Bror Hellman
Close
Bror Hellman med favoritserien om taxichauffören Ratte, som publicerades i Aftonbladet 1978–1985. En nydanande vänstersatir med aktuella referenser och sparkar åt alla håll. Bror tackas i förordet.
Close

Ankist och samlarnörd

Kultur-mötet. Nej, inte anarkist. Väktaren Bror Hellman är ankist.

Kalle Anka – 85-årsjubileum
Kvack! Världens mest otursförföljda anka fyllde 85 år den 9 juni. Och ankisterna i NAFS(k) fick hedersuppdraget att hjälpa Kalle Anka-tidningens redaktion med urvalet av serier till en exklusiv digital jubileumsutgåva, som släpptes i samband med firandet. © Disney

Kvack är sista ordet i förbundet där Bror Hellman sitter i styrelsen, Nationella ankistförbundet i Sverige (kvack).

Och han erkänner det direkt: han är föreningsnörd, håller självklart i ordförandeklubban i ankisternas lokala avdelning, Kajsa.

Utläses Kalle Ankas jublande Stockholmsanhängare.

Konduktör? Nej, museiväktaren Bror Hellman ståtar med en av Transports ombudsmannakepsar från sina samlingar. Lägg märke till vingarna och hjulet i loggan! Bara korset finns numera kvar. Vingarna lyfter tankarna till Asterix och hans vingprydda hjälm. Ronduret i läder var ett slags stämpelklocka som vakterna bar över axeln för att ”pricka av” sin rond.
Museiväktaren Bror Hellman ståtar med en av Transports ombudsmannakepsar från sina samlingar. Lägg märke till vingarna och hjulet i loggan! Bara korset finns numera kvar. Ronduret i läder var ett slags stämpelklocka som vakterna bar över axeln för att ”pricka av” sin rond. Foto: Justina Öster

Det går runt i huvudet när Bror räknar upp sina uppdrag: skyddsombud och ordförande i fackklubben på Avarn, till nyligen då bolaget gick upp i Nokas.

Ordförande i bevakningssektionen på Transports Stockholmsavdelning, där han också agerar revisor och basar över Transportsossarna. Ett par fingrar har han med i Stockholmspolitiken (fastighetsnämnden) och några till i Folkets hus verksamhet.

Föreningsliv och styrelseuppdrag är en passion. Varför? Han är bra på det, började tidigt, säger Bror utan omsvep. Det var med näsan över Kalle Anka och Bamse han lärde sig läsa redan som fyra, femåring. Föräldrarnas lärarinne-vän knorrade upprört. Serier var ju inte litteratur, men:

Bamsefrimärke.
Bamsefrimärke ur Bror Hellmans samling.

– Rune Andréasson som skapade Bamse var ett geni! Och väldigt politisk, det passade mig. Han tog in faktarutor i sina serier och körde med allmänbildning, väckte min nyfikenhet. Som museivakt har jag aldrig haft en tråkig dag. Jag går runt och läser på anslagen, lär mig hela tiden nya saker.

Tidigare utrikesminister Carl Bildt gav ex-president Bill Clinton en Bamseslips, påminner Bror med ett leende. Då var det ungmoderaterna som klagade.

– Bamse är ju kommunist!

Sann fackbas eller fackpamp? Äldre chaufförer minns Transports legendariska Transportordförande Hans Ericson väl. 1980 tvingades han avgå efter en solresa till Kanarieöarna under LO:s bojkott av det Francostyrda Spanien. I serien har taxiföraren Ratte bytt plats med Ericsson. Text Magnus Knutsson och bild Ulf Jansson.
Äldre chaufförer minns Transports legendariska ordförande Hans Ericson väl. 1980 tvingades han avgå efter en solresa till Kanarieöarna under LO:s bojkott av det Francostyrda Spanien. Här har taxiföraren Ratte bytt plats med Ericson. Text Magnus Knutsson och bild Ulf Jansson.

Fast världens starkaste björn har ju alltid varit gråsosse, invänder Bror. Mer socialdemokratisk än S är i dag, när de ger sig på arbetsrätten och drar mot mittenliberalism. De kunde vara mer fackvänliga, anser han som föddes in i arbetarrörelsen.

– Farsan var aktiv i Fabriks, senare IF Metall, farfar var rörmokare och vaktmästare. Det var naturligt att gå med i facket, Unga Örnar och S.

Kalle Anka öppnade också Brors ögon för föreningslivet, i ankisternas förening hittade han likasinnade.

Men vad är egentligen ankism?

– Mycket mer än att bara läsa serier! Tidningar, filmer, fakta, intresse för allt som rör Walt Disney, att grotta ner sig i mer eller mindre seriös forskning. Jag är särskilt inriktad på kortfilmerna med Musse Pigg.

Men är det på skoj eller allvar?

– Både roligt och seriöst. På samma gång. Varför måste det vara det ena eller det andra?

En grupp väktare från förr, täljda i trä av familjen Gunnarsson. Bröderna Sven och Nils satt först på Gröna Lund och Skansen och täljde. De här rariteterna är hämtade ur Avarnklubbens glasmonter.
En grupp väktare från förr, täljda i trä av familjen Gunnarsson. Bröderna Sven och Nils satt först på Gröna Lund och Skansen och täljde. De här rariteterna är hämtade ur Avarnklubbens glasmonter. Foto: Bror Hellman

Brors fråga blir hängande över vitrinskåpet i hans pappersbelamrade arbetsrum. Där står hans och kollegornas samling av uniformsbaskrar, kepsar, märken, rondur (se faktaruta), täljda väktargubbar och gummor… Alla sorters bevakningsprylar som brukar locka till sig bolagets besökare.

– Första majföreningen lades ju ner så vi ska starta en ny för märken.

Coca cola-pollett till en läskautomat. Polletter användes mycket i Sverige förr, exempelvis för inträde till dansbanor. I andra länder kan man fortfarande hitta dem till parkering, kollektivtrafik, som rabattkuponger med mera, berättar Bror.
Coca cola-pollett till en läskautomat. Polletter användes mycket i Sverige förr, exempelvis för inträde till dansbanor. I andra länder kan man fortfarande hitta dem till parkering, kollektivtrafik, som rabattkuponger med mera, berättar Bror.
Foto: Justina Öster

Sådana man fäster med nål på tröjan alltså. Förstamajmärket firar 125 år i år. Bror bläddrar bland medhavda inplastade vykort, berättar att fotografer passade på att fota av förstamaj-tågen och snabbt återkom med vykort till försäljning.
I hans samling finns mer eller mindre eftertraktade märken prydda med Hjalmar Branting, August Palm och andra S-ledare.

Bror samlar på allt med anknytning till arbetarrörelsen, lägg därtill Skansen-prylar (eftersom han ronderat där), frimärken, kapsyler … Allt leder in i nya vänföreningar.

Som frimärkssamlare är Bror filatelist, en som dyker ner i historien kring sina fynd, säger han. Det är trångt hemma i lägenheten. Han håller på och sorterar, men har i alla fall halva sängen fri.

Ska du öppna museum?

– Kanske det.

 

Vad är en pingistomte?

Liten ordlista med bevakningsslang och termer från förr

Björnligan: Polisens smeknamn på dåtidens ABAB-vakter när de först dök upp i tunnelbanan.

Busrum: Rum dit omhändertagna personer förs i väntan på tillkallad polis, finns i bland annat större köpcentrum och tunnelbanan.

Farbror eller tant Blå: Polisen.

Gummiklubba: Av Rikspolisstyrelsen godkänd batong som består av ett gummiklätt stålrör. Tvärtemot vad man kan tro är stålröret där för att göra mindre skada.

Kryddhylls-snok: Äldre benämning på butikskontrollanter.

Landa: Med dialogens hjälp lugna ner en aggressiv eller desorienterad person, som stör ordningen.

Kryssad: Våldsam person som inte bedöms kunna lastas för våld som hen utövat. Aktuellt vid exempelvis rättegångar.

Pingis-tomte: Person som avvisats flera gånger men ändå återkommer.

Pöip: Polisiärt överdrivet intresserad person.

Rondur: Stämpelklocka som vakterna bar i en rem runt halsen för att markera hur de gick sin rond. Instrumentet fördes mot uppsatta nycklar eller så kallade spikar på väggarna.

Spik/dra spik: I dag läser ronderande vakter av uppsatta streckoder med bärbara läsare. Förr hängdes nycklar, så kallade spikar, upp i kedjor med jämna mellanrum. Vakterna ”drog” nycklarna genom att sticka in dem i ett rondur och vrida om. Då trycktes en kod på en pappskiva eller pappersremsa.

Drifus-läsare: Streckkodläsarens föregångare som byggde på korta strippar av magnetband.

Hundöra: En läderhållare för tjänstetecken som skydds- och ordningsvakter förr bar.

Transportkedja: Föregångare till av polisen godkända handfängsel i form av en metallkedja med handtag i vardera änden. Förbjudna i dag.

 

Har du fler slangord, uttryck eller gamla yrkestermer? Gärna från andra transportyrken också! Mejla till justina.oster@transportarbetaren.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bästa kollegan har fyra tassar

Bevakning. Att jobba som hundförare är inget jobb. Det är en livsstil. Och schäferhunden Holger en trygg kollega i natten för fackligt engagerade väktaren Mattias Hansson.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utredning: Fler befogenheter för ordningsvakter

Bevakning. Längre utbildning, fler befogenheter och en helt ny lag. Förslagen är många när regeringens utredare föreslår nya regler för ordningsvakter.

Amir Palislamovic tillbaka på platsen där han i januari räddade en pojke som fallit över kajen, ned i det kalla vattnet. Foto: Lilly Hallberg

Parkeringsvakt och hjälte

Mötet. Amir Palislamovic märkte att något hänt längs kajen vid parkeringsplatsen. Han lyckades sedan rädda en tolvårig pojke ur den iskalla älven. Och har fått hyllningar från hela världen.

Månadens medlem
”Jag är rutinmänniska, gillar att ha rutiner och vill göra ett bra jobb”, säger fackligt engagerade hundföraren Mattias Hansson. Kollegan Holger är sex, sju år och tidigare polishund.

Bästa kollegan har fyra tassar

Bevakning. Att jobba som hundförare är inget jobb. Det är en livsstil. Och schäferhunden Holger en trygg kollega i natten för fackligt engagerade väktaren Mattias Hansson.

Månadens avdelning
”Vi vill att Norrland ska leva och att de som är med i a-kassan också ska gå med i Transport!” Från vänster: Ulrika Wiklund (LO, hyr arbetsrum), regionala skyddsombudet Johnny Wiklund, Linda Björkner (telefontjänsten TPD). Längst fram ordförande och studieorganisatör Mikael Humlin.

”Vi vill att Norrland ska leva!”

Hälsingland. Mitt under brinnande pandemi flyttade Transports Hälsingeavdelning till nya lokaler. Ny ordförande är på plats och coronatiden har rullat på hyfsat. Fast ett gäng sopgubbar slog bakut, alldeles i början.

Månadens medlem
Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.

Tillbaka som bud på Höglandet

Tidningsbud. Efter en kort sväng på annat jobb är Elin Larsson tillbaka som tidningsbud. Rutten är ny, bäst är friheten. Ingen natt är den andra lik.

Månadens klubb
”Lite kul ska vi ha också”, säger nya förarklubben på Connect bus. Från vänster Rebwar Hamasaeed (ledamot), Ann-Britt Boström (ledamot), Pernilla Lagerholm Sköld (ordförande), Erik Smedjeborg (skyddsombud) och Mikael Davidsson (sekreterare). Foto: Justina Öster

”Vaccinera oss chaufförer!”

Förarklubb. Förarna på Connect bus i Örebro har nyss dragit i gång sin klubb. Gå inte bakom backande bussar, vädjar de. Och tipsar arkitekter och beslutsfattare: – Lyssna på oss när ni planerar entréer och parkeringar vid sjukhus!

”Jag har gjort det jag blivit satt att göra, men det har varit mycket tårar”, säger Helén Olsson, som sedan förra året arbetar ute på terminal 4 i Karlshamns hamn. Foto: Lilly Hallberg

Tuff omplacering efter 20 år i hamnen

Hamn. Helén Olsson, 58 år, var som spindeln i nätet hos Karlshamns hamn. När städningen las ut på entreprenad blev hon lovad jobb på fastighetssidan. Men plötsligt försvann den tjänsten. I stället kastades Helén ut i verksamheten i hamnen.

Den solgula hundbussen väcker uppmärksamhet. ”Folk stannar, vinkar och fotar”, säger Janne Spanedal. Så glada miner mötte han inte med sopbilen. Foto: Justina Öster

Från sopbil till hundbuss

Arbetsliv. 2017 gick han i täten. Stockholms sopgubbar stred mot sänkta löner och ”nyckelspioner” i bilarna. Nu har Janne Spanedal bytt lastbilen mot en solgul hundbuss. Nyckelknippan har krympt rejält.

Hallå där!

Svante Backfält

… elev vid Nobelgymnasiet i Karlstad och bäst i Sverige på Transportföretagens yrkesprov.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har haft en hektisk vinter, med avtalsförhandlingar, LAS-strider i LO och en pandemi som försvårat det fackliga arbetet.

Fyra år i hetluften

Kongress 2022. Fyra år har gått sedan Transports kongress i Örebro, då Tommy Wreeth valdes till förbundsordförande. Fyra ovanligt turbulenta år. Om 15 månader är det dags för ny kongress.  – Får jag förtroendet ställer jag gärna upp en period till, säger han.

Månadens avdelning
Ombudsman Jan Lendin, RSO Anders Dristig och avdelningsordförande Dan Johansson på avdelning 55. Saknas gör studieorganisatören Alexander Hutter. På Transports kontor arbetar också Charlotte Wendel Lendin.

”Vi syns och folk märker att vi finns”

Uddevalla. Många mil och mycket arbete ute, trots att pandemin satt käppar i hjulet. På Transports västligaste avdelning har man funnit nya vägar. Och på bevakningsfronten har medlemsantalet ökat.

Månadens medlem
Abbe Sylla jobbar treskift på macken i Solna. När Transportarbetaren hälsar på är det sena passet och han går av vid 23-tiden.

Abbe kör lugnt på stora macken

Bensinmack. Full fart för det mesta. Abdoulaye Sylla trivs med arbetet på bensinstationen. Han både bor och jobbar i Solna – många känner igen honom och hälsar på stan. Men lediga sommardagar tillbringar ”Abbe” gärna i Roslagens famn.

Amir Palislamovic tillbaka på platsen där han i januari räddade en pojke som fallit över kajen, ned i det kalla vattnet. Foto: Lilly Hallberg

Parkeringsvakt och hjälte

Mötet. Amir Palislamovic märkte att något hänt längs kajen vid parkeringsplatsen. Han lyckades sedan rädda en tolvårig pojke ur den iskalla älven. Och har fått hyllningar från hela världen.

Hallå där!

Sofia Wilhelmsson

… vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, som forskar i gristransportörers arbetsmiljö.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.