Close
Zoltan Cikos är skyddsombud och har jobbat på Reno Norden ända sedan företaget etablerades sig i Malmö 2011.
Close

Förnedrad och besviken – Zoltan berättar om chefens angrepp

Renhållning. Några dagar har gått sedan Transports skyddsombud Zoltan Cikos blev attackerad av en arbetsledare på Reno Norden i Malmö. Han är fortfarande skakad efter det kraftiga nackgreppet som chefen tog.

– Det var så förnedrande. Ingen från företaget hörde av sig på hela fredagen och inte under helgen heller. Om den här arbetsledaren jobbar kvar i Malmö vet jag inte om jag vågar gå tillbaka till jobbet, säger Zoltan Cikos.

Kort efter angreppet förklarade miljöarbetarna i Malmö att de lägger ner arbetet – om den utpekade chefen fanns på kontoret när sophämtningen skulle återupptas på måndagsmorgonen.

Enligt uppgift har arbetsledaren beordrats att ta ledigt av Reno Norden. Den ordinarie avdelningschefen fick avbryta sin semester och det gjorde att bilarna rullade ut i går morse – upp till en timme försenade.

Zoltan Cikos jobbade sin sista dag i fredags, innan han skulle påbörja en planerad fem veckor lång semester.

Nu sitter han på Transports Malmöavdelning för att berätta om attacken, och upprinnelsen till den.

Zoltan har varit miljöarbetare i sex år. Han började på miljöföretaget Resta några månader innan det omdebatterade bolaget kraschade.

Efter Resta gjorde Malmö stad en så kallad direktupphandling och uppdraget att samla in hushållsavfallet gick till uppstickaren Reno Norden. Miljöarbetarna följde med över och flera personer berättar att just Zoltan Cikos var en av flera sopgubbar som tog ett stort ansvar när Reno Norden skulle få ordning på kaoset som Resta lämnat efter sig.

Efter en ny upphandlingsvända fick Reno Norden mer jobb i april i år. Företaget ansvarar nu för hela Malmö stad, utom en del hämtning av villakärl.

Med expansionen kom också problemen. Flera sopgubbar vittnar om extrema arbetstider på uppåt 12–14 timmar per dag i det nya område som Reno Norden tog över i våras.

I torsdags förra veckan hade en grupp miljöarbetare tröttnat. De bestämde sig för att sluta springa benen av sig och börja följa arbetsmiljölagen. Resultat blev att omkring 500 kärl inte hann tömmas.

I fredags fortsatte en grupp sopgubbar att jobba efter regelboken. Zoltan Cikos berättar vad som sedan hände:

– Vi är några anställda som har hämtningsturer intill varandra i Malmöförorten Limhamn. Vi bestämde oss för att ta frukostfika tillsammans. När vi sitter där på uteserveringen kommer vår chef dit i bil. Han stannar några meter bort och börjar fotografera eller filma oss.

– Gubbarna reagerar och jag reser mig och tar en bild av chefens bil. Företagets övervakning av oss känns absolut inte okej och min tanke är att ha bevis när jag ska driva saken vidare.

Zoltan och hans kolleger återupptar arbetet, men Zoltan har svårt att släppa det som hänt. Till saken hör att han för ett drygt år sedan fick en hjärtinfarkt, vid bara 55 års ålder.

– Jag vet ju inte vad som utlöste den. Men arbetet hade varit stressigt länge, inflikar han.

Ute i Limhamn mår Zoltan Cikos dåligt efter chefens oväntade besök. Han grubblar och känner att blodtrycket stiger. Han ringer upp chefen – arbetsledaren – och säger att han avbryter jobbet och kommer in med bilen.

På Reno Nordens kontor lämnar Zoltan ifrån sig nycklarna. Han påpekar också att han kommer att ”gå vidare” när det gäller övervakningen. Zoltan är sedan på väg ut, men vänder om i trappan när han uppfattar att chefen ropar något.

Det är då angreppet kommer:

– När jag kommer upp från trappan möter han mig och trycker upp ansiktet mot mitt. Avståndet är bara några centimeter. Sekunden senare far han ut med handen och tar ett kraftigt grepp om min nacke och hals.

– Jag får panik. Chefen är kraftigt byggd och har tidigare varit aggressiv. Det gör ont, jag börjar skaka i hela kroppen och får hjärtklappning.

Chefen retirerar. Inne på kontoret finns två andra tjänstemän. En av dem hjälper Zoltan att lägga sig på en soffa. Direkt efter ringer Zoltan efter hjälp. Först till Kim Jensen, som är kollega och huvudskyddsombud på företaget. Zoltan gråter i telefonen. Kim Jensen ringer i sin tur till Bert Johansson, som är regionalt skyddsombud på Transport.

Förbundets Malmöavdelning är granne med Reno Norden och Bert Johansson springer över till miljöföretaget. Ambulans och polis larmas. Ambulanspersonalen kontrollerar puls, blodtryck och EKG. Polisen kommer så småningom och tar upp en anmälan om misshandel.

Tre dagar har gått när Transportarbetaren träffar Zoltan Cikos. Han är lågmäld och sammanbiten.

– Jag… jag är så fruktansvärt besviken. I fem, sex års tid har jag försökt ställa upp på alla sätt för Reno Norden. Men tydligen är man bara ett anställningsnummer. En person som företaget inte ens tycker att det är värt att ringa upp.

– Jag tänker att de ansvariga inte tar det på allvar. Ändå vet ledningen att jag haft en infarkt och gjort ballongsprängning. Jag fick inte ens lyfta en kaffekopp på tre månader. När jag var där inne på kontoret minns jag hur chefen utbrast: ”Kolla, så han filmar!” Det var så förnedrande.

Chefen som angrep Zoltan Cikos är – eller var – tillförordnad avdelningschef i Malmö. Transportarbetaren har försökt nå honom, utan att lyckas.

Den ordinarie avdelningschefen, Sami Celja, har återgått i tjänst. Han vill inte kommentera händelsen, och heller inte miljöarbetarnas beslut att jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna.

I morgon, onsdag, ska Reno Nordens vd Peter Ekholm och personalchef Anniqa Wallonius besöka Malmökontoret.

Transports regionala skyddsombud Bert Johansson är bestört över utvecklingen på Reno Norden:

– Dispyter är en sak, men en fysisk attack är väldigt, väldigt allvarligt. Sopgubbarna har sagt att de vägrar jobba om den tillförordnande chefen kommer tillbaka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    21 juli, 2017

    Att ge sig på arbetare med kända hälsoproblem är svagt
    Att fysiskt ell psykologiskt ge sig på en lokal fackkig företrädare är svagare
    Nu är väl inte sista stenen kastad i detta fallet om Förbundet tar sig o oss samman?
    Zoltan, detta är illa.
    Du har mer stöd i lagen än Renonorden.
    Kollegorna i branschen stödjer dig.
    Oavsett om det är belastningen eller er psykosociala arbetsmiljö som behöver källsorteras. Detta är möcke lessamt.

Lästips:

Magnus Falk

Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter

Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Och barnen då?

Davids krönika. ”Det dånar uti rättens krater / snart skall uppbrottets timma slå!” Kanske är det som det sjungs i Internationalen? Barnmorskorna vill i vart fall inte längre, chaufförsbristen är monumental med hundratusentals vakanser i Europa och brist på tusentals förare i Sverige.

Risken för backningsolyckor med sopbilar skulle minska om soprummen inte låg i områden där det är mycket människor i rörelse. Det anser Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud, och Elisabeth Jansson, lokalt skyddsombud.

Backande sopbil ledde till ännu ett dödsfall

Miljöarbetare. Ytterligare en dödsolycka har inträffat när en sopbil backade. Hade en infart varit tydligare markerad hade olyckan kunnat undvikas, anser Transports regionala skyddsombud i Örebro.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.

Fackliga namn i ny S-regering

Politik. Statsminister Magdalena Andersson har presenterat sin nya socialdemokratiska enpartiregering. Johan Danielsson, som engagerat sig i transportbranschens villkor som EU-parlamentariker, blir biträdande arbetsmarknadsminister. Tidigare LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson blir näringsminister.

LAS

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter

Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.

Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Myndigheter hittade brott och säkerhetsbrister

Arbetsmiljö. 100 fasta arbetsställen besöktes och 280 fordon stoppades av polisen. 300 säkerhetsbrister hittades. – Små och stora lastbilar har stoppats. Vi kan se ett mönster att fordon i 3,5-tonsklassen inte sällan är i dåligt skick och har obesiktade bakgavellyftar, säger Arne Alfredsson, chef vid avdelningen för myndighetsgemensam kontroll på Arbetsmiljöverket.

Seger mot gig-företag i Nederländerna

Internationellt. Uber har klassats som både taxibolag och arbetsgivare av en domstol i Nederländerna. Segern är viktigt, men inte vår första framgång mot ett gig-företag, säger Amrit Sewgobind på facket FNV. Detta är en av många strider mot gig-arbetsgivare som smiter från sitt ansvar i Europa.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

Majoriteten kan tänka sig byta bransch

Arbetsmiljö. Hela 67 procent av dem som arbetar inom transportnäringen är öppna för att byta jobb. Det visar en undersökningen av opinionsmätningsföretaget Demoskop.

Matvagnar Gate gourmet 2016. Foto: Justina Öster

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

Flyg. Fem dagar före den väntande processen i Arbetsdomstolen förlikades Transport och Gate gourmet. Uppgörelsen innebär att cateringbolaget betalar 10 miljoner i skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Ett historiskt högt belopp, kommenterar Transportarbetareförbundet.

Val 2022
Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.

Utvalda till valledare

Transport. Arbetet har börjat inför valåret. Svenska Transportarbetareförbundet har utsett två valledare. Ombudsmännen Marie Samuelsson och Mikael Ladman har delat landet mellan sig. Men vad ska de egentligen göra? Här svarar de själva för presentationen.

Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Rapport: Arbetarna betalar för fri frakt

Arbetsvillkor. E-handeln har exploderat under pandemin. I en ny rapport menar Transport tillsammans med Handels och Seko att det är arbetarna som får betala priset för boomen. – Utvecklingen tvingar fram dåliga arbetsvillkor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.