”Det här kräver aktivitet från alla inblandade”

Clas Linder, tidigare på olika ledande poster inom Transport, har länge talat för prestationsbaserade lönesystem i olika former av lokala avtal. Han tycker att de göteborgska sopgubbarnas modell låter som en intressant idé.

För fyra år sedan gick Clas Linder i pension, efter en lång karriär som bland annat ordförande och förbundskassör. Han har länge argumenterat för lokala lönesystem, och då gärna prestationsbaserade sådana.

– Det handlar om att fånga upp produktivitetsökningen i Sverige. Att på något vis ta vår andel, säger Clas Linder.

Lönernas andel av den svenska bruttonationalprodukten (värdet av all produktion av varor och tjänster i ett land under ett år) har sjunkit från nästan 70 procent i slutet av 1970-talet, till drygt 55 procent i dag.

Det visar statistik från Europafacket.

– Det ser jag som ett fackligt misslyckande. Att tillförsäkra löntagarna deras andel när produktiviteten ökar har alltid varit en grundläggande facklig uppgift, säger Clas Linder.

Och han ser alltså lokala, prestationsbaserade löner som rätt väg att gå. Det behöver inte alls betyda att arbetstempot pressas upp mer än med fasta löner, hävdar Clas Linder.

– Att fast timlön eller månadslön förebygger stress är något av en illusion. Arbetsgivaren kan ju pressa in mer arbete eller nya rutiner, utan att löntagarna får mer betalt. Om du gör mer, eller jobbar effektivare, till samma pris, då innebär det i praktiken att din produkt blir billigare.

Clas Linder är inte närmare insatt i lönemodellen hos KTRAB, men tycker att idén verkar intressant. Han säger:

– De tar ju för sig åtminstone, och det låter som ett vettigt upplägg. Och 32 kronor över avtalet, det är ganska mycket.

Clas Linder ser dock vissa faktorer som kräver vakenhet och engagemang från de berörda.

– Ett sådant här system måste vara påverkbart för den anställde. Därför instämmer jag helt i att närvaropremien inte hör hemma i ett modernt lönesystem. För sjukdom eller vård av sjuka barn är inte något som man själv kan påverka.

När det gäller kompetenskriteriet behövs också engagemang från de anställda – och samarbetsvilja från arbetsgivarens sida.

– Kan man ställa krav på att få lära sig köra slambil till exempel, och få gehör för det, då är ju systemet påverkbart. Men om arbetsgivaren säger nej, vi har redan tillräckligt med slambilschaufförer, då finns det en begränsning i systemet. Alla rörliga lönesystem kräver aktivitet från de inblandade. Annars finns det ingen möjlighet att bevaka sina intressen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).