Bengt hittar bortglömda försäkringar på en kvart

Efter en karriär som lastbilschaufför blev Bengt Johansson projektanställd försäkringsrådgivare i Transports Helsingborgsavdelning. Bara i år har han på egen hand genomfört över 500 så kallade medlemskvartar. Alltså enskilda samtal där transportarbetare får chansen att diskutera sitt försäkringsskydd.

Bengt Johansson jobbade i många år på Nils Hanssons åkeri. Anställningen försvann efter att det anrika familjeföretaget sålts och de rutinerade chaufförerna i snabb takt ersattes med lågbetald utländsk arbetskraft.

Som arbetslös har Bengt ryckt in i omgångar som avlönad försäkringsrådgivare. Han är som en igel. Huvuduppgiften, eller snarare missionen, är att ge medlemmarna sin egen kvart – en idé som ursprungligen lanserades av LO.

I början av oktober var han uppe i 296 “kvartar”, sedan omstarten i våras. Plus snack med omkring 200 potentiella Transportmedlemmar.

– Hälften av kvartarna har jag gjort “live”, resten på telefon. Ringandet beror på att vi prioriterar bemanningsbranschen i år. Det är svårt att komma in på bemanningsföretagen, så jag ringer mycket folk på kvällstid.

– Ett undantag är faktiskt Frode Laursen, företaget som fått så mycket kritik för cabotagetransporterna. Där fick jag komma in på terminalen och träffa varenda anställd. På arbetstid. Frode Laursen hotade med löneavdrag för dem som inte gick.

Bengt beskriver den personliga glädje som inställer sig när han under kvartssamtalen hittar bortglömda försäkringsersättningar. Alla som jobbar under kollektivavtal har bland annat en sjukförsäkring (AGS) som ger extra ersättning vid längre sjukfall. Många missar den och exempel finns då långtidssjuka medlemmar fått flera hundra tusen kronor i efterhand.

Vilka grupper är svårast att nå?

Bengt säger:

– Personer med invandrarbakgrund. Många av dem finns ju i bemanningsbranschen. När jag ringer tror de ofta att jag är telefonförsäljare. Att jag vill sälja försäkringar.

– Särskilt 25–30-åringar är skeptiska. Men jag brukar snabbt fråga om de har barn. Blir svaret ja skjuter jag in på den så kallade premiebefrielseförsäkringen. Då väcks intresset, och jag får in foten.

Bengt betonar att både avtals- och medlemsförsäkringarna är för viktiga för att glömmas bort. En rätt stor del av fackavgiften går faktiskt till försäkringar i Folksam, bland annat den kollektiva hemförsäkringen och inkomstförsäkringen.

Samma sak är det med avtalsförsäkringarna – alltså hela det skyddspaket som gäller för alla anställda som jobbar i företag med kollektivavtal. Där har arbetstagarna i princip avstått en del av löneutrymmet, för att i stället få försäkringar som täcker upp vid arbetsskador, längre sjukfall och arbetslöshet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Varnar för förlorade försäkringspengar

Truckolyckor. – Jag får ofta hålla på och slåss, det är alltid trafikförsäkringen som gäller om du blir påkörd av en truck, säger Johan Nyman, regionalt skyddsombud i Transports Göteborgsavdelning. Han anser att det råder stor okunskap om vilken försäkring som gäller.

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Transportarbetarens logga

1,9 miljoner till Transport-medlemmar

Juridik. 1,9 miljoner kronor gick till medlemmar i Transport efter rättstvister, enligt LO-TCO Rättsskydds årsstatistik.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.