Branschen vill ha tydliga regler

Om branschens aktörer ska våga satsa på nya bränslen, måste regelverket bli tydligare och bygga på långsiktig planering. Regeringens planer för ett ”fossilfritt” samhälle måste också bli mer konkreta, enligt några röster från drivmedelsbranschen.

Robert Dimmlich, vd för branschorganisationen
Svensk Bensinhandel:

– Vi behöver tydligare och långsiktigare regler, som dessutom är EU-gemensamma. I praktiken har varje EU-land i dag en egen definition av vad en miljöbil är, eftersom man beskattar dem olika. Jag skulle vilja att Sverige tillsammans med EU sätter upp en tydlig gemensam definition.

– Man skulle också kunna skapa bättre incitament för bränsle- och fordonsproducenter med olika styrmedel, men inte tvingande lagar. Man kan till exempel tänka sig skatteväxlingar mellan olika bränsleslag, som aviseras långt i förväg. Man bör också uppmuntra konsumenten att köpa miljösmart – både genom ekonomiska incitament och genom tydligare regler.

– I det korta perspektivet tror jag att vi på lastbilssidan kommer att få en ökad inblandning av förnybar diesel, som talloljediesel. Men på längre sikt kan jag inte ens komma med en kvalificerad gissning. Dels eftersom reglerna är så svåra att förutse, och dels eftersom man ännu inte kommit tillräckligt långt i forskningen kring alternativ för de tunga transporterna.

 

Göran Lindblå, styrelseordförande i OKQ8:

– Den här ryckigheten i regelverket som varit under många år, den skapar ju inte precis stabila förutsättningar för nya bränslen. Vi introducerade till exempel den första etanolpumpen i Sverige 1994, och det är klart att vi hunnit investera väldiga belopp i anläggningarna sedan dess. Då känns det väldigt konstigt att etanolen numera kommit på regeringens skuggsida. Det vore bra om man kunde få en klar agenda att förhålla sig till.

– Och vad menar man egentligen med ”fossiloberoende”? Menar man en 51-procentig inblandning av förnybart, eller vad är det som gäller? 60 procent, 70 procent? Ska det vara 100 procent? Det ska bli väldigt spännande att se vad utredningen landar i. Innan dess vill jag inte spekulera så mycket.

 

Ulf Svahn, vd för Svenska Petroleum och Biodrivmedelsinstitutet:

– Jag tror att etanolen fortsätter dominera under tiotals år. Och på dieselsidan har vi Fame-bränslet. Slutligen har vi HVO, som i Sverige huvudsakligen är talloljebaserat. I ett tvådecenniersperspektiv är det dessa tre vi talar om. Jag har svårt att tro att något nytt bränsle slår dem av banan inom överskådlig tid.

– Jag tror inte alls det är omöjligt att bli fossiloberoende till 2030, men då måste vi satsa på nya bränslen som fungerar i gamla bilar. Vi får komma ihåg att vi har 4,3 miljoner bilar ute i Sverige i dag. Vi kan inte utveckla nya bränslen som bara passar i nya bilar, då tar skiftet alldeles för lång tid för att vi ska hinna bli fossiloberoende på 17 år.

– Dessutom krävs styrmedel, antingen ekonomiska eller tvingande. För alla biodrivmedel är dyrare än de fossila bränslena. Att kunderna skulle välja dem ändå, utan styrmedel, ja, ”that will be the day”, som man säger.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).