Hamn.
Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges hamnar om att nytt hamn- och stuveriavtal har avbrutits för att återupptas nästa vecka.
Transports förhandlingsdelegation lämnade Näringslivets hus under onsdagseftermiddagen utan att ett nytt avtal tecknats. Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande, säger att det ändå ännu är liv i förhandlingarna.
– Som jag sa i början av veckan så är det ett kärvt läge men jag tycker ändå att det börjar röra på sig. Vi har nya dagar utsatta i början av nästa vecka så vi får se då hur läget ligger, säger Tommy Wreeth.
Tror du att ni tecknar ett nytt hamn- och stuveriavtal i nästa vecka?
– Vår delegation kommer in på måndag och vi måste då få arbetsgivaren att förstå att vi menar allvar. Och vi har inte bråttom. Vi kämpar på för att våra medlemmar ska få bra villkor. Det är det som är vårt uppdrag, säger Tommy Wreeth.
Servicetrafik.
232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.
Tidningbudens dag.
I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!
EU.
Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.
Åkeri.
EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).
Åkeri/Terminal.
Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.
Olycka.
Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.
Organisering.
Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.
Machokultur.
Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.
Bensin.
En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.
Pension.
– Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.
Artificiell intelligens.
Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshanteringen är en ständig katt och råtta-
lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårdsverket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.
Avtal 2025.
Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transportarbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?
Servicetrafik.
I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.