Peter Lövkvist
Close
”Transport är från första början ett internationellt fack”, säger Peter Lövkvist och påminner om att det var hamnarbetare och sjömän som bildade förbundet för drygt 120 år sedan.
Close

”Det handlar om hederlig gammal solidaritet”

Åtta frågor. En gång var han hamnarbetare i Gävle. De senaste sju åren har det i stället handlat om fackligt samarbete i Norden. Så här tänker Peter Lövkvist – ny internationell chef på Transport.

1. Varför ska ett fackförbund som Transport engagera sig i världen?

– När företagen inte längre känner några landsgränser kan inte facken heller göra det. Transport kan inte jobba lokalt när företagen är globala. Och sedan Sverige gick med i EU påverkas transportbranscherna enormt mycket av det som händer i Europa. Därför måste vi kunna ställa krav tillsammans med våra systerförbund.

– Som jag ser det är internationella frågor och påverkansarbetet i EU en av tre delar som utgör själva grundbulten för Transport. De andra? Att rekrytera medlemmar och teckna kollektivavtal.

 

2. Nämn tre internationella frågor som är viktiga för Transport och förbundets medlemmar!

– Att vara med och påverka EU:s paket med nya regler för godstransporter är jätteviktigt just nu.

– Vi måste också göra allt vi kan för att motverka den ohämmade privatiseringen av till exempel hamnar och flygbranschen, den öppnar för osund konkurrens. Och som nummer tre säger jag ordning och reda-verksamheten. Vi fortsätter att lyfta fram hur det ser ut med svarta och gråa transporter på vägarna – och vi ska teckna kollektivavtal med utländska åkerier som mer eller mindre permanent kör i Sverige.

 

3. Men hur går det till att påverka politiken i EU?

– Genom ETF där vi har en styrelseplats och därför större chanser att komma med i viktiga arbetsgrupper och delegationer som har direkt kontakt med EU-politik­erna. Samtidigt handlar det om att ha bra kontakt med både de svenska EU-parlamentarikerna och politikerna i riksdagen.

 

4. ITF, ETF och NTF. Vilken federation är viktigast för svenska Transport att verka i?

– Den europeiska är nog allra viktigast, just för att vi kan påverka EU-politiken genom den. Men det är i NTF vi snackar ihop oss med våra nordiska systerförbund så att vi kan hålla ihop och vara starkare i ETF. Och ITF är en viktig solidaritets­organisation för transportarbetare i hela världen.

 

5. Hur kommer det sig förresten att Transport har ITF-inspektörer som kollar hur sjömännen har det ombord på utflaggade fartyg, när de svenska sjömännen är med i Seko?

– Det handlar om hederlig gammal solidaritet: Hamnarbetarna kan sätta press på ett rederi om facket kräver kollektivavtal på ett bekvämlighetsflaggat fartyg. Genom att sympatiblockera lossning och lastning kan de hjälpa sjömännen till schysta villkor. De svenska inspektörerna är anställda av Transport och Seko, men de får sin lön från ITF.

 

6. Hur ser fortsättningen ut för Transports bistånds- och solidaritetsprojekt?

– I Afrika rullar det på. Vi hjälper transport- och väktarfack att rekrytera, organisera och strukturera sin verksamhet i Malawi och Botswana. I Palestina är vi engagerade i ett arbete som i första hand sköts av ITF. Och några planer på nya projekt finns inte, om inte någon avdelning vill driva det.

 

7. Berätta lite om din bakgrund.

– Jag började i Gävle hamn för 30 år sedan och där blev jag facklig förtroendeman. 2000 började jag som ITF-inspektör för att så småningom bli internationell sekreterare på Transport. Men de senaste sju åren har jag varit generalsekreterare på NTF. Därifrån tar jag med mig ett stort kontaktnät.

 

8. Och, till sist, finns det något kul att säga om dig själv?

– När man är en fackföreningsidiot så är det en ynnest att få ha sitt intresse som jobb! Annars är jag intresserad av hockey (pekar på Leksandströjan på sin vägg) … men bara framför tv:n eller på läktaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.