Bättre väktarvillkor efter samarbete Indien-Sverige

Fem års fackligt samarbete mellan Sverige och Indien har gett resultat. Det berättade Stefan Andreasson på ett fullsatt lunchseminarium i Stockholm. – Det här har påverkat mer än vad vi hade trott.

40 timmars arbete utan vila. Inte en ledig dag på hela året. Uselt betalt. Det är den verklighet som transportaren Stefan Andreasson har mött bland anställda i bevakningsföretag i Indien.

– Säkerhetsbranschen har över en miljon anställda. En ofantlig mängd människor och de har inget människovärde, säger han, inför nyfikna åhörare på seminariet som arrangerades av LO-TCO:s biståndsnämnd.

2007 startade Transport genom LO-TCO:s biståndsnämnd ett samarbetsprojekt med två indiska fackförbund med syfte att förbättra villkoren för väktare i landet. Sedan dess har man utbildat fackliga företrädare, värvat medlemmar och informerat om rättigheter i fyra indiska städer. Resultaten är märkbara. Bara under förra året värvades 10 000 nya medlemmar och 150 fackliga företrädare utbildades.

En stor del av Indiens väktare arbetar för de multinationella bolagen G4S och Securitas, båda med rötter i Skandinavien. När Stefan Andreasson först kom till Indien blev han chockad över de förhållanden som företagens anställda arbetade under.

– I bevakningsbranschen säljer man moral och förtroende. Ändå behandlar man människor på det här sättet, säger han.

Sedan projektet startade har G4S antagit ett globalt fackligt ramavtal, något som Securitas haft sedan 2006. Det innebär att det nu finns svart på vitt att anställda i de båda företagen ska ha vissa grundliga rättigheter. Stefan Andreasson, som själv arbetar som väktare på G4S i Sverige, har varit djupt engagerad i avtalets tillkomst. Indien är en av G4S mest expansiva marknader och företaget ville först undanta landet från ramavtalet. Att så inte blev fallet gör att det nu är mycket lättare att kräva basvillkor som anställningsbevis och liknande för företagens anställda i Indien.

– Sedan 2007 har över 170 000 indiska väktare fått anställningsbevis, lönespecifikationer och rätt till pension, säger Stefan Andreasson.

Han berättar entusiastiskt hur kulturen har förändrats sedan han först besökte Indien.

– Nu säger arbetare att de inte vill jobba på företag som inte har ”papper”.

Stefan Andreasson menar att projektet verkligen är en framgång. Samtidigt har han stött på en hel del svårigheter under de åren han har varit projektkoordinator.

Korruption, tillrättalagda resultat och misstro mellan de indiska fackförbunden är några av de svårigheter projektet ständigt tampas med.

– Organisationerna är också väldigt hierarkiska, vilket är jobbigt. Man måste alltid tala med rätt person och i rätt ordning.

För att vara säker på att allt fungerar ägnar Stefan Andreasson all sin vakna tid under Indienbesöken åt att var ute på fältet. Då kan han med egna ögon se att verksamheten fungerar.

Höjda löner och bättre arbetstider är dock fortfarande något som de indiska väktarna bara kan drömma om. Men Stefan Andreasson är övertygad om att varje sekund och varje krona som läggs ner i projektet gör skillnad.

– Det kommer ta tid att förändra de anställdas situation. Men kan vi göra det lilla vi gör nu är det värt all möda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.