Avtal på gång för Foodoras cykel- och mopedbud

Matbud. Foodora och Transport har efter långa diskussioner enats om innehållet i ett nytt kollektivavtal för moped- och cykelbud som kör ut restaurangmat. Avtalsförslaget måste godkännas av både bolagets styrelse och Transports förbundsstyrelse, innan uppgörelsen är klar.

– Tanken är att avtalet ska gälla från den 1 mars 2021. Förslaget innehåller minimivillkor för buden, men exakt hur avtalet är konstruerat går vi ut med när det är undertecknat, säger Transports centrala ombudsman Mats H Andersson.

Matbudens arbetsvillkor har varit en följetong i medierna. Stress, osäkra anställningar och låg lön är några saker som buden lyft fram.

Transport har satsar hårt på att organisera buden, samtidigt som man legat på Foodora om ett kollektivavtal. Det handlar om ett avtal på företagsnivå, och gäller inte för hela branschen.

På onsdagen kunde Foodora och Transport till slut enas om ett upplägg som alltså omfattar cykel- och mopedbud, så kallade riders.

– Villkoren för bilbud är redan reglerade, i vårt stora Transportavtal för chaufförer och terminalarbetare, säger Mats H Andersson.

I nuläget har Foodora inte skrivit på Transportavtalet.

Transport hoppas att ett Foodora-avtal för moped- och cykelbud ska öppna för att fler av budföretagen tecknar avtal med förbundet.

– Det här är en bransch där villkoren verkligen behöver förbättras, säger Mats H Andersson.

Parallellt med de fackliga förhandlingarna har Foodora stora problem med Skatteverket. 2019 gick Foodora samman med en av de andra budjättarna på marknaden – RestaurangOnline.

RestaurangOnline körde ut mat under varumärken Hungrig.se och Pizzaonline. Skatteverket har tidigare granskat en rad underleverantörer som RestaurangOnline påstår sig ha använt.

Skatteverket har fortsatt revisionerna och i ett beslut krävs nu RestaurangOnline på 23,5 miljoner kronor i obetalda skatter och avgifter. Myndigheten hävdar att bolaget skrivit luftfakturor åt sex underleverantörer som inte bedrivit någon egentlig verksamhet. På det sättet har stora summor kunnat omvandlas till svarta löner för buden.

RestaurangOnline tillbakavisar uppgifterna och har överklagat upptaxeringen.

Eftersom RestaurangOnline och Foodora gått samman har Skatteverket för avsikt att kräva in skatteskulden från Foodora.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Foodora fick rätt mot Transport i AD

Arbetsrätt. Transport förlorade mål i Arbetsdomstolen. Domen slår fast att ett matbud var anställd av ett så kallat egenanställningsföretag och inte Foodora.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket driver principfall mot Foodora i AD

Arbetsrätt. Vem var egentligen matbudets arbetsgivare? På måndagen inleddes ett mål i Arbetsdomstolen där Transport stämmer Foodora. Facket hoppas på en dom som stärker anställningsskyddet för arbetare som jobbar för plattformsföretag.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.