Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.
Close
Transportarbetaren har pratat med taxichaufförer vid centralstationen i Göteborg.
Close

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Men först talar vi med John Federstedt, ordförande för Transports taxisektion i Göteborg.

Han kör från taxifickan vid centralstationen och till höger om bilen är det som en gång var stadskärnans gräns.

– För ovanlighetens skull regnar det här, säger han och rattar in på en gata med gångtrafik. Elbilen smyger fram.

John Federstedt, ordförande för Transports taxisektion i Göteborg.
John Federstedt, ordförande för Transports taxisektion i Göteborg. Foto: John Antonsson

Han har tänkt på frågan om trygghet och hört sig för bland kollegorna på åkeriet. John kör inte natt längre. Men har gjort det.

Jobbet är nästan helt kontantfritt och med det har den värsta rånrisken försvunnit. När kunder sätter sig i bilen tar en kamera blixtsnabbt en bild och så finns en larmfunktion.

– Om någon trycker på larmet så går det direkt till växeln och alla chaufförer som är i närheten kommer dit direkt. Det brukar räcka med att det är fler människor där för att lugna ner situationen.

Stökigt ibland

John Federstedt kan inte minnas att han varit rädd på jobbet. Men nog kommer han ihåg tillfällen som varit stökiga. Som den där gången då han först upplevt ett regelrätt slagsmål mellan två kunder i baksätet. Släppt av dem och så kommer en kille springande, jagad av flera män. Killen slängde sig in i bilen och John låste dörren. Två killar satte sig på huven.

– Vi chaufförer har alltid koll på var polisstationen är och jag funderade på om jag skulle köra dit med dem och lämna dem där. Men till slut så tittade jag i backspegeln och såg att ingen var bakom mig. Jag tog gas bakåt och de gled av huven

Men annars är det oftast lugnt.

John har en arbetsgivare som är förstående och har sagt att det inte är någon vits att bråka med kunder som vägrar betala.

– I slutändan är det en kvart av ditt liv. Det är ingenting att bråka om i det stora hela, säger han.

Finns det platser du inte gärna åker till?

– Nej, egentligen inte. Men vissa ställen är jobbigare att åka till. I lite ”finare” områden är det vanligare att de som är vana att pappa betalar klagar på priset och inte vill betala vad det kostar.

Inte rädd

Tillbaka i taxifickan vid korvkiosken på stationen. Paul Rahmquist vevar ner rutan och berättar att han känner sig trygg på jobbet. Han kan inte komma på att han någonsin är rädd.

Paul Rahmquist , taxiförare i Göteborg.
Paul Rahmquist , taxiförare i Göteborg. Foto: John Antonsson

Paul Rahmquist lyfter hellre upp allt det som är bra med jobbet. Som gammal lastbilschaufför blev han förvånad över hur socialt taxijobbet var när han började för fem år sedan. Alla pratar med alla och hjälper till.

Många taxiförare blev sjuka under pandemin, du blev inte rädd då?

– Nej, inte alls.

Fick du corona själv?

– Ja. Men det var ganska lindrigt. Min chef ringde och frågade om han kunde handla lite mat till mig och ställa utanför dörren. Det betyder mycket att ha en arbetsgivare som ser oss som riktiga människor.

Mer brottslighet

Albahad Butros känner sig inte lika säker. Han tycker att han ser mer brottslighet och narkotika på gatorna.

Albahad Butros, taxiförare Göteborg.
Albahad Butros, taxiförare Göteborg. Foto: John Antonsson

– Du vet. Vi taxichaufförer ser allt, mer än polisen. Det är mycket knark och brottslighet.

Mest oroar ekonomin honom. Han ser hur priserna går upp och små ringar på vattnet som visar att vi går in i andra tider.

– När jag står här vid stationen och väntar ser jag dem. Alla som letar burkar. De har helt vanliga kläder på sig. Förr kunde jag kanske se en eller två på en timme. Nu kan jag se tio som letar i den där, säger han och pekar på papperskorgen på den närmaste perrongen.

Är du trygg?

Han rycker på axlarna.

– Jag vet inte. Man vet aldrig. Förra månaden mördades en taxichaufför och ingen vet varför.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.