Psykologen och docenten Annika Lindahl Norberg
Close
Psykologen och docenten Annika Lindahl Norberg på Centrum för arbets- och miljömedicin vid Stockholms läns landsting.
Close

”Anställda ska veta att de kan säga ifrån”

Arbetsskador. Varför drabbas så många distributionsförare och terminalarbetare av arbetsskador? Psykologen Annika Lindahl Norberg ledde arbetet då nästan 80 chaufförer och terminalare intervjuades. Berättelserna biter sig kvar.

1. Du och två kollegor har intervjuat 67 distributionsförare och 11 terminalarbetare i en forskningsstudie om anmälda och godkända arbetsskador. Olyckstalen är höga. Hur reagerade du på det?

– Jag tänkte att det är mycket olyckor och extra hemskt om de ökar. Vi fick en djup inblick i människors liv. Självklart är varje olycka förskräcklig. Ändå är det mest slående att problemen är kända sedan länge. Trots det har man inte lyckats komma till rätta med riskerna.

– Tyvärr är det samma sak i andra sektorer. Man vet vad man behöver göra, men sen gäller det att verkligen komma i gång och åtgärda bristerna.

2. Konkurrens om kunderna kan göra att chaufförer inte klagar på dåliga lastplatser, is, snö och trasiga lyftar eller truckar. Vad kan man göra åt det?

– Min kollega Ingela Målqvist höll i ett projekt inom bryggeribranschen. En riktig solskenshistoria som visar att konkurrerande företag kan få till ett samarbete. Bolagen enades om att ställa branschgemensamma krav på kunder, som gav de anställda en säkrare arbetsmiljö. Först sa man: Det går inte. Men det gick! Leveransnormen inom bryggeri har fungerat sedan 1999. Det kan tjäna som inspiration.

3. Kan du ge några exempel på olyckor?

– Förare kan se att godset är för tungt, men inte hitta något hjälpmedel och börja lyfta för hand. För att spara tid kan chaufförer hjälpa till att dra fram gods till truckförarna, fast det inte är deras jobb. Och så ramlar något.

– Det är lätt att säga att olyckor beror på stress, men de är nästan alltid en konsekvens av något mer. De flesta olyckor berodde på flera olika faktorer.

4. Att vara chaufför är ett ensamjobb med höga krav på att själv fixa och trixa. Är förarna för bra problemlösare – för sitt eget bästa?

– En arbetsgivare sa på vårt seminarium att hans chaufförer var jättebra problemlösare. ”Problemet är att de är så bra att de inte hör av sig till mig. Då skulle jag säga: Lossa inte där!” Åkaren som uppmanat en skadad att omedelbart åka till akuten fick till svar: ”Men jag måste ju köra tillbaka bilen först.” Det tyder på stor ansvarskänsla och yrkesstolthet.

– Positivt, men den behöver balanseras och kan självklart utnyttjas. Anställda ska veta att de kan säga ifrån, att säkerhetstänket finns i arbetskulturen. Vi pratade med förare som inte vågade säga till förrän de fått fast jobb.

5. Du talade med många skadade. Var det något som särskilt berörde dig?

– Flera personer blev av med jobbet efter olyckan, som de beskrev det. Det är väldigt sorgligt. Några kände att de inte blev riktigt lyssnade på och var besvikna på försäkringsbolag och arbetsgivare. Men framför allt på facket för att de inte fått den hjälp de hoppades på.

– Jag undrar också: Hur kan det finnas så många trasiga hjälpmedel? De borde upptäckas vid skyddsronder. Det är viktigt att ronderna görs. Att de inte upplevs som kostnad och krav utan något som är till nytta för både arbetsgivare och anställda.

 

Fotnot. Läs mer om forskningsstudien här: Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Transportarbetarens logga

Kollegahjälpen – ett kvartssekel med kamratstöd

Arbetsmiljö. För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.

Insänt logga

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.