Close
En av 1Personals många platsannonser.
Close

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.

I somras hade Magnus Ericsson precis tagit lastbilskort. Han letade jobb och fick syn på en platsannons. Magnus bor i Östersund, men jobbet i Sörmland lät ändå lockande. Heltid som chaufför och en grundlön på 31 400 kronor.

Arbetsgivare var bolaget 1Personal filial i Sverige, med adress Olof Palmes gata 29 i Stockholm. Det är på papperet ett estniskt bolag, med filial i Sverige. I samma trappuppgång som Svenska Transportarbetareförbundet.

Magnus Ericsson sökte och bolaget svarade att man omgående ville träffa honom för en intervju. I Norrköping.

Ett par dagar efter ansökan hade Magnus fått jobb. Det blev inte matkörning för Lidl, som det först var tänkt. Utan pappersrullar från Borlänge till Tyskland. För ett åkeri i Sörmland.

Efter en kort introduktion började han köra själv. Det blev snabbt problem.

– Mitt lastbilskort var alldeles färskt och jag hade inte den bästa vanan när det handlar om att säkra pappersrullar. Jag fick en rad käftsmällar och efter en och en halv vecka sa den tyska kunden stopp, jag fick inte fortsätta köra för dem.

– Då skällde min arbetsgivare ut mig. Han sa att jag var värdelös och borde vända hamburgare på ”Donken” i stället för att köra lastbil.

Magnus fick annan körning på Sörmlandsåkeriet och i slutet av oktober såg han fram mot lönen. Den kom inte som utlovat. Och ingen lönespecifikation heller.

– Jag ringde och tjatade. Jag anser att lönespecifikation är minst lika viktig som själva lönen. Till slut kom det in ett belopp på mitt konto. Mycket mindre än jag skulle ha haft, med tanke på alla timmar jag jobbat.

Under veckan som följde låg Magnus Ericsson på om lön, lönespecifikation och om ett riktigt anställningsbevis. Det han fick blev aldrig påskrivet av arbetsgivaren.

Efter några dagar utan jobb skickade 1Personal plötsligt flera sms. Det var i början av november.

– Sms:en kom på natten när jag sov. Tidigt på morgonen ringde chefen. Han erbjöd mig arbete i Stockholm. Betongkörning, och det var bråttom att hoppa in.

– Jag tvekade. Intrycket jag fått av företaget var ju inte bra. Till slut sa jag nej och meddelade att jag säger upp mig. Att bara få pengar rakt in på kontot, utan lönespecifikation, kändes inte alls okej.

Magnus Ericsson beskriver hur helvetet brakade löst:

– Han ifrågasatte mitt beslut och upprepade att jag är värdelös som chaufför. Att min framtid möjligen finns i en betongbil. När jag stod på mig skickade han nya sms och vädjade: ”Ta jobbet, jag betalar vad du vill ha.”

– När jag ändå sa nej kontrade han med att jag blir svartlistad, ”ute ur branschen”. Han har också hotat med en stämning och skadestånd på 38 000 kronor. För att ja sa upp mig, utan uppsägningstid.

I ett tidigt skede kopplade Magnus också in facket, Transport, och han började fundera över vem som egentligen är huvudman för 1Personal. I de officiella handlingarna är det en man i Estland, med estniskt namn.

Men den man Magnus Ericsson och flera andra chaufförer haft kontakt med är hela tiden en Mats Johansson. I alla de platsannonser 1Personal haft ute på nätet under 2018 och 2019 ska svar skickas till mejladressen matsjohansson370@gmail.com.

Märkligt nog har varken chaufförer eller kunder som Transportarbetaren pratat med fått klarhet i vem denne Mats Johansson är eller var han bor.

– Han är väldigt hemlig, säger en annan chaufför som också blev blåst på lön.

Chauffören jobbade 440 timmar på sju veckor hösten 2019. Och fick in 26 000 kronor rent på kontot. Utan lönebesked.

– Mats Johannsson lovade guld och gröna skogar, säger föraren. Min grundlön skulle vara 34 500 kronor. Ob och övertid var självklarheter, sades det. Den lilla lön jag fick var försenad och betalningen kom via Paypal, så pengarna går inte att spåra.

I november avfördes 1Personal filial i Sverige ur Bolagsverkets register. Bakom begäran låg Skatteverket som har en fordran på över 500 000 kronor i obetalda skatter. Ett samtal till verket visar att 1Personal inte betalat någon moms eller några arbetsgivaravgifter under hela 2019.

Det ser heller inte ut som att det kommit in pengar på chaufförernas skattekonton.

Vem är då Mats Johansson?

En djupdykning i register och gamla platsannonser visar att samma mejladress, alltså matsjohansson370@gmail.com, och samma telefonnummer tidigare användes av ägaren till Lotpartner i Sverige AB.

Lotspartner gick i konkurs i december 2017, med Mats Johansson i styrelsen. Johansson var då skriven i Helsingborg. I dag bor han, enligt folkbokföringen, på en villaadress i Halmstad.

Där säger fastighetsägaren:

– Mats Johansson hyr ett uthus på min tomt. Men han reser mycket och är inte hemma nu.

Det finns även andra indikationer på att det är samme Mats Johansson som figurerat i Lotspartner och 1Personal filial i Sverige.

Transportarbetaren har sökt Mats Johansson på hans kontantkortstelefon och via mejl, och bett om en intervju. Gärna på plats i Halmstad. Den enda återkoppling vi får lyder:

”Obs, jag bor i Irrum

Mats Johansson”

Irrum finns av allt att döma inte som ort eller plats någonstans i världen. Irum (med ett ”r”) är ett berg i Sydsudan.

1Personal har inget kontor på Olof Palmes gata 29 i centrala Stockholm. Möjligen finns det en postbox hos ett företag som mot betalning fungerar som kontorshotell.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Emelie:
    2 december, 2019

    Man blir mörkrädd. Näringsförbud direkt på en sån kille

Lästips:

Oseriöst agerande

Debatt / Kommentar. Josephine var utlånad till ett kundföretag som utför tredjepartslogistik inom Transports organisationsområde. Hennes visstidsanställning avslutades, trots att Performiq samtidigt annonserade ut lediga tjänster på samma företag.

Vår bild en helt annan

Debatt / Genmäle. Vi beklagar djupt Josephines upplevelse under sin tid hos oss. Vi vill betona att vi på inget sätt vill förringa det hon upplevt – ingen ska behöva känna sig otrygg på sin arbetsplats.

Centrum för framtidens logistik är planen. Totalt ska det bli 150 000 kvadratmeter lager- och logistikyta vid Landvetter i Göteborgs första så kallade logistikpark.

Inhyrda på lager – ett evigt B-lag

Bemanning. Stora, ”seriösa” företag rundar konsekvent bemanningsavtalet. Och gör stora vinster trots miljonskadestånd. Transports Göteborgsavdelning tar striden. Om och om igen.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.