Bibehållen lön med minskad stress

Tårtan blir allt större, men löntagarnas tårtbit blir hela tiden smalare. Så kan man sammanfatta förhållandet mellan totalproduktion och fördelning i Sverige under senare decennier. Är prestationsbaserade lönesystem ett bra sätt att vända trenden? Renhållningen i Göteborg visar på ett exempel.

De flesta av Göteborgs sopgubbar har inkomster på ungefär samma nivå som med det gamla ackordssystemet. Samtidigt som de slipper hetsen och orättvisorna som följde med ackorden.

Hemligheten kallas bonuspoäng.

– Arbetsmiljön är bättre nu. Förut kunde en nyanställd få ett par bilnycklar och bara köra som satan, och tjäna mer än dem som hade mer kompetens och fler år i yrket, minns Martin Berntsson, slambilschaufför på Kungälvs Transporttjänst (KTRAB).

Med ”förut” menar han det gamla poängsystemet. I praktiken ett ackordssystem där man räknade antal hämtade hushållssäckar, antal spolade brunnar, antal steg från bil till hämtplats, och så vidare.

– Hela bonussystemet var individuellt, det kunde skilja 20 kronor i timmen mellan två olika chaufförer, säger hans kollega Michael Nordgren.

Numera har miljöarbetarna på KTRAB en helt annan lönemodell med ett nytt poängsystem, väsensskilt från det gamla.

Poängbonusen läggs ovanpå den fasta månadslönen på 23 844 kronor, och premiekompensationen som ligger mellan fyra och sju kronor per arbetad timme.

Premiekompensation är ett generellt tillägg på lönen som finns i vissa avtal. Premiekomp utgår som regel i stället för premielön (vilket är en blandning av fast och rörlig lön).

Översiktligt fungerar det så att renhållarna får poäng för olika kriterier. Man får fler poäng desto fler kompetenser man har (slambil, krokbil, liftdumper och så vidare). Att rationellt planera sin rutt så man hinner med fler hämtningar, ger också fler poäng. Samma sak med fordonsvård: ju bättre man tar hand om sin bil, desto fler poäng. Kundbemötande, attityd och närvarograd är andra exempel på poängkriterier.

– Med det här systemet kan man bedöma folk på ett bättre sätt än i det gamla ackordssystemet, där man i princip bara mätte hur mycket folk sprang. Nu mäter man helheten, säger Michael Karlsson, även han slambilschaufför.

Men det nya systemet ställer högre krav på de bolagsrepresentanter som – i dialog med den anställde – sätter poängen.

– Det är ju svårare kriterier att bedöma. Hur poängsätter du någons attityd? Och fordonsvården – någon som kör en gammal skrotig bil kanske har svårare att hålla ordning på den, än någon som har en nyare bil, säger Michael Karlsson.

Därför har man alltid rätt att ta med en arbetskamrat eller facklig ombudsman, när man ska diskutera sin poängsättning med företagsledningen.

– Det har vi gått ut hårt med: sitter de två därinne så ska du inte gå in ensam. Man ska aldrig känna sig i underläge, säger Michael Karlsson.

Allas poäng räknas samman till en totalsumma, och utifrån den räknar man fram en poängbonus som betalas ut till alla renhållarna – förutom poängen för kompetens och närvarograd, som ger individuella poängbonusar.

Översatt till rena pengar betyder den gemensamma bonusen hos KTRAB max 32 kronor per timme för slambilschaufförer, och max 28 kronor per timme för de övriga. Man kan själv välja om pengarna ska läggas på den vanliga lönen, eller tas ut i klumpsummor med längre intervaller.

– Man känner att man får ut mer av jobbet nu. Om man lägger ner det lilla extra på en kund eller på att ta hand om bilen, så lönar det sig. Och man får använda hjärnan lite också, inte tänka som en maskin och bara jobba så snabbt som möjligt, säger Martin Berntsson.

Michael Nordgren understryker också detta att hela gruppen gynnas av den totala poängsumman.

– Stämningen har blivit bättre nu när man jobbar ihop som ett lag. Nu är det inget tjötande om att den ene tjänar si och den andre tjänar så, säger han.

Ackorden kritiserades för att folk kände sig pressade att jaga ihop sina individuella poäng. Kan det nya systemet göra att man känner press att inte sänka bonusen för arbetskamraterna?

– Det tror jag inte. Vi är en ganska tajt grupp och alla förstår ju att någon kan ha en dålig dag. Jag tror inte att folk sätter någon sådan press på någon annan i alla fall, säger Martin Berntsson.

Men det finns också kritik mot bonussystemet. Till exempel poängsätts närvaron högst av alla kriterier. Martin Berntsson, Michael Nordgren och Michael Karlsson tycker alla tre att kompetensen borde poängsättas högre.

Dessutom anser de att poängmätningarna borde göras betydligt oftare. I dag sker det två gånger om året.

– Det borde vara varje månad, för nu kan tillfälligheter påverka din poängsättning för ett helt halvår. Till exempel har vi en kille som inte varit sjuk på tre år, som åkte på någon riktig dundersjuka och måste vara hemma i tre veckor. Och för det får han sänkta närvaropoäng i sex månader. Han straffas för att han blev sjuk, som han ser det. Och det är ju faktiskt orättvist, säger Michael Nordgren.

Det kanske bör förtydligas att systemet med bonuspoäng inte automatiskt ger högre lön än ackordssystemet. Michael Karlsson och Martin Berntsson har faktiskt fått marginellt lägre inkomster jämfört med tidigare.

– Men de övriga fördelarna överväger, jag tycker ändå att det nuvarande systemet är mycket bättre. Och säkert 95 procent av gubbarna har fått lite högre lön, avslutar Martin Berntsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.