– Ja, det tror jag. Det är jag rätt säker på.

Har du tittat i avtalet?

– Nej, men jag har sett det någon gång. Och jag fick hjälp av facket för tolv, tretton år sedan när jag inte fick ut lön från en tidigare arbetsgivare. Det blev rätt mycket för egen del och 300 000 till de andra. Så det blev en dyr läxa för åkaren som inte betalade.

Vad är viktigaste frågan i avtalsförhandlingarna?

– För mig är det körtiderna. Det leder till en press överlag. Jag kör distribution. Rätt ofta måste jag stå i en halvtimme, som nu, för att inte gå över den tillåtna körtiden. Jag har knappt en timme kvar till jobbet, men bara 29 minuter kvar av körtiden och riskerar 3 000 i böter om jag skulle köra.

Vad tycker du vore en rimlig lön för en chaufför med fyra år i yrket?

– Vet inte, jag ligger på avtalet. De flesta åkerier betalar enligt avtal, det är min erfarenhet.

Hur ska fler lockas att bli yrkeschaufförer?

– Jag skulle aldrig råda mitt eget barn att köra lastbil. Har du inte släkt inom åkeri får du köra distribution och stressa som ett svin. Speditörerna pressar på. Du utsätter dig dagligen för fara och vet aldrig vem du möter i trafiken. Om jag valt yrke i dag hade jag utbildat mig till nåt annat. Snickare, vad som helst. Men nu kan jag det här jobbet.

Vill du hälsa något till Transports förhandlare?

– Ja, kör- och vilotiderna behöver ses över!

 

Amer Rizvanbegoviç, Eksjö:

Amer Rizvanbegoviç

Har ditt åkeri kollektivavtal?

– Ja.

Har du tittat i transportavtalet?

– Ja, i det gamla, det som gällde tidigare. Jag gick ur facket när jag behövde hjälp och inte fick det. Jag ansåg att jag var orättvist betald.

Vad är viktigast i avtalet?

– En viktig sak är att lönen borde vara beroende på uppgift. Avtalet missar till exempel ett tillägg för påhängstruck. Det är mycket större risk att köra med påhäng, och det är vanligt med skador. Det borde absolut vara tillägg.

Vad är en rimlig lön för en chaufför med fyra år i yrket?

– Jag förespråkar individuella löner. Det bör finnas en bas-, eller grundlön, som alla ska ha rätt till. Men sedan ska lönen bestämmas av jobbet. Som chaufför finns det så många olika slags jobb. Det är inte rätt att den som bara sitter bakom ratten ska tjäna lika mycket som den som måste klara att köra både kran och växlare, vara borta ofta och köra 10-timmarspass. Så sänk grundlönen och höj upp den för dem med kvalificerade specialuppgifter.

Hur ska fler lockas till yrket?

– Svårt. Själv är jag utbildad elektriker i grunden. I dag är jag min egen. Jag håller på att starta upp ett företag och kör bara på halvtid. Farsan körde så jag började också.

Har du något att hälsa Transports förhandlare?

– Ja, även om jag gått ur facket, vill jag hälsa att mer kompetens borde löna sig som chaufför.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.

Som vi slet

Davids krönika. Som vi arbetade. Bara den som var med kan föreställa sig slitet som enbilsåkare i dragbilssvängen på åttio- och nittiotalet (och säkert innan dess också). Dag och natt, vardag som helgdag, gick körningarna över hela landet, och Norden. Tills det ibland tog stopp och inget jobb fanns på flera dagar. Sen var det full fart igen!

Hallå där!

Gabriel Abalo

…taxichaufför, som med hjälp av Transport fått nära 40 000 från den tidigare arbetsgivaren.

Månadens möte
Möte utanför macken. Ombudsmännen Christina Mattisson (med hunden Ringostar), Mikael Humlin, Magnus Lagerqvist och Magnus Dawest tillsammans med chauffören Roger Berglund och, längst till höger, RSO Johnny Wiklund.

”Det gäller att vara ute och synas”

Transport. En ström av folk på väg passerar – chaufförer, skolungdomar, bilköpare och turister. En kort bit från E4:an i Hudiksvall mötte transportare gamla och blivande medlemmar över en fika under manifestationen.

Marken mullrar under Sigalit Slutbäck, här i Solna dras nya tunnelbanelinjen fram under Tya:s kontor. Själv står hon stadigt med fötterna på jorden.

Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”

8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Månadens klubb
Björn Breivik, Tove Themptander, Alexander Saviharju och Staffan Törnqvist från Avarnklubben i Stockholms styrelse. Foto: John Antonsson

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Månadens medlem
Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Transports blockad av ryska fartyg
Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

Möte med makten
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Muf-metoder

Kent Källqvist kommenterar. Min gode vän Hans Tilly, Byggnadsarbetareför­bundets förre ordförande, fick ett avkapat hästhuvud i ett paket till sin arbetsplats. Av­sändare var Johan Forssell, samma man som nu är Moderaternas rättspolitiska talesman. Samme man som i intervjun här intill kräver hårdare tag mot de som hotar och trakasserar.

Hallå där!

Jens Holm (V)

…ordförande i riksdagens trafikutskott, som har tagit emot 16 301 namnunderskrifter från Synskadades Riksförbund, Förbundet Sveriges Dövblinda och Unga med Synnedsättning.

Månadens studiesatsning
Ludwig Eriksson, Viktor Andersson och Rasmus Grahm tar tillsammans med ett par andra transportare fram ett nytt material för skolinformation. Foto: John Antonsson

Nytt material ska locka unga till facket

Transport. Efter två år av pandemi kraftsamlar Transport för att komma ut på skolorna och informera ungdomar om facket. En grupp är i full gång med att ta fram ett nytt material för skolbesöken.

Månadens medlem
Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musiken och han har lyckats komma tillbaka som gitarrist efter en arbetsplatsolycka där han miste en fingertopp. Foto: Urban Löfqvist

Chaufförsjobbet blev ett framgångsrecept

Åkeri. Som liten drömde han om ett liv på vägen som lastbilschaufför. För drygt 20 år sedan valde Niclas Jürgens att förverkliga drömmen. Bakom sig lämnade han livet som kock på finkrogar som anrika Savoy i Malmö och Sheraton i Köpenhamn.