Blockerat fartyg planerar att smita

Fartyget Berum ligger i blockad i Härnösands hamn. Flera tecken tyder nu på att Bernum kommer att försöka avgå klockan 22.00 i kväll, utan att ägarna har mött Transports krav på kollektivavtal för besättningen. ITF-inspektör Göran Nilsson är förbundets handläggare på plats. – Det här är mycket ovanlig situation, säger han.

I mer än 50 år har transport deltagit i en internationell kampanj mot bekvämlighetsflaggade fartyg. Målet är att ge lågavlönade sjömän bättre villkor.

Berum kom in i söndags eftermiddag till Härnösands hamn. Fartyget är flaggat i Antigua Barbuda och ägs av det tyska rederiet Briese Schiffahrts GmbH & Co KG. Lossningen av vindkraftverks-delar hade beräknats att ta tre timmar och fartyget hade en planerad avgång vid 14.00 igår.

– De kom in sent, troligen för att inte bli upptäckta av oss, säger Göran Nilsson.

Transport blockad inleddes när halva lasten lossats och arbetet har stått stilla sedan dess. Göran Nilsson är Transports handläggare på plats och den som gjort inspektionen som blockaden grundar sig på.

– Eftersom det saknas kollektivavtal har vi inte ens kommit åt de handlingar vi vill titta på. Det handlar anställningsavtal och lönebesked, men också om mathållning och andra förhållanden ombord som påverkar sjömännen.

Göran Nilsson berättar att kaptenen inte har något mandat att förhandla och att han talat med rederiets ägare och lagt fram fackets krav. Han väntar fortfarande på svar.

– Jag har försökt prata med flera av de filippinska sjömännen, men ingen vågar berätta hur det ligger till. De är rädda att något befäl ska höra dem.

En stor del av manskapet är filipiner. De har, vad Göran Nilsson kallar, kontrakterad visstidsanställning. I regel innebär det undermåliga löner och att sjömännen får ligga ute till sjöss väldigt långa perioder.

Göran Nilsson har fått flera indikationer på att Berum tänker gå från kaj utan att rederiet tecknar något kollektivavtal, trots fackliga blockaden.

– Hamnkillarna kommer inte släppa trossarna och sjömännen får inte utföra hamnarbetarnas jobb. Om de försöker får vi tala med sjömännen om det då. Alternativet de har är att kapa förtöjningarna ombord.

Om Berum lyckas smita kommer andra förbund i andra länder informeras, och blockaden kommer återupptas i fartygets nästa hamn. Göran Nilsson har bara hört talas om ett fall där ett fartyg smitit.

– På 70-talet vet jag att det stack en tankbåt från Göteborgs hamn. Det fartyget tog med sig halva kajen.

Göran Nilsson är också noga med att understryka att det är på grund av stuveriarbetarnas solidaritet som den här åtgärden är möjlig.

– Kontentan är att så länge hamnarbetarna är här har vi kraften att göra något, avslutar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.