Grafik bidragsjobb bilvård och taxi 2018
Close
Antalet personer med bidragsjobb inom bilvård och taxi 2018.
Close
Granskning: Anställningsstöd

Arbetskraft till extrapris

Bidragsjobb. Förra året fick över 7 400 personer lönebidrag, nystartsjobb eller andra bidragsjobb i branscher knutna till transporter. Två branscher sticker ut. Taxi och bilvård. Hur lätt är det som företagare att få tag i personer med anställningsstöd? Vi kollade.

Som fackförbund har Transport under lång tid kritiserat bidragsjobben.

Inte själva anställningsstöden i sig, utan att de beviljas i branscher där människor riskerar att utnyttjas och där konkurrensen kan snedvridas.

Taxi är ett exempel. Efter avregleringen 1990 råder överetablering och lönsamheten är generellt sett låg bland åkerierna.

Ändå har staten, genom Arbetsförmedlingarna, pumpat in mängder av anställningsstöd i taxinäringen. Vanligast är nystartsjobb, men även lönebidrag och den nya stödformen – introduktionsjobb förekommer. Totalt är det nästan 1 000 förare som fick bidragsjobb under 2018. Åren före var det ännu fler.

Lönebidrag är speciellt. Det ska ges till personer med nedsatt arbetsförmåga och stödet är tänkt att täcka anpassningar som kan behövas på arbetsplatsen. Vilka anpassningar kan göras för en taxiförare där de fullbetalande kunderna rimligen inte ens vet att det är en person som kan behöva särskild hänsyn?

Siffror från Arbetsförmedlingen visar att bidragsjobben ökar i bilvårdsföretagen. Det gäller även de nya introduktionsjobben, som ersatt flera tidigare bidragsformer. Sammanlagt är det omkring 1 400 personer som fick anställningsstöd för att vårda bilar förra året.

Hur går det egentligen till när arbetsgivare får bidrag?

Transportarbetaren ringde några Arbetsförmedlingar och utgav sig för att vara arbetsgivare. Med en liten bilvårdsfirma. Målet var att få tag i en anställd med bidrag. Första frågan vi ställde var just det: Kan vi räkna med att få ett anställningsstöd?

Ingen arbetsförmedlare reagerade negativt på frågan. Och ingen frågade om arbetsmiljö, handledning eller om firman över huvud taget har någon erfarenhet av att ha anställd personal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas jonsson:
    17 april, 2019

    Jag är egen företagare som söker mer struktur i bilvårdsbranschen.jag kommer slå upp portarna i maj och kommer teckna kollektiv avtal. När jag kommer anställa någon eller några kommer jag ta även dem som står lite längre från arbetsmarknaden med bidrag från arbetsförmedlingen så gör det inte så mycket om det tar längre tid för dem att lära sig yrket men jag vill inte utnyttja folk som vissa gör och säger upp dem innan prov anställningen tar slut. Det kommer kosta mycket att utbilda dem och därför är jag rädd om de jag kommer anställa. Om jag tar emot någon på mitt företag som praktikant så är det för att se om intresse finns för yrket och viljan att lära sig annars kommer jag avbryta praktiken för att inte ge falska förhoppningar. Jag efterlyser att transport gör som hotel och restaurang facket har med schysta vilkor så kunderna kan se att man är en seriös arbetsgivare både på nätet och i lokalen. Snälla hjälp mig så det blir ordning och reda i min bransch.

  2. Maria Johansson:
    1 april, 2019

    Lönebidrag borde vara förbjudet!Hörde på radion för några år sedan om att det klagades om att det inte gick att konkurrera med ett taxiföretag i Stockholm som hade nästa alla sina chaufförer med lönebidrag.Mer tänker jag inte kommentera detta,då det borde vara självklart för alla att detta inte är sunt och snedvrider konkurrensen.........hm hm......

Lästips:

Lily Hallberg

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Snabbkoll
Snabbkoll: Semesterlöner. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

André Edlund klättrar upp i planet. Håkan Ångqvist hoppar in i traktorn framför. Det går undan. Tillsammans bogserar de en Fokker 50 till hangaren där planet vilar över natten, inför återresan till Stockholm, tidigt nästa morgon.

Samspelt lag på flygplatsen i Vilhelmina

Flyg. ”Pang!” Knallskottet går och kanadagåsen lämnar till slut banan fri. Ramparbetarna André, Håkan och Mikael går som en man ut för att ta emot Fokkern från Stockholm. Nattkvarter är South Lapland Airport.

Kultur
Foto från utställningen: Kofi Gyan, lagerarbetare, Kungälv. Foto: Elisabeth Ohlson

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.” Kofi Gyan i Kungälv är en av de 33 arbetare som porträtteras på utställningen "Vi som arbetar med våra kroppar".

Kultur
Aj, aj, lägga handen i en myrstack … Gör det inte ont? ”Nej, det kliar lite”, hävdar insektskocken Ola Albrektsson. Så gör han för att fånga myror till dagens insektstacos. Myrorna smakar syrligt, som citron och lime.

Käka myror?

Nymat. Hos insektskocken Ola Albrektsson kittlar de dödsskönt i kistan. Och ger en syrlig smak på tungan – både tillagade och levande. Vi pratar nymat över några insektstacos i det gröna.

Jennifer Swens ångrar inte att hon ”visselblåste” om problemen på skolan. ”Jag har mått dåligt psykiskt, men jag har nog blivit starkare som person också.”

”Jag längtar bara efter att skolan ska ta slut”

Sexism i skolan. I höstas var Jennifer Swens en av eleverna som slog larm om grov sexistisk jargong bland lärarna på Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Skolledningen utlovade åtgärder. I dag, några dagar innan examen, har inte mycket förändrats, uppger Jennifer.

Vid sidan av vägen
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Jan Fleischmann, tidningsbud Mariestad

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Blås inte blåsan på kisspausen
Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.