Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musiken och han har lyckats komma tillbaka som gitarrist efter en arbetsplatsolycka där han miste en fingertopp. Foto: Urban Löfqvist
Close
Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musiken och han har lyckats komma tillbaka som gitarrist efter en arbetsplatsolycka där han miste en fingertopp.
Close
Månadens medlem

Chaufförsjobbet blev ett framgångsrecept

Åkeri. Som liten drömde han om ett liv på vägen som lastbilschaufför. För drygt 20 år sedan valde Niclas Jürgens att förverkliga drömmen. Bakom sig lämnade han livet som kock på finkrogar som anrika Savoy i Malmö och Sheraton i Köpenhamn.

Två veckor i månaden är det fjärrkörningar som gäller för Niclas Jürgens. Turen går i princip alltid till Halland och Göteborgstrakten och han övernattar då i bilen. Övrig arbetstid består av lotskörning på dagtid och han utgår från sin hemstad Oskarshamn.

– Sammanlagt blir det fem nätter borta i månaden, vilket är alldeles lagom för mig, säger han.

Niclas Jürgens började på Börje Svenssons åkeri 1999. Bytet av yrke, från en stressig bransch till en annan, berodde på att han tappat gnistan för att jobba i restaurangbranschen.

– Jag arbetar fortfarande för samma arbetsgivare och jag trivs bra där och har härliga kolleger.

Trygghet

Medlemskapet i Transport för Niclas Jürgens del sträcker sig också bakåt till 1999.

Numera är matlagning en hobby för Niclas. Sedan förra året rymmer det egna kylskåpet inget kött, ett val för att han helt enkelt mår bättre av att utesluta det ur dieten. Foto: Urban Löfqvist
Numera är matlagning en hobby för Niclas. Sedan förra året rymmer det egna kylskåpet inget kött, ett val för att han helt enkelt mår bättre av att utesluta det ur dieten. Foto: Urban Löfqvist

– Tryggheten av att vara med i facket är viktig för mig, säger han.

Den gamla kocken i honom får utlopp hemma i köket i villan i Oskarshamn, där han bor med sin sambo. Förra året bestämde han sig för att skippa allt kött och satsa mer på fisk och grönsaker. Helt enkelt för att han mår bättre av en köttfri diet.

– Det har hänt enormt mycket på den vegetariska fronten när det gäller utbudet i affärer och restauranger. När jag jobbade på krogen under 1980- och 1990-talen fanns det knappt några vegetariska rätter på menyn och man fnös nästan åt dem som ville ha en rätt enbart baserad på grönsaker.

När han lagar mat blir det gärna rätter som passar för att ta med ut på körningarna.

– Ibland händer det att jag käkar på någon vägkrog, men tyvärr är utbudet på vissa ställen ganska bedrövligt, säger han.

Spelar gitarr

Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musik. Ända sedan de tidiga tonåren har han spelat gitarr i diverse lokalband i Oskarshamn. En arbetsplatsolycka 2016 då han klippte av en fingertopp satte tillfälligt stopp för musicerande. Men med en stor dos envishet och åtskilliga timmar av övande så lyckades Niclas Jürgens komma tillbaka till spelandet.

– Att skapa musik tillsammans med andra är en sådan glädje. Visst är det kul att ha spelningar, men för min del är det skapandeprocessen som ger mig mest.

Hans nuvarande band, Speedbump Inc har klassisk rocksättning med två gitarrister, bas och trummor, Sången sköts i huvudsak av Niclas Jürgens bror, Fredrich Rönnholm, men alla i bandet bidrar med skön stämsång. Musiken är ofta country- och bluesdoftande. En viktig del i bandets sound är att både Fredrich Rönnholm och basisten Mathias Blixt även spelar munspel. Eget material blandas med covers på låtar av Allison Kruse och Robert Plant, Tyler Childers, Gram Parsons, Dale Watson, Santana med flera.

– Vi har haft ett par spelningar sedan vi bildade Speedbump Inc 2018, men precis som för de flesta band så har ju pandemin satt stopp för en del av våra planerade livekonserter. Förhoppningsvis blir det fler spelningar nu när restriktionerna tas bort.

Fartgupp

Niclas Jürgens skrattar åt frågan om han som lastbilschaufför hatar fartgupp och påståendet att han måste vara den som kom på bandnamnet.

– Nej, det var faktiskt vår basist Mathias som kom på namnet. Och nej, jag hatar inte fartgupp. Visst kan det vara tröttsamt när du kör på ett ställe där det finns många. Men samtidigt så gör ju guppen att såväl yrkeschaffisar och som övriga trafikanter saktar ned farten. Och det är bra!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I år ska Linda Lööw vara med och förhandla om transportavtalet för lager och terminal. Arbetstidsförkortning är den fråga hon brinner mest för. ”Att vara ledig varannan helg är också viktigt att få in i avtalet.”

”Är man föreningsmänniska så är man”

Engagerad. Linda Lööw är ordförande för fackklubben på Postnord TPL:s lager i Jönköping. På fritiden är hon engagerad i dotterns fotbollsklubb och har dessutom varit ledare för barngympa. – Är man föreningsmänniska så är man, säger hon.

”Jag gillar att jobba ensam”

Taxitelefonist. När allt fler bokar taxi i en app i mobilen blir taxitelefonist ett alltmer ovanligt yrke. För Transportarbetaren berättar Lena Frank om hur det är att jobba ensam i växeln om nätterna.

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla fixar cyklar till vuxna och barn från Ukraina.

Pelle fixar cyklar åt ukrainska flyktingar

Engagerad. En cykel är guld värd för de ukrainska flyktingar som bor långt från affärer och skolor. Det har pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla insett. Han fixar till cyklar, som han får till skänks av vänliga människor, och ger dem till vuxna och barn från Ukraina.

Hallå där!

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen. Foto: John Antonsson

Transportarbetarna avgörande för klimatet

8 frågor. Klimatutsläppen ska mer eller mindre upphöra fram till år 2045. I centrum av händelserna står förarna. Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojektet Justit. För att chaufförernas perspektiv ska bidra till klimatomställning som är rättvis för arbetarna.

Månadens medlem
I år ska Linda Lööw vara med och förhandla om transportavtalet för lager och terminal. Arbetstidsförkortning är den fråga hon brinner mest för. ”Att vara ledig varannan helg är också viktigt att få in i avtalet.”

”Är man föreningsmänniska så är man”

Engagerad. Linda Lööw är ordförande för fackklubben på Postnord TPL:s lager i Jönköping. På fritiden är hon engagerad i dotterns fotbollsklubb och har dessutom varit ledare för barngympa. – Är man föreningsmänniska så är man, säger hon.

Hallå där!

Patrik Persson

…studieorganisatör på avdelning 12 Malmö, som arrangerar konfliktskola.

Månadens avdelning
Rose-Marie Eberhardson, Hans Wahlström, Ola Bodin, Niclas Sandström och Fredrik Ohrling utanför vita villan som rymmer Gävleavdelningens kontor. Foto: Lilly Hallberg

Vrede, glädje och malande arbete

Gästrikland/Norduppland. Utanför mötessalen i den ena byggnaden står en svart pickup. För Gävleavdelningen är det centralt att komma ut och möta medlemmar. Och att bli fler.

Hasse är i hamn men blickar framåt

Mötet. Hans Wahlström avgick som Transports ledare med pension, för att han fyllt 60 år, och fick lämna ordförandeposten för Gävle hamn när han fyllt 80. Tidigare förbundsordföranden nämner åldersdiskriminering. Men talar mer om framtiden, om facklig-politisk samverkan, om förhandlingar, Förbundet och Gefle Stuveris historia.

Mortezas son dog på jobbet i hamnen

Arbetsmiljö. För snart fem år sedan förlorade Morteza sitt enda barn Nima, 20 år, i en arbetsplatsolycka vid Oxelösunds hamn.

Lika mycket chaufför som författare

Kultur. 1999 gav lastbilschauffören, författaren och Transportarbetarens krönikör David Ericsson ut sin första bok. En rosad novellsamling om livet på och kring vägen. – Min svensklärare höll upp mina uppsatser som döda råttor inför klassen, säger han.

Månadens medlem

”Jag gillar att jobba ensam”

Taxitelefonist. När allt fler bokar taxi i en app i mobilen blir taxitelefonist ett alltmer ovanligt yrke. För Transportarbetaren berättar Lena Frank om hur det är att jobba ensam i växeln om nätterna.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.