Close
Zoltan Cikos är skyddsombud och har jobbat på Reno Norden ända sedan företaget etablerades sig i Malmö 2011.
Close

Förnedrad och besviken – Zoltan berättar om chefens angrepp

Renhållning. Några dagar har gått sedan Transports skyddsombud Zoltan Cikos blev attackerad av en arbetsledare på Reno Norden i Malmö. Han är fortfarande skakad efter det kraftiga nackgreppet som chefen tog.

– Det var så förnedrande. Ingen från företaget hörde av sig på hela fredagen och inte under helgen heller. Om den här arbetsledaren jobbar kvar i Malmö vet jag inte om jag vågar gå tillbaka till jobbet, säger Zoltan Cikos.

Kort efter angreppet förklarade miljöarbetarna i Malmö att de lägger ner arbetet – om den utpekade chefen fanns på kontoret när sophämtningen skulle återupptas på måndagsmorgonen.

Enligt uppgift har arbetsledaren beordrats att ta ledigt av Reno Norden. Den ordinarie avdelningschefen fick avbryta sin semester och det gjorde att bilarna rullade ut i går morse – upp till en timme försenade.

Zoltan Cikos jobbade sin sista dag i fredags, innan han skulle påbörja en planerad fem veckor lång semester.

Nu sitter han på Transports Malmöavdelning för att berätta om attacken, och upprinnelsen till den.

Zoltan har varit miljöarbetare i sex år. Han började på miljöföretaget Resta några månader innan det omdebatterade bolaget kraschade.

Efter Resta gjorde Malmö stad en så kallad direktupphandling och uppdraget att samla in hushållsavfallet gick till uppstickaren Reno Norden. Miljöarbetarna följde med över och flera personer berättar att just Zoltan Cikos var en av flera sopgubbar som tog ett stort ansvar när Reno Norden skulle få ordning på kaoset som Resta lämnat efter sig.

Efter en ny upphandlingsvända fick Reno Norden mer jobb i april i år. Företaget ansvarar nu för hela Malmö stad, utom en del hämtning av villakärl.

Med expansionen kom också problemen. Flera sopgubbar vittnar om extrema arbetstider på uppåt 12–14 timmar per dag i det nya område som Reno Norden tog över i våras.

I torsdags förra veckan hade en grupp miljöarbetare tröttnat. De bestämde sig för att sluta springa benen av sig och börja följa arbetsmiljölagen. Resultat blev att omkring 500 kärl inte hann tömmas.

I fredags fortsatte en grupp sopgubbar att jobba efter regelboken. Zoltan Cikos berättar vad som sedan hände:

– Vi är några anställda som har hämtningsturer intill varandra i Malmöförorten Limhamn. Vi bestämde oss för att ta frukostfika tillsammans. När vi sitter där på uteserveringen kommer vår chef dit i bil. Han stannar några meter bort och börjar fotografera eller filma oss.

– Gubbarna reagerar och jag reser mig och tar en bild av chefens bil. Företagets övervakning av oss känns absolut inte okej och min tanke är att ha bevis när jag ska driva saken vidare.

Zoltan och hans kolleger återupptar arbetet, men Zoltan har svårt att släppa det som hänt. Till saken hör att han för ett drygt år sedan fick en hjärtinfarkt, vid bara 55 års ålder.

– Jag vet ju inte vad som utlöste den. Men arbetet hade varit stressigt länge, inflikar han.

Ute i Limhamn mår Zoltan Cikos dåligt efter chefens oväntade besök. Han grubblar och känner att blodtrycket stiger. Han ringer upp chefen – arbetsledaren – och säger att han avbryter jobbet och kommer in med bilen.

På Reno Nordens kontor lämnar Zoltan ifrån sig nycklarna. Han påpekar också att han kommer att ”gå vidare” när det gäller övervakningen. Zoltan är sedan på väg ut, men vänder om i trappan när han uppfattar att chefen ropar något.

Det är då angreppet kommer:

– När jag kommer upp från trappan möter han mig och trycker upp ansiktet mot mitt. Avståndet är bara några centimeter. Sekunden senare far han ut med handen och tar ett kraftigt grepp om min nacke och hals.

– Jag får panik. Chefen är kraftigt byggd och har tidigare varit aggressiv. Det gör ont, jag börjar skaka i hela kroppen och får hjärtklappning.

Chefen retirerar. Inne på kontoret finns två andra tjänstemän. En av dem hjälper Zoltan att lägga sig på en soffa. Direkt efter ringer Zoltan efter hjälp. Först till Kim Jensen, som är kollega och huvudskyddsombud på företaget. Zoltan gråter i telefonen. Kim Jensen ringer i sin tur till Bert Johansson, som är regionalt skyddsombud på Transport.

Förbundets Malmöavdelning är granne med Reno Norden och Bert Johansson springer över till miljöföretaget. Ambulans och polis larmas. Ambulanspersonalen kontrollerar puls, blodtryck och EKG. Polisen kommer så småningom och tar upp en anmälan om misshandel.

Tre dagar har gått när Transportarbetaren träffar Zoltan Cikos. Han är lågmäld och sammanbiten.

– Jag… jag är så fruktansvärt besviken. I fem, sex års tid har jag försökt ställa upp på alla sätt för Reno Norden. Men tydligen är man bara ett anställningsnummer. En person som företaget inte ens tycker att det är värt att ringa upp.

– Jag tänker att de ansvariga inte tar det på allvar. Ändå vet ledningen att jag haft en infarkt och gjort ballongsprängning. Jag fick inte ens lyfta en kaffekopp på tre månader. När jag var där inne på kontoret minns jag hur chefen utbrast: ”Kolla, så han filmar!” Det var så förnedrande.

Chefen som angrep Zoltan Cikos är – eller var – tillförordnad avdelningschef i Malmö. Transportarbetaren har försökt nå honom, utan att lyckas.

Den ordinarie avdelningschefen, Sami Celja, har återgått i tjänst. Han vill inte kommentera händelsen, och heller inte miljöarbetarnas beslut att jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna.

I morgon, onsdag, ska Reno Nordens vd Peter Ekholm och personalchef Anniqa Wallonius besöka Malmökontoret.

Transports regionala skyddsombud Bert Johansson är bestört över utvecklingen på Reno Norden:

– Dispyter är en sak, men en fysisk attack är väldigt, väldigt allvarligt. Sopgubbarna har sagt att de vägrar jobba om den tillförordnande chefen kommer tillbaka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    21 juli, 2017

    Att ge sig på arbetare med kända hälsoproblem är svagt
    Att fysiskt ell psykologiskt ge sig på en lokal fackkig företrädare är svagare
    Nu är väl inte sista stenen kastad i detta fallet om Förbundet tar sig o oss samman?
    Zoltan, detta är illa.
    Du har mer stöd i lagen än Renonorden.
    Kollegorna i branschen stödjer dig.
    Oavsett om det är belastningen eller er psykosociala arbetsmiljö som behöver källsorteras. Detta är möcke lessamt.

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.