Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musiken och han har lyckats komma tillbaka som gitarrist efter en arbetsplatsolycka där han miste en fingertopp. Foto: Urban Löfqvist
Close
Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musiken och han har lyckats komma tillbaka som gitarrist efter en arbetsplatsolycka där han miste en fingertopp.
Close
Månadens medlem

Chaufförsjobbet blev ett framgångsrecept

Åkeri. Som liten drömde han om ett liv på vägen som lastbilschaufför. För drygt 20 år sedan valde Niclas Jürgens att förverkliga drömmen. Bakom sig lämnade han livet som kock på finkrogar som anrika Savoy i Malmö och Sheraton i Köpenhamn.

Två veckor i månaden är det fjärrkörningar som gäller för Niclas Jürgens. Turen går i princip alltid till Halland och Göteborgstrakten och han övernattar då i bilen. Övrig arbetstid består av lotskörning på dagtid och han utgår från sin hemstad Oskarshamn.

– Sammanlagt blir det fem nätter borta i månaden, vilket är alldeles lagom för mig, säger han.

Niclas Jürgens började på Börje Svenssons åkeri 1999. Bytet av yrke, från en stressig bransch till en annan, berodde på att han tappat gnistan för att jobba i restaurangbranschen.

– Jag arbetar fortfarande för samma arbetsgivare och jag trivs bra där och har härliga kolleger.

Trygghet

Medlemskapet i Transport för Niclas Jürgens del sträcker sig också bakåt till 1999.

Numera är matlagning en hobby för Niclas. Sedan förra året rymmer det egna kylskåpet inget kött, ett val för att han helt enkelt mår bättre av att utesluta det ur dieten. Foto: Urban Löfqvist
Numera är matlagning en hobby för Niclas. Sedan förra året rymmer det egna kylskåpet inget kött, ett val för att han helt enkelt mår bättre av att utesluta det ur dieten. Foto: Urban Löfqvist

– Tryggheten av att vara med i facket är viktig för mig, säger han.

Den gamla kocken i honom får utlopp hemma i köket i villan i Oskarshamn, där han bor med sin sambo. Förra året bestämde han sig för att skippa allt kött och satsa mer på fisk och grönsaker. Helt enkelt för att han mår bättre av en köttfri diet.

– Det har hänt enormt mycket på den vegetariska fronten när det gäller utbudet i affärer och restauranger. När jag jobbade på krogen under 1980- och 1990-talen fanns det knappt några vegetariska rätter på menyn och man fnös nästan åt dem som ville ha en rätt enbart baserad på grönsaker.

När han lagar mat blir det gärna rätter som passar för att ta med ut på körningarna.

– Ibland händer det att jag käkar på någon vägkrog, men tyvärr är utbudet på vissa ställen ganska bedrövligt, säger han.

Spelar gitarr

Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musik. Ända sedan de tidiga tonåren har han spelat gitarr i diverse lokalband i Oskarshamn. En arbetsplatsolycka 2016 då han klippte av en fingertopp satte tillfälligt stopp för musicerande. Men med en stor dos envishet och åtskilliga timmar av övande så lyckades Niclas Jürgens komma tillbaka till spelandet.

– Att skapa musik tillsammans med andra är en sådan glädje. Visst är det kul att ha spelningar, men för min del är det skapandeprocessen som ger mig mest.

Hans nuvarande band, Speedbump Inc har klassisk rocksättning med två gitarrister, bas och trummor, Sången sköts i huvudsak av Niclas Jürgens bror, Fredrich Rönnholm, men alla i bandet bidrar med skön stämsång. Musiken är ofta country- och bluesdoftande. En viktig del i bandets sound är att både Fredrich Rönnholm och basisten Mathias Blixt även spelar munspel. Eget material blandas med covers på låtar av Allison Kruse och Robert Plant, Tyler Childers, Gram Parsons, Dale Watson, Santana med flera.

– Vi har haft ett par spelningar sedan vi bildade Speedbump Inc 2018, men precis som för de flesta band så har ju pandemin satt stopp för en del av våra planerade livekonserter. Förhoppningsvis blir det fler spelningar nu när restriktionerna tas bort.

Fartgupp

Niclas Jürgens skrattar åt frågan om han som lastbilschaufför hatar fartgupp och påståendet att han måste vara den som kom på bandnamnet.

– Nej, det var faktiskt vår basist Mathias som kom på namnet. Och nej, jag hatar inte fartgupp. Visst kan det vara tröttsamt när du kör på ett ställe där det finns många. Men samtidigt så gör ju guppen att såväl yrkeschaffisar och som övriga trafikanter saktar ned farten. Och det är bra!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Davids krönika. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Till arbetsuppgifterna hör bland annat att stå i kassan, sälja korv, göra smörgåsar, fylla på fika och varor, städa och sköta biluthyrningen. ”Det är det som gör jobbet så roligt, att det är så varierande”, säger Fatima Nilsson. Foto: Pernilla Ahlsén

Nu har Fatima tid att jobba fackligt

Fackligt. Fatima Nilsson har jobbat på bensinstation i närmare 25 år och hon har varit med i facket nästan lika länge. För tre år sedan började hon arbeta mer aktivt för att påverka arbetsvillkoren på stationen.

Kultur
Mattias Käll medverkar ofta i Transportarbetaren. Foto: Lilly Hallberg

Plasten, livet, döden – möt vår illustratör Mattias Käll

Konstnär. Mattias Källs människor hittar sedan länge vägen in i Transportarbetaren. Tidningens ofta anlitade illustratör utforskar i sin konst också vårt förhållande till varandra och till naturen – och är sedan årsskiftet utvecklingsledare för bild och form i Region Örebro.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.

Skyddsmässan 2022

Kaveh är bästa kollegan!

Bevakning. Skyddsvakten Kaveh Tiba utsågs på tisdagen till ”Årets säkerhetspersonal” av Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya).

”Taxibranschen behöver bli mer jämställd”

Taxi. Av alla taxiförare i Sverige är knappt 10 procent kvinnor. För att möta den stora förarbristen måste branschen rekrytera fler kvinnor. "Det är jättebra, det behöver bli mer jämställt", säger Ellinor Ohlsson som är taxichaufför och kör för Varbergs taxi.

Hallå där!

Victor Dahlin

…avdelning 4, terminalavtalet, som är på sitt första avtalsråd.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför hos Schenker, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Hallå där!

Anita Johnsson

…från Transports hamnavdelning i Syd- och Västsverige, som har bjudit in kvinnliga hamnarbetare från hela landet till en två dagars nätverksträff i Trelleborg.

Kultur
Elinor Torp har skrivit om arbetsmiljö och arbetslivskriminalitet i många år och har gett ut flera böcker på ämnet. Förra året debuterade hon som skönlitterär författare. Foto: Pernilla Ahlsén

”Den svenska arbetsmarknaden har blivit ett paradis för kriminella”

Arbetsliv. I reportageboken Vi, skuggorna beskriver journalisten Elinor Torp hur vi har fått ett laglöst arbetsliv där människor från fattiga länder jobbar i Sverige under slavliknande förhållanden. Exploateringen pågår överallt. – Och transportbranschen är ett värstingområde, säger hon.