”Arbetslösa känner sig jagade”

Det nya rapporteringssystemet för arbetslösa visade sig vara besvärligt för alla inblandade – a-kassorna, Arbetsförmedlingen och de arbetssökande. Som följd var a-kassorna milda i sina bedömningar av vilka som hade rätt till ersättning i oktober.

Den första september i år började de nya reglerna för a-kassan gälla. Det innebar bland annat ett nytt system med aktivitetsrapporter från de arbetssökande och sanktioner om rapporterna inte lämnas i tid.

Aktivitetsrapporterna ska lämnas i början av varje månad och innehålla information om vilka arbeten man sökt eller vilka typer av åtgärder man vidtagit för att förbättra sin situation under den gångna månaden. Om en aktivitetsrapport inte lämnas eller den arbetssökande inte har skött sitt jobbletande rapporterar Arbetsförmedlingen vidare till respektive a-kassa, som får utreda vad som har hänt och besluta om sanktioner. Exempel på sanktioner är en varning eller indragen ersättning.

På grund dåligt uppdaterade register, bristande teknik och information hos Arbetsförmedlingen uppstod flera missförstånd om vem som är rapporteringsskyldig och hur rapporteringen skulle genomföras. Den knackiga starten ledde till att flera av LO:s a-kassor avstod från sanktioner mot de arbetssökande som missat att lämna aktivitetsrapporter. På Transports a-kassa har man valt att bara skicka brev till de berörda med information om att A-kassan inte kommer att vida några sanktioner denna gång.

Carin Florell, kassaföreståndare, och Berit Andersson, biträdande kassaföreståndare, på Transports a-kassa tycker de nya aktivitetsrapporterna är problematiska. De berättar att de märkt att Arbetsförmedlingen inte varit tillräckligt förberedd. Det nya systemet har inte testats innan det tagits i bruk.

– Ibland vet inte arbetsförmedlingens handläggare vem som ska göra vad, om det är vårt eller deras ansvar när vissa beslut ska tas eller saker utredas, säger Carin Florell.

– Sen har det blivit jobbigare för de arbetssökande, jag tror att de känner sig jagade. Dessutom är det svårt för de som saknar datorvana eftersom allt sker digitalt, tillägger Berit Andersson.

Tanken med aktivitetsrapporterna har varit att frigöra resurser på Arbetsförmedlingen för att kunna ge mer hjälp till den arbetssökande. Detta ska uppnås bland annat genom att den arbetssökande själv gör en större del av arbetet genom att fylla i sina egna rapporter. Men nu måste istället handläggaren på Arbetsförmedlingen gå igenom rapporterna så att de kan ge a-kassan besked om den arbetssökande uppfyllt kraven för att få ersättning.

– Det har blivit mer byråkrati och mer jobb på både a-kassan och Arbetsförmedlingen, så man undrar ju hur Arbetsförmedlingen ska ha tid att coacha de arbetssökande. Det märks att det här politiska beslutet inte varit förankrat hos Arbetsförmedlingen, säger Carin Florell.

Det nya sanktionssystemet är Carin Florell och Berit Andersson däremot mer positiva till. De är överens om att det är viktigt att det händer något när man inte sköter sitt arbetssökande. Men de tycker också att det är bra att upptrappningen av eventuella sanktioner är mjukare än tidigare. Om man exempelvis missköter sitt arbetssökande får man först en varning, sedan en dags avstängning från ersättning, sedan fem dagar, sedan tio dagar och till sist mister man sin ersättning helt. I det gamla systemet drabbades man hårdare snabbare.

– Nu är det det här som gäller, så vi får hoppas att rapporteringen fungerar bättre nästa månad, avslutar Berit Andersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).