De polska förarna får ta smällen på egen hand

Vilket ansvar har Andreassons, om åkeriets polska chaufförer i slutänden åker på kännbara skattesmällar? – Det har jag ingen åsikt om i nuläget. Först vill vi se vad förvaltningsrätten kommer fram till, säger åkeriets marknadschef Karl-Erik Andreasson.

Transportarbetaren har tagit del av 50 taxeringsbeslut som berör utländska chaufförer. Ärendena gäller taxeringsåren 2011 och 2012. Sammanlagt begärde staten in 3,3 miljoner kronor i utebliven löneskatt. Det var innan Skatteverket backade och släppte år 2011.

Tre åkerier finns med bland de 50 granskade ärendena. Tre företag som alla haft polska eller baltiska förare i bilarna:

  • Andressons i Veddige, 29 förare.
  • Gisslén Transport och Logistik i Göteborg, 15 förare.
  • Mac & Hamsic i Anderstorp, sju förare.

Merparten av de granskade personerna har inte haft svensk F-skattsedel. De har heller inte följt reglerna och skaffat fram det särskilda intyg som slår fast vilket lands socialförsäkringssystem som ska gälla när man jobbar utomlands.

Robert som också arbetat för Andreassons är ett exempel. Han är från Polen, men skriven i Sverige. Precis som övriga förare körde Robert en Andreassonbil, fast ersättningen betalades ut genom åkeriets dotterbolag Zimit Transportförmedling.

Skatteverket har granskat Roberts körningar och arbetade timmar. Slutsatsen lyder:

”Skatteverkets uppfattning är att du inte varit tillräckligt självständig gentemot Transportförmedlingen för att bedöma dig som näringsidkare. Av underlagen framgår att arbetstagarna inte har kontrakterats för varje enskilt uppdrag eller arbetsvecka, utan för ett helt år hos åkeriet. Vidare framgår av underlagen att arbetstagarna kan bli ersättningsskyldiga om de tackar nej till uppdrag. Detta begränsar starkt möjligheten att fritt välja de uppdrag man vill ha.”

Myndigheten konstaterar sedan att åkeriet stått för arbetsledning, fordon, utbildning i lastsäkring, arbets- och skyddskläder.

En central fråga blir om föraren haft andra uppdragsgivare än Andreassons. I Roberts fall finns inga sådana uppgifter. Enligt verket har Robert dessutom jobbat så många timmar för Andreassons att ”det inte kan anses sannolikt” att han arbetat även för andra företag.

Slutsatsen blir att Robert ska betraktas som anställd och den utbetalade ersättningen ska beskattas som inkomst av tjänst.

Många av de upptaxerade förarna har överklagat taxeringsbesluten. Just nu ligger minst 145 ärenden hos Förvaltningsrätten i Göteborg. Vilken hjälp får då chaufförerna av Andreassons åkeri i matchen mot de svenska myndigheterna?

– Ingen, säger Karl-Erik Andreasson. Förarna är egna företagare och sköter det där själva. Det är deras ansvar. Men Skatteverket har ju backat när det gäller 2011 års taxering. Jag utgår ifrån att man gör samma sak för 2012 och 2013.

Transportarbetaren har också sökt Tony Gisslén, vd på Gisslén Transport och Logistik i Göteborg, för en kommentar. Det blir Anna Gisslén, företagets ekonomiansvariga, som tar samtalet:

– Den där historien är redan överspelad för vår del, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.