Bror Hellman med favoritserien om taxichauffören Ratte, som publicerades i Aftonbladet 1978–1985. En nydanande vänstersatir med aktuella referenser och sparkar åt alla håll. Bror tackas i förordet.
Foto: Justina Öster
Ankist och samlarnörd
Kultur-mötet.
Nej, inte anarkist. Väktaren Bror Hellman är ankist.
Kvack är sista ordet i förbundet där Bror Hellman sitter i styrelsen, Nationella ankistförbundet i Sverige (kvack).
Och han erkänner det direkt: han är föreningsnörd, håller självklart i ordförandeklubban i ankisternas lokala avdelning, Kajsa.
Utläses Kalle Ankas jublande Stockholmsanhängare.
Det går runt i huvudet när Bror räknar upp sina uppdrag: skyddsombud och ordförande i fackklubben på Avarn, till nyligen då bolaget gick upp i Nokas.
Ordförande i bevakningssektionen på Transports Stockholmsavdelning, där han också agerar revisor och basar över Transportsossarna. Ett par fingrar har han med i Stockholmspolitiken (fastighetsnämnden) och några till i Folkets hus verksamhet.
Föreningsliv och styrelseuppdrag är en passion. Varför? Han är bra på det, började tidigt, säger Bror utan omsvep. Det var med näsan över Kalle Anka och Bamse han lärde sig läsa redan som fyra, femåring. Föräldrarnas lärarinne-vän knorrade upprört. Serier var ju inte litteratur, men:
– Rune Andréasson som skapade Bamse var ett geni! Och väldigt politisk, det passade mig. Han tog in faktarutor i sina serier och körde med allmänbildning, väckte min nyfikenhet. Som museivakt har jag aldrig haft en tråkig dag. Jag går runt och läser på anslagen, lär mig hela tiden nya saker.
Tidigare utrikesminister Carl Bildt gav ex-president Bill Clinton en Bamseslips, påminner Bror med ett leende. Då var det ungmoderaterna som klagade.
– Bamse är ju kommunist!
Fast världens starkaste björn har ju alltid varit gråsosse, invänder Bror. Mer socialdemokratisk än S är i dag, när de ger sig på arbetsrätten och drar mot mittenliberalism. De kunde vara mer fackvänliga, anser han som föddes in i arbetarrörelsen.
– Farsan var aktiv i Fabriks, senare IF Metall, farfar var rörmokare och vaktmästare. Det var naturligt att gå med i facket, Unga Örnar och S.
Kalle Anka öppnade också Brors ögon för föreningslivet, i ankisternas förening hittade han likasinnade.
Men vad är egentligen ankism?
– Mycket mer än att bara läsa serier! Tidningar, filmer, fakta, intresse för allt som rör Walt Disney, att grotta ner sig i mer eller mindre seriös forskning. Jag är särskilt inriktad på kortfilmerna med Musse Pigg.
Men är det på skoj eller allvar?
– Både roligt och seriöst. På samma gång. Varför måste det vara det ena eller det andra?
Brors fråga blir hängande över vitrinskåpet i hans pappersbelamrade arbetsrum. Där står hans och kollegornas samling av uniformsbaskrar, kepsar, märken, rondur (se faktaruta), täljda väktargubbar och gummor… Alla sorters bevakningsprylar som brukar locka till sig bolagets besökare.
– Första majföreningen lades ju ner så vi ska starta en ny för märken.
Sådana man fäster med nål på tröjan alltså. Förstamajmärket firar 125 år i år. Bror bläddrar bland medhavda inplastade vykort, berättar att fotografer passade på att fota av förstamaj-tågen och snabbt återkom med vykort till försäljning.
I hans samling finns mer eller mindre eftertraktade märken prydda med Hjalmar Branting, August Palm och andra S-ledare.
Bror samlar på allt med anknytning till arbetarrörelsen, lägg därtill Skansen-prylar (eftersom han ronderat där), frimärken, kapsyler … Allt leder in i nya vänföreningar.
Som frimärkssamlare är Bror filatelist, en som dyker ner i historien kring sina fynd, säger han. Det är trångt hemma i lägenheten. Han håller på och sorterar, men har i alla fall halva sängen fri.
Ska du öppna museum?
– Kanske det.
Vad är en pingistomte?
Liten ordlista med bevakningsslang och termer från förr
Björnligan: Polisens smeknamn på dåtidens ABAB-vakter när de först dök upp i tunnelbanan.
Busrum: Rum dit omhändertagna personer förs i väntan på tillkallad polis, finns i bland annat större köpcentrum och tunnelbanan.
Farbror eller tant Blå: Polisen.
Gummiklubba: Av Rikspolisstyrelsen godkänd batong som består av ett gummiklätt stålrör. Tvärtemot vad man kan tro är stålröret där för att göra mindre skada.
Kryddhylls-snok: Äldre benämning på butikskontrollanter.
Landa: Med dialogens hjälp lugna ner en aggressiv eller desorienterad person, som stör ordningen.
Kryssad: Våldsam person som inte bedöms kunna lastas för våld som hen utövat. Aktuellt vid exempelvis rättegångar.
Pingis-tomte: Person som avvisats flera gånger men ändå återkommer.
Pöip:Polisiärt överdrivet intresserad person.
Rondur: Stämpelklocka som vakterna bar i en rem runt halsen för att markera hur de gick sin rond. Instrumentet fördes mot uppsatta nycklar eller så kallade spikar på väggarna.
Spik/dra spik: I dag läser ronderande vakter av uppsatta streckoder med bärbara läsare. Förr hängdes nycklar, så kallade spikar, upp i kedjor med jämna mellanrum. Vakterna ”drog” nycklarna genom att sticka in dem i ett rondur och vrida om. Då trycktes en kod på en pappskiva eller pappersremsa.
Drifus-läsare: Streckkodläsarens föregångare som byggde på korta strippar av magnetband.
Hundöra: En läderhållare för tjänstetecken som skydds- och ordningsvakter förr bar.
Transportkedja: Föregångare till av polisen godkända handfängsel i form av en metallkedja med handtag i vardera änden. Förbjudna i dag.
Har du fler slangord, uttryck eller gamla yrkestermer? Gärna från andra transportyrken också! Mejla till justina.oster@transportarbetaren.se.
Hälsa.
Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.
Lager.
Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.
Miljöarbetare.
Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.
... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?
Enkät.
Den 8 mars infaller Internationella kvinnodagen som vill uppmärksamma bristande jämställdhet mellan könen och kvinnors situation i alla världens länder. Behövs det en särskild kvinnodag?
Litteratur.
Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.
Mötet.
”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.
Offentliga upphandlingar.
Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.
Terminal.
Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.
Flyg.
I årets avtalsrörelse fick flygtankarna den högsta löneökningen i hela LO-kollektivet. Klubben på Stockholm Fuelling Services vill inte röra det som fungerar bra.
Hamn.
18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.
Privatekonomi.
Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan.
– Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.
Mötet.
I 43 år körde Lars Sjölund sopbil i Kiruna. Hans bilder och texter har väckt mycket uppmärksamhet. Bland annat har han under flera år dokumenterat den förvandling som pågår i hemstaden.