Peter Lövkvist
Close
”Transport är från första början ett internationellt fack”, säger Peter Lövkvist och påminner om att det var hamnarbetare och sjömän som bildade förbundet för drygt 120 år sedan.
Close

”Det handlar om hederlig gammal solidaritet”

Åtta frågor. En gång var han hamnarbetare i Gävle. De senaste sju åren har det i stället handlat om fackligt samarbete i Norden. Så här tänker Peter Lövkvist – ny internationell chef på Transport.

1. Varför ska ett fackförbund som Transport engagera sig i världen?

– När företagen inte längre känner några landsgränser kan inte facken heller göra det. Transport kan inte jobba lokalt när företagen är globala. Och sedan Sverige gick med i EU påverkas transportbranscherna enormt mycket av det som händer i Europa. Därför måste vi kunna ställa krav tillsammans med våra systerförbund.

– Som jag ser det är internationella frågor och påverkansarbetet i EU en av tre delar som utgör själva grundbulten för Transport. De andra? Att rekrytera medlemmar och teckna kollektivavtal.

 

2. Nämn tre internationella frågor som är viktiga för Transport och förbundets medlemmar!

– Att vara med och påverka EU:s paket med nya regler för godstransporter är jätteviktigt just nu.

– Vi måste också göra allt vi kan för att motverka den ohämmade privatiseringen av till exempel hamnar och flygbranschen, den öppnar för osund konkurrens. Och som nummer tre säger jag ordning och reda-verksamheten. Vi fortsätter att lyfta fram hur det ser ut med svarta och gråa transporter på vägarna – och vi ska teckna kollektivavtal med utländska åkerier som mer eller mindre permanent kör i Sverige.

 

3. Men hur går det till att påverka politiken i EU?

– Genom ETF där vi har en styrelseplats och därför större chanser att komma med i viktiga arbetsgrupper och delegationer som har direkt kontakt med EU-politik­erna. Samtidigt handlar det om att ha bra kontakt med både de svenska EU-parlamentarikerna och politikerna i riksdagen.

 

4. ITF, ETF och NTF. Vilken federation är viktigast för svenska Transport att verka i?

– Den europeiska är nog allra viktigast, just för att vi kan påverka EU-politiken genom den. Men det är i NTF vi snackar ihop oss med våra nordiska systerförbund så att vi kan hålla ihop och vara starkare i ETF. Och ITF är en viktig solidaritets­organisation för transportarbetare i hela världen.

 

5. Hur kommer det sig förresten att Transport har ITF-inspektörer som kollar hur sjömännen har det ombord på utflaggade fartyg, när de svenska sjömännen är med i Seko?

– Det handlar om hederlig gammal solidaritet: Hamnarbetarna kan sätta press på ett rederi om facket kräver kollektivavtal på ett bekvämlighetsflaggat fartyg. Genom att sympatiblockera lossning och lastning kan de hjälpa sjömännen till schysta villkor. De svenska inspektörerna är anställda av Transport och Seko, men de får sin lön från ITF.

 

6. Hur ser fortsättningen ut för Transports bistånds- och solidaritetsprojekt?

– I Afrika rullar det på. Vi hjälper transport- och väktarfack att rekrytera, organisera och strukturera sin verksamhet i Malawi och Botswana. I Palestina är vi engagerade i ett arbete som i första hand sköts av ITF. Och några planer på nya projekt finns inte, om inte någon avdelning vill driva det.

 

7. Berätta lite om din bakgrund.

– Jag började i Gävle hamn för 30 år sedan och där blev jag facklig förtroendeman. 2000 började jag som ITF-inspektör för att så småningom bli internationell sekreterare på Transport. Men de senaste sju åren har jag varit generalsekreterare på NTF. Därifrån tar jag med mig ett stort kontaktnät.

 

8. Och, till sist, finns det något kul att säga om dig själv?

– När man är en fackföreningsidiot så är det en ynnest att få ha sitt intresse som jobb! Annars är jag intresserad av hockey (pekar på Leksandströjan på sin vägg) … men bara framför tv:n eller på läktaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Claes Thim, ombudsman Transport avd 5 Stockholm. Foto: Petra Hägglund

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

”När man öppnar dörren följer ratten med. Det är en kul grej med bilen som räddade BMW från total bankrutt”, säger P-O Åberg om sin mintgröna BMW 300 Isetta från 1959. Bredvid står en annan tysk minibil, en Goggomobil. Foto: Kamilla Kvarntorp

Samlare utan mål

Mopedfantast. En flygplanspropeller, gamla radioapparater och kameror, en Wurlitzer-jukebox och en lyxig trampbil av märket Austin J40. Men framför allt mopeder är det som gäller för samlaren P-O Åberg.

Utstationeringsavtalet tecknades den 6 december och gäller från och med årsskiftet. Foto: Samskip

Facket tecknar avtal med lettiska Samskip

Åkeri. Transport har tecknat ett så kallat utstationeringsavtal med lettiska Samskip. Avtalet kommer efter år av förhandlingar

Månadens studiekommitté
Från vänster: ordningsvakt Philip Kretz Lindén, värdetransportör Sofie Nordén, studieorganisatör Patrik Persson, åkerichaufför Peter Roos, tidningsbud Patrik Petersson och tidningsbud Maths Nilsson. Foto: Justina Öster

Mer kunskap ger mer makt

Malmö. – Utan kunskap får vi tysta arbetsplatser. Vet du som anställd inte vad du har för rättigheter och skyldigheter blir du lätt passiv och rädd att åtgärda något. Patrik Persson på Malmöavdelningen slår ett slag för facklig utbildning.

Kultur
”När man öppnar dörren följer ratten med. Det är en kul grej med bilen som räddade BMW från total bankrutt”, säger P-O Åberg om sin mintgröna BMW 300 Isetta från 1959. Bredvid står en annan tysk minibil, en Goggomobil. Foto: Kamilla Kvarntorp

Samlare utan mål

Mopedfantast. En flygplanspropeller, gamla radioapparater och kameror, en Wurlitzer-jukebox och en lyxig trampbil av märket Austin J40. Men framför allt mopeder är det som gäller för samlaren P-O Åberg.

Månadens medlem
Yngve Lindkvists samhällsintresse växte sig starkt när han blev äldre och medveten om orättvisor.

”Jag har upplevt så mycket”

Fackligt. 20 år som lastbilschaufför, 20 år som ombudsman och över 20 år på PRO, där han fortfarande är mycket aktiv. Det är Yngve Lindkvists långa karriär i korthet.

Månadens verksamhet
Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson tar hjälp av informatörer runt om i landet. Foto: Robert Eriksson / Jönköpings-Posten

Ordning & reda bygger nätverk

Transport. Pandemin har åtminstone klingat av och nu ska Sverige och resten av EU få nya regler för den internationella åkeritrafiken. Transports Ordning och reda-verksamhet har rustat upp och byggts ut med ett nätverk över hela landet.

Hallå där!

Lars Klang

…ombudsman i Malmö, som har hjälpt två medlemmar att driva in totalt drygt 110 000 kronor.

Månadens avdelning
Robert Savela, RSO, Olov Wiklund, ombudsman, Urban Vikström, RSO, Veronica Ökvist, ombudsman, Catrin Rönnlund, kontorist.

Störst och alltid på topp

Norrbotten. Kronan bland avdelningar i ett avlångt land. Så beskriver någon på kontoret lite på skämt avdelning 26. De långa avstånden längst i norr är inget hinder i arbetet: Att förbättra medlemmarnas villkor på arbetsplatserna.

Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.

”Inkomstskyddet måste förstärkas”

7 frågor. Hur trygg är den som blir sjuk? Och vad betyder regeringens nya giv om sjukförsäkringen? Kjell Rautio, LO:s expert på sjukförsäkringar, svarar på sju frågor.

Månadens medlem
Lika övertygad som under ombudsmannaåren. Lennart Johansson ser behovet av facklig-politisk samverkan som lika starkt i dag som när han jobbade på avdelningen i Kalmar.

”Jag har blicken riktad framåt”

Facklig. Lennart Johansson har i år firat 60 år som medlem i Transport, varav 20 år som ombudsman. Engagemanget för medlemmarna löper som en röd väg genom åren. – Den som inte kan sin historia har ingen framtid, säger han.

Kaoset på Gate gourmet
Medina Bajric. Foto: Justina Öster

Hon sparkades efter 43 år

Flyg. – Jag är inte densamma. Medina Bajric gör en gest mot hjärtat. Såret. En dag kallades hon in till chefen. När porten slog igen bar Medina 43 år med sig hem. I två kassar.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Månadens politiska

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Månadens medlem
Aftonbladets podd med Mauri Hermundsson har utsett Mariann Tönnesen till Sveriges bästa parkeringsvakt. Bra koll på regelverket, ödmjukhet och lyhördhet ligger bakom utmärkelsen.

”Jag lever för parkering”

Parkeringsvakt. Mariann Tönnesen har utsetts till Sveriges bästa p-vakt. Hon träffar många trevliga människor i tjänsten. Men hot och våld hör också till hennes arbetsdag.

Kultur
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.