Renhållarna backar inte längre till de strandnära villorna vid Ängelholms havsbad. Göran Ellby arbetar på miljöbolaget Urbaser som slog larm. Kommunen anvisade en hämtplats, men villaägarna överklagade beslutet. Regionala skyddsombudet Bujamin Ismaili stoppade arbetet, men Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet.
Close
Renhållarna backar inte längre till de strandnära villorna vid Ängelholms havsbad. Göran Ellby arbetar på miljöbolaget Urbaser som slog larm. Kommunen anvisade en hämtplats, men villaägarna överklagade beslutet. Regionala skyddsombudet Bujamin Ismaili stoppade arbetet, men Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet.
Close
Farlig arbetsmiljö

Backande sopbilar kostar människoliv

Miljöarbetare. Ökar eller minskar antalet olyckor med sopbilar? Det är svårt att avgöra utifrån tillgänglig statistik. Systemen för inrapportering av dödsfall, allvarliga och lindrigare personskador har också ändrats.

22 personer dog i olyckor med sopbilar mellan år 1994 och 2016, visar statistik från Vägverket och Transportstyrelsen som Transportarbetaren samkörde 2016. Under samma tidsspann skadades 102 personer svårt i olyckor där sopbilar var inblandade, enligt uppgifter som polisen rapporterat in.

I många av dödsfallen omkom personer under bilen, när föraren tvingades backa för att komma åt säckar och sopkärl. Bland dem en 79-årig kvinna på en mindre ort i Mjölby kommun 2016. Kvinnan hamnade, osedd, under höger bakhjul på återvinningsbilen när chauffören backade ett 50-tal meter över en parkering. En skola och ett fritidshem låg alldeles intill.

Våren 2015 miste en miljöarbetare på Ragn-Sells livet vid tömning av sopor i ett fritidshusområde i Vallentuna, norr om Stockholm. Renhållaren åkte bakpå bilens kärlstege. När föraren backade uppför en grusväg föll kollegan, i 60-årsåldern, av och blev överkörd. Åtal väcktes för arbetsmiljöbrott men arbetsgivaren friades.

13 dödsfall

Transportstyrelsen gör en ny specialsökning för Transportarbetaren. Den pekar på att 13 personer dött i vägtrafikolyckor med sopbilar mellan år 2 000 och fram till början av oktober 2020. Det gäller fall som både sjukhus och polis rapporterat in.

Med Arbetsmiljöverkets statistik ökar dödsfallen till 14, när en återvinningsarbetare räknas in. Han blev överbackad av en hjullastare på inhägnat område i Malmö hamn 2017. Återigen handlade det om att chauffören inte såg personen bakom bilen.

Under den nämnda perioden (år 2000 till oktober 2020 ) inrapporterades även 23 allvarliga olyckor och 66 ”måttliga” olyckor med sopbilar, enligt Transportstyrelsen. Där antas en del tillbud gömma sig, alltså situationer som kunde ha utvecklats till värre personskador. De ska rapporteras in till arbetsgivare, skyddsombud och i vissa fall till Arbetsmiljöverket. Syftet är att förebygga och undvika allvarligare olyckor framöver, men fångas långt ifrån alltid upp och åtgärdas. Orsaken kan finnas i bristande tillbudsrapportering och uppföljning på miljöföretagen, att anställda glömmer, är rädda om jobbet eller inte tar sig tid att anmäla händelser.

Att avgöra om antalet olyckor med sopbilar har ökat eller minskat utifrån tillgänglig statistik är alltså vanskligt eftersom olyckor, tillbud och dödsfall har rapporterats in på olika sätt över tid. Sedan 2016 ska alla sjukhus anmäla olyckor i vägtrafik där någon skadats. Men dessförinnan började de rapportera successivt mellan åren 1999 och 2015.

IVL Svenska Miljöinstitutet ger på sin webbplats fler exempel på dödsolyckor med sopbilar inblandade.

 

  • På en smal lokalgata ska en sopbil hämta avfall vid ett hyreshus. Eftersom vändplats saknas backar bilen. Chauffören ser inte kvinnan som går på gatan mot sin bostad. Bilens backningsvarnare och kamera fungerade inte tillfredsställande.

 

  • En sopbil backar för att hämta avfall på en 3,5 meter bred gångväg i ett bostadsområde. Föraren ser inte cyklisten bakom bilen, som omkommer trots att fordonet hade både akustisk backningsvarnare, optisk varning, backkamera och backspeglar.

 

  • Två cyklande barn körs över av en backande sopbil som hämtat avfall vid en förskola.

 

  • Avfallsfordon hämtar sopor vid tre entréer genom att backa på en asfalterad gång i ett bostadsområde. Chauffören hör en duns och upptäcker en död person bakom bilen. Den var försedd med stora backspeglar och backkamera med monitor vid förarplatsen.

 

  • Sophämtaren ser inte personen som dyker upp bakom bilen för att slänga en sopsäck. Fotgängaren blir överkörd. Backningssignal och kamera fanns på bilen, men kameran var inte påslagen eftersom den inte fungerade i starkt solljus.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Niclas Gustafsson:
    29 oktober, 2020

    Jag tycker att dagens människor har blivit allt för nonchalanta gäntemot trafiken, det känns som folk tror dom är odödliga och kan göra vad som helst, också tror folk att dom alltid syns och har företräde i alla lägen och inte tänker på risken på vad som kan hända! Det om nått är psykosocial arbetsmiljö för oss chaufförer

Lästips:

Transportarbetarens logga

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

Transportarbetarens logga

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Organisering. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.