Hallå där!

Anita Johnsson

…från Transports hamnavdelning i Syd- och Västsverige, som har bjudit in kvinnliga hamnarbetare från hela landet till en två dagars nätverksträff i Trelleborg.

Anita Johnsson, avdelning 2 Hamn och stuveri. Foto: Privat
Anita Johnsson är studieorganisatör i Transports hamnavdelning i Syd- och Västsverige. Foto: Privat

Varför gör ni det här?

– Vi är ju ganska många tjejer som jobbar i hamn nu, och vi blir bara fler och fler. Men det är fortfarande en mansdominerad arbetsplats och det har inte funnits något forum för oss tjejer. Så nu tyckte vi att det var dags att bilda ett kvinnligt nätverk.

Hur många blir ni?

– Vi har bjudit in kvinnor från alla hamnar så det kommer 24 tjejer från Gävle i norr till Malmö och Ystad i söder.

Nätverksträffen håller på från lunch i dag (torsdag) till lunch i morgon (fredag). Vad ska ni göra?

– Vi kommer att diskutera en massa och lyssna på två föreläsningar. Emma Brodin från avdelning 9 i Örebro kommer att berätta om hur de har gått tillväga när de har bildat ett nätverk för kvinnor i Transport. Och så kommer Jane Jeffrey, från Unite i Storbritannien, för att berätta om hur de jobbar inom facket där och hur det är att vara tjej i engelska hamnar. Och så ska vi få en guidad visning av hamnen i Trelleborg.

Vad är det för frågor ni ska diskutera?

– Vi kommer att dela erfarenheter och hur det ser ut på våra olika arbetsplatser, och diskutera vad vi behöver göra för att underlätta för kvinnor som jobbar i hamnar. Hur bemöter vi kvinnor som kommer nya till en mansdominerad arbetsplats? Vad har vi för bekymmer? Vad behöver vi göra? Det kan handla om alltifrån att det inte finns skor i rätt storlek, till trakasserier och mycket positivt däremellan. Det är väldigt öppet, vi kommer att diskutera oss fram. Tanken är att vi ska komma fram till hur vi vill jobba vidare med det här nätverket.

Varför behövs ett kvinnligt nätverk?

– För att först kommer tjejerna, sedan uppdagas problemen, och då får man lösa dem vartefter. Det kan behövas ett bollplank så att man inte står där ensam. Det räcker ju att titta på min arbetsplats i Varbergs hamn. Där är en del moment för tunga. Ibland är normen att man ska vara 1,75 lång för att utföra en arbetsuppgift och där faller ju många kvinnor bort. Då kan vi se vilka hjälpmedel som behövs och om det är något annat som behöver åtgärdas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

Stefan Gidlöf, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud. Foto: Pernilla Ahlsén

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

”Jag gillar att jobba ensam”

Taxitelefonist. När allt fler bokar taxi i en app i mobilen blir taxitelefonist ett alltmer ovanligt yrke. För Transportarbetaren berättar Lena Frank om hur det är att jobba ensam i växeln om nätterna.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Hallå där!

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.