Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Amazon har på bara några år blivit en koloss på den italienska marknaden. De sköter inte sina leveranser själva, utan lägger ut detta på underleverantörer över hela landet. Nu har chaufförerna i Turins distrikt fått nog, och mitt under Black Friday-veckan gick de ut i strejk.

– Jag älskar mitt jobb, men så här kan det inte fortsätta. Vi riskerar vår hälsa och även att orsaka olyckor på grund av stressen, säger en av de strejkande chaufförerna, 25-åriga Serena Ferreri.

Hon och hennes kollegor måste göra i genomsnitt en leverans var tredje minut. De brukar ha mellan 150 och 200 paket att leverera varje dag.

– Amazon ger oss ett tidsschema, men eftersom de inte tar hänsyn till när företag har lunchstängt till exempel, så måste vi ägna dyrbar tid åt att göra om dem själva. Det är omöjligt att hinna med alla paketen på en vanlig arbetsdag om vi inte kör för fort och om vi tar alla de pauser vi har rätt till, konstaterar hon.

Flera chaufförer över hela Italien vittnar om att de inte ens har tid att stanna för att gå på toaletten. Männen har en flaska de kissar i, så de ska slippa stanna.

Strejken i onsdags har organiserats av fackförbundet Uil Trasporti. Chaufförerna har strejkat i åtta timmar, men facket har utlyst ytterligare åtta timmar att sätta in när de vill. I går protesterade chaufförerna genom att inte köra för fort, ta alla sina pauser och vänta in kunderna som kanske bor flera trappor upp utan hiss.

– Detta kommer vi att fortsätta med tills företagen lyssnar på oss. Denna protest är för arbetarnas säkerhet. Om något av företagen utsätter någon av våra medlemmar för trakasserier för att de följer avtalen kommer vi omedelbart gå ut i strejk igen, förklarar ordföranden för Uil Trasporti Piemonte, Gerardo Migliaccio.

Amazon har i ett uttalande sagt att företaget förutsätter att alla underleverantörer följer gällande lagar och avtal. Något som Uil Trasporti anser vara omöjligt med den algoritm företaget förutser för leveranserna.

Serena Ferreri hade med sig flera paket tillbaka till lagret i går kväll, trots att hon fått betydligt färre än vanligt, eftersom företaget hon arbetar för visste att hon tänkte ta sina raster och följa alla regler.

– Jag tänker fortsätta med detta. Trots lite sura miner har ingen på företaget sagt något än, men jag är beredd att gå ut i strejk igen om det behövs, säger hon bestämt.

 

Fotnot: I Italien finns inga strejkkassor, så den som strejkar får själv stå för sitt lönebortfall.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Miranda Alexandersson. Foto: Joachim Nywall

Utkörd från åkeriet när hon väntade barn

Åkeri. Chauffören Miranda berättade tidigt för sin arbetsgivare att hon var gravid. En vecka senare blev hon uppsagt på grund av arbetsbrist – totalt påhittad, enligt henne.

Helena Stenbom har nyligen valts till lokalt skyddsombud.

Chauffören Helena gick in i väggen – två gånger

Åkeri. För sju år sedan: Lastbilschauffören Helena Stenbom satt och körde hemåt från Kopparberg mot Örebro. Plötslig började hon tappa känseln i fingrarna och tungan. Hon blev yr och visste inte vad som hände.

Vibrationer – illustration och grafik

Den dolda faran

Arbetsmiljö. Flisbilsföraren Johan skakade sönder rygg och nacke på dåliga norrländska vägar. Vibrationer i hytten kan ge värk, problem med ländryggen och ischias. Transportarbetaren granskar skadliga helkroppsvibrationer i en artikelserie som avslutas nästa månad.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.