Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.
Close
Transportarbetaren har pratat med taxichaufförer vid centralstationen i Göteborg.
Close

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Men först talar vi med John Federstedt, ordförande för Transports taxisektion i Göteborg.

Han kör från taxifickan vid centralstationen och till höger om bilen är det som en gång var stadskärnans gräns.

– För ovanlighetens skull regnar det här, säger han och rattar in på en gata med gångtrafik. Elbilen smyger fram.

John Federstedt, ordförande för Transports taxisektion i Göteborg.
John Federstedt, ordförande för Transports taxisektion i Göteborg. Foto: John Antonsson

Han har tänkt på frågan om trygghet och hört sig för bland kollegorna på åkeriet. John kör inte natt längre. Men har gjort det.

Jobbet är nästan helt kontantfritt och med det har den värsta rånrisken försvunnit. När kunder sätter sig i bilen tar en kamera blixtsnabbt en bild och så finns en larmfunktion.

– Om någon trycker på larmet så går det direkt till växeln och alla chaufförer som är i närheten kommer dit direkt. Det brukar räcka med att det är fler människor där för att lugna ner situationen.

Stökigt ibland

John Federstedt kan inte minnas att han varit rädd på jobbet. Men nog kommer han ihåg tillfällen som varit stökiga. Som den där gången då han först upplevt ett regelrätt slagsmål mellan två kunder i baksätet. Släppt av dem och så kommer en kille springande, jagad av flera män. Killen slängde sig in i bilen och John låste dörren. Två killar satte sig på huven.

– Vi chaufförer har alltid koll på var polisstationen är och jag funderade på om jag skulle köra dit med dem och lämna dem där. Men till slut så tittade jag i backspegeln och såg att ingen var bakom mig. Jag tog gas bakåt och de gled av huven

Men annars är det oftast lugnt.

John har en arbetsgivare som är förstående och har sagt att det inte är någon vits att bråka med kunder som vägrar betala.

– I slutändan är det en kvart av ditt liv. Det är ingenting att bråka om i det stora hela, säger han.

Finns det platser du inte gärna åker till?

– Nej, egentligen inte. Men vissa ställen är jobbigare att åka till. I lite ”finare” områden är det vanligare att de som är vana att pappa betalar klagar på priset och inte vill betala vad det kostar.

Inte rädd

Tillbaka i taxifickan vid korvkiosken på stationen. Paul Rahmquist vevar ner rutan och berättar att han känner sig trygg på jobbet. Han kan inte komma på att han någonsin är rädd.

Paul Rahmquist , taxiförare i Göteborg.
Paul Rahmquist , taxiförare i Göteborg. Foto: John Antonsson

Paul Rahmquist lyfter hellre upp allt det som är bra med jobbet. Som gammal lastbilschaufför blev han förvånad över hur socialt taxijobbet var när han började för fem år sedan. Alla pratar med alla och hjälper till.

Många taxiförare blev sjuka under pandemin, du blev inte rädd då?

– Nej, inte alls.

Fick du corona själv?

– Ja. Men det var ganska lindrigt. Min chef ringde och frågade om han kunde handla lite mat till mig och ställa utanför dörren. Det betyder mycket att ha en arbetsgivare som ser oss som riktiga människor.

Mer brottslighet

Albahad Butros känner sig inte lika säker. Han tycker att han ser mer brottslighet och narkotika på gatorna.

Albahad Butros, taxiförare Göteborg.
Albahad Butros, taxiförare Göteborg. Foto: John Antonsson

– Du vet. Vi taxichaufförer ser allt, mer än polisen. Det är mycket knark och brottslighet.

Mest oroar ekonomin honom. Han ser hur priserna går upp och små ringar på vattnet som visar att vi går in i andra tider.

– När jag står här vid stationen och väntar ser jag dem. Alla som letar burkar. De har helt vanliga kläder på sig. Förr kunde jag kanske se en eller två på en timme. Nu kan jag se tio som letar i den där, säger han och pekar på papperskorgen på den närmaste perrongen.

Är du trygg?

Han rycker på axlarna.

– Jag vet inte. Man vet aldrig. Förra månaden mördades en taxichaufför och ingen vet varför.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

De flesta mötesdeltagare följde samtalen digitalt. Foto: John Antonsson

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.