”Det handlar om yrkets överlevnad”

Fokus: Framtiden. Facket söker utvägar och alternativ för tidningsbuden när allt färre prenumererar på papperstidningar. Det sker tillsammans med arbetsgivarna i branschen.

Magnus Thelander
Centrala ombudsmannen Magnus Thelander hoppas på en konstruktiv linje när fack och arbetsgivare ser över tidningsdistributionens utveckling.  Foto: Lena Blomquist

Transports centrala ombudsman Magnus Thelander tog över ansvaret för tidningsbuden i oktober. Och även om han själv föredrar att läsa tidningen på papper kan han inte blunda för utvecklingen mot färre och färre tryckta tidningar som ska delas ut.

– Det blir problem om arbetsgivaren vill korta arbetstiderna när abonnenterna blir färre, men buden ändå måste köra eller gå samma sträcka. Vår strävan är trygga anställningar med så stort arbetstidsmått som möjligt.

Han vet också att flertalet distributionsföretag redan i dag arbetar för att få med fler produkter i tidningsbilen eller kärran. De bygger ut uppdraget för att behålla ekonomin i morgonutdelning så länge det går.

– Och vad jag har hört hittills tar buden de nya arbetsuppgifterna med jämnmod. Det handlar om yrkets överlevnad på lång sikt.

Samtidigt konstaterar Magnus Thelander att det finns en ekonomisk brytpunkt när ett medieföretag överväger att sluta dela ut tidningen på morgonen.

– Då kan vår linje aldrig vara att köpa arbetstillfällen med sämre villkor. Även tidningsbud måste ha rätt till löneutveckling och goda villkor.

Magnus Thelander ser dock en risk att Transports styrka gentemot arbetsgivarna i branschen kan urholkas i takt med att tidningsutdelning läggs över på vanliga posten. Att antalet medlemmar minskar om färre arbetar på tidningsbudsavtalet.

– Det måste vi möta genom att organisera fler också bland dem som har utbärningen som ett extraarbete, säger han. Då har vi möjligheten att behålla styrkan när vi förhandlar med Medieföretagen som finns inom Almega.

I den senaste avtalsrörelsen blickade parterna framåt. Utöver en löneuppgörelse, som motsvarar övriga arbetsmarknadens, enades de om en arbetsgrupp. Uppdraget är att gemensamt se över hur tidningsdistributionen kan utvecklas när morgontidningarnas upplagor stadigt sjunker.

– Alla företag tror på sina egna idéer, säger Magnus Thelander som hoppas på en konstruktiv linje när arbetsgruppen kommer i gång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.

Tillbaka som bud på Höglandet

Tidningsbud. Efter en kort sväng på annat jobb är Elin Larsson tillbaka som tidningsbud. Rutten är ny, bäst är friheten. Ingen natt är den andra lik.

Jennifer Swens ångrar inte att hon ”visselblåste” om problemen på skolan. ”Jag har mått dåligt psykiskt, men jag har nog blivit starkare som person också.”

”Jag längtar bara efter att skolan ska ta slut”

Sexism i skolan. I höstas var Jennifer Swens en av eleverna som slog larm om grov sexistisk jargong bland lärarna på Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Skolledningen utlovade åtgärder. I dag, några dagar innan examen, har inte mycket förändrats, uppger Jennifer.

Vid sidan av vägen
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Jan Fleischmann, tidningsbud Mariestad

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Blås inte blåsan på kisspausen
Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.

Medlemmarna på arbetarkooperativet träffas en gång i veckan för ett obligatoriskt möte. Foto: John Antonsson

Cykelbud i Malmö startade eget kooperativ

Cykelbud. Alternativa Kuriren bildades av längtan efter att få vara något annat än en siffra i gigföretagens kalkylark. På det cyklande arbetarkooperativet finns inga chefer och varje arbetare har en röst.

Kultur
Demonstration i Stockholm år 1899. (Fotograf okänd, lån av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek.)

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.