Debatt

Dålig arbetsmiljö gör det svårt att få personal

Debatt. Bristen på kompetensförsörjning i Norrbotten och Västerbotten ökar risken för högre arbetsbelastning hos de som redan jobbar. Det blir en nedåtgående spiral som i längden gör att allt fler lämnar sina yrken och det blir ännu svårare för företagen att matcha kompetensen. Företagen behöver därför ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar.

Transport ser i dag en expansion i Norrbotten och Västerbotten. Det är mycket välkommet. Men företagen har samtidigt svårt att rekrytera personal, oavsett bransch. Allt fler arbetssökande vill inte arbeta heltid. Samtidigt ser vi i landet att antalet varsel ökar vilket leder till fler arbetslösa.

Företagens svårigheter att matcha kompetensen har ökat risken för ökad arbetsbelastning hos de som redan arbetar. Ur ett arbetsmiljöperspektiv finns en uppenbar risk för skadlig arbetsbelastning, långtidssjukskrivningar och lång rehabilitering som följd, att tempot blir högre när färre ska göra samma jobb, men på mindre tid. Vilket ökar faran för stress och misstag i arbetet med arbetsplatsolyckor som konsekvens. Vi arbetar oss sjuka, fler av arbetskamraterna blir sjukskrivna, färre utför arbetet, mer stress och så vidare. Konsekvensen blir att det systematiska arbetsmiljöarbetet blir lidande eller upphör helt när allt handlar om brandsläckning för att få verksamheten att rulla.

För att förändra detta behöver företagen därför tänka på följande:

  1. Vad gör oss till en attraktiv arbetsgivare?
  2. Hur gör vi för att få befintlig personal att stanna kvar?
  3. Hur gör vi för att få personal att söka sig till oss?

Det som vi har sett och som fungerar är när företagen blivit mer flexibla kring arbetstider och anställningsformer. Det har också varit viktigt att personalen får vara med och styra sin egen tid ,och när det funnits avsatt arbetstid, för skyddsronder och facklig samverkan. Även löneökningar, olika lönetillägg, hjälp med att hitta bostäder, någon form av flyttbidrag och vidareutbildning som bekostas av företagen, har varit effektfullt för att locka till sig kompetens.

Utöver det behöver företagen få till ett hållbart och långsiktigt samarbete med staten, kommunen och regionen. Ett samarbete där man aktivt arbetar med att få loss bostäder och gör kommunen och regionen attraktiva att flytta till. Regionerna behöver även prioritera infrastruktursatsningar som ser till att människor kan flytta dit de vill och nära sina jobb.

Företagen behöver även få till ett bredare samarbete med oss på facken och de regionala skyddsombuden, så att arbetsmiljöbrister tidigt kan fångas upp.

Får vi inte till en förändring omgående och det systematiska arbetsmiljöarbetet fortsatt nedprioriteras ser Transport en stor risk för att långtidssjukskrivningarna ökar ännu mer, och att kompetensförsörjningen fortsatt blir svår i Norrbotten och Västerbotten.

En god arbetsmiljö på arbetsplatser är ett mycket bra lockbete i rekryteringen av ny personal, samtidigt som man får behålla den befintliga personalen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

Ingen ska behöva dö på jobbet

Ledare. Lastbilschaufförer är yrket med flest dödsfall. Det visar en sammanställning som Arbetsmiljöverket gjort över åren 2011 – 2020. 66, sextiosex, lastbilsförare miste livet under de åren. Det är fruktansvärt.

Det kan bli en stökig avtalsrörelse

Ordförandeord. Ett nytt år har börjat och det känns som ett tufft läge mest överallt. Personligen så närvarade jag nyligen via ett LO-mandat på Folk och försvars rikskonferensen, i Sälen. Det var ett par detaljer som satte sig på minnet rejält.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Which side are you on?

Dragbilsliv. Jag var på väg hem från Eskilstuna en sen fredagseftermiddag för många år sedan. Det var på den tiden jag drog löstrailers som enbilsåkare och jag hade haft en usel vecka. Nu såg jag fram mot att åtminstone få komma hem till middag och lite fredagsmys. Då ringde dragbilsförmedlaren.

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Politik. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Det är rörigt på mitt skrivbord

Politik. Ett gammalt skämt: ”Den som har det rörigt på sitt skrivbord är ofta lika rörig inuti huvudet!” Svaret: ”Hur ser det då ut i huvudet på den som har ett tomt skrivbord?” Själv har jag inte bara ett rörigt skrivbord. Det är som om ett korsdrag blåst igenom huset och skapat ett fullständigt kaos – och på motsvarande sätt känns det inuti skallen.

Lönerna sänks –vinsterna ökar

Krönika. Frimärket ska höjas till 15 kronor och jag tänker på Postnords vd, som fick en löneförhöjning på 22 procent i år, och nu tjänar 840 000 kronor i månaden.

Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig

Ledare. Du känner kanske igen Groucho Marx (1890–1977) citat. Citatet är inte bara roligt, det vittnar också om att det är klubben – föreningen – som väljer vilka som får vara medlemmar. Det som kallas föreningsfrihet.

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Debatt / Egenanställning

Likställa egenanställning med bemanning är felaktigt

Debatt. Målet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Foodora har satt begreppshanteringen på arbetsmarknaden under lupp. Att likställa egenanställning med bemanning är felaktigt och riskerar att hämma utvecklingen av hållbara villkor, skriver Stephen Schad, ordförande för Egenanställningsföretagens Branschorganisation och vd Frilans Finans.

Mats H Andersson. Foto: Justina Öster

Ta domstolens beslut på allvar, Stephen Schad

Replik. Det är dags för Schad att rannsaka sig själv och egenanställning som begrepp. Egenanställning är att betraktas som bemanningsföretag. Det säger Arbetsdomstolen. Det är hög tid för Schad med flera att göra rent inom sina egna led och kring vilka yrken man väljer att ta in på egenanställning, skriver Transports Mats H Andersson.

Ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna

Slutreplik. Det finns ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna på arbetsmarknaden. Tvärtom tror vi att tydliga spelregler till hög grad bygger på en korrekt och, i den mån möjligt, samstämmig begreppshantering. Det gäller självklart inte enbart Transport utan även Foodora, egenanställnings-företagen och alla andra som verkar på arbetsmarknaden.

Jag råkade säga något om privilegier

Krönika. Det finns en bok jag ständigt återvänder till när jag vill få bekräftelse eller hämta argument och det är Anneli Jordahls bok Klass – är du fin nog? Nästa år firar den 20 år men den är minst lika aktuell i dag som när den släpptes. Då, 2003, talade ingen om klass, men tack vare Jordahls bok kom klass upp på tapeten igen.

Se lönen som en investering

Insändare. Vi måste sluta bokföra arbetstagares löner som en "kostnad" på företagens balansräkningar, då kostnader är något väldigt negativt för ett vinstdrivande företag.