”Det finns en massa fördomar mot bemanning”

Förarna av sjuk- och specialtransporter på MDB Transport i Jordbro ska sägas upp för att ersättas av inhyrd personal. Men än ger de sig inte. I förmiddags lyckades chaufförerna bjuda in chefen på beställningscentralen Sirius till ett möte.

Träffen mellan chaufförerna och Sirius bägge representanter hölls i lunchrummet på MDB Transport, som kör för Sirius. Förarna ville prata kompetens kring körningarna och bemötandet av passagerare som bland annat är dementa, utvecklingsstörda och sjuka personer i liggande transporter.

– Det borde ligga i Sirius intresse att ha kvalitet på sina chaufförer. Vi får fråga hur företaget tänker när de tvingar över förarna inom beställningscentralen till bemanning, resonerade chaufförerna vid ett personalmöte med Transport i förra veckan.

Föraren Pernille Lorenz var besviken efter sammankomsten:

– Jag tyckte inte att vi kom fram till så mycket. Det känns inte som om Sirius koncernchef Nina Anderson lägger sig så mycket i hur underleverantörerna sköter sig. Eller ifall de anlitar bemanningsbolag.

– Vi ville veta vilka krav Sirius ställer på åkerierna som kör för centralen, men

Nina Andersson kunde inte riktigt förklara det. Det handlade om att företagen skulle sköta sig och inte komma in med för mycket avvikelserapporter. Annars pratade Nina mycket om att alla ska tänka positivt, säger Pernille Lorenz.

Transports lokalombudsman Bosse Nilsson, från Stockholmsavdelning 5, deltog också på mötet.

– Koncernchefen gav besked om att månadslöner, som ska omfatta alla som kör för Sirius, även ska gälla för anställda på bemanningsföretag. Om det stämmer blir det ännu mer obegripligt att åkaren ska säga upp fast anställd personal för att i stället ta in ett bemanningsbolag, menar han.

Transportarbetaren får kontakt med koncernchefen, några minuter mellan dagens olika möten. Hon börjar med att betona att företaget Sirius inte anlitar inhyrd personal för sin egen verksamhet.

– Däremot bryr jag mig inte om och lägger mig inte i hur leverantörerna organiserar sitt arbete, så länge jag inte märker av någon skillnad i kvaliteten, anför Nina Anderson.

Med kvalitet syftar hon bland annat på vad som står i företagets arbetspolicy. På hemsidan skriver Sirius bland annat att det ”handlar om att lyssna och förstå varje persons behov”.

Förarna på MDB Transport anser att det blir svårt att upprätthålla den goda kvalitet och det personliga bemötande, som ni bland annat utlovar på Sirius webb. Hur ser du på det?

– Jag får göra mina uppföljningar, men jag kan inte gå in och peta i någon annans företag. Det blir knepigt för mig. Chaufförerna är oroliga för att det blir förändringar och det har jag full förståelse för, men det finns en massa fördomar mot bemanning, säger Nina Anderson.

Efter träffen med Sirius bestämde sig personalen för att begära ett möte med sin arbetsgivare, Bosse Hjert. De har ännu inte fått besked om när uppsägningarna ska träda i kraft och ifall de har möjlighet att få anställning i det tillträdande bemanningsföretaget MS Facility & Bemanning.

– Exakt datum är inte färdigt än, men de anställda kommer att få besked väldigt snart. Jag vet att Bosse Hjert sitter och jobbar med det nu, förklarar personalansvariga Carl Hurtig på MDB Transport.

Samtidigt laddar åkeriets chaufförer om för sitt nästa drag, att bjuda in en ansvarig landstingspolitiker i Hälso- och sjukvårdsnämnden. Tanken är att inför landstingsvalet fråga ut den förtroendevalda om dagens system för upphandling av färdtjänst, sjuk- och specialtransporter.

– Så det blir fortsättning följer. Just nu känns det lite motigt och trist att allt är så ovisst. Alla går och bekymrar sig och undrar vad som ska hända. Men hur det än blir tänker vi inte lägga oss.

– Vi ska försöka trycka på där vi kan. Det lät ju inte som om Socialdemokraterna var så nöjda med upphandlingarna heller när Dag Larsson intervjuades i Transportarbetaren, säger föraren Pernille Lorenz.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.