Hallå där!

Anita Johnsson

…från Transports hamnavdelning i Syd- och Västsverige, som har bjudit in kvinnliga hamnarbetare från hela landet till en två dagars nätverksträff i Trelleborg.

Anita Johnsson, avdelning 2 Hamn och stuveri. Foto: Privat
Anita Johnsson är studieorganisatör i Transports hamnavdelning i Syd- och Västsverige. Foto: Privat

Varför gör ni det här?

– Vi är ju ganska många tjejer som jobbar i hamn nu, och vi blir bara fler och fler. Men det är fortfarande en mansdominerad arbetsplats och det har inte funnits något forum för oss tjejer. Så nu tyckte vi att det var dags att bilda ett kvinnligt nätverk.

Hur många blir ni?

– Vi har bjudit in kvinnor från alla hamnar så det kommer 24 tjejer från Gävle i norr till Malmö och Ystad i söder.

Nätverksträffen håller på från lunch i dag (torsdag) till lunch i morgon (fredag). Vad ska ni göra?

– Vi kommer att diskutera en massa och lyssna på två föreläsningar. Emma Brodin från avdelning 9 i Örebro kommer att berätta om hur de har gått tillväga när de har bildat ett nätverk för kvinnor i Transport. Och så kommer Jane Jeffrey, från Unite i Storbritannien, för att berätta om hur de jobbar inom facket där och hur det är att vara tjej i engelska hamnar. Och så ska vi få en guidad visning av hamnen i Trelleborg.

Vad är det för frågor ni ska diskutera?

– Vi kommer att dela erfarenheter och hur det ser ut på våra olika arbetsplatser, och diskutera vad vi behöver göra för att underlätta för kvinnor som jobbar i hamnar. Hur bemöter vi kvinnor som kommer nya till en mansdominerad arbetsplats? Vad har vi för bekymmer? Vad behöver vi göra? Det kan handla om alltifrån att det inte finns skor i rätt storlek, till trakasserier och mycket positivt däremellan. Det är väldigt öppet, vi kommer att diskutera oss fram. Tanken är att vi ska komma fram till hur vi vill jobba vidare med det här nätverket.

Varför behövs ett kvinnligt nätverk?

– För att först kommer tjejerna, sedan uppdagas problemen, och då får man lösa dem vartefter. Det kan behövas ett bollplank så att man inte står där ensam. Det räcker ju att titta på min arbetsplats i Varbergs hamn. Där är en del moment för tunga. Ibland är normen att man ska vara 1,75 lång för att utföra en arbetsuppgift och där faller ju många kvinnor bort. Då kan vi se vilka hjälpmedel som behövs och om det är något annat som behöver åtgärdas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

Arbetsgivarnas drag i hamnkonflikten

Konflikt. Sveriges Hamnar har svarat Transports konfliktvarsel med en så kallad spegellockout.

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

Månadens medlem
I år satt säkerhetskontrollanten Therése Svenningsson för första gången, och som enda kvinnan, med i Transports förhandlingsdelegation för bevakningsavtalet.

Kärlek, flyg och väskor

Bevakning. Therése Svenningsson har 22 års erfarenhet av att kontrollera andras bagage. I år satt hon för första gången med i förhandlingsdelegationen för bevakningsavtalet.

Kulturintervju
Ahmed Alneaimi har varit undersköterska sedan 1995. Han jobbar på ett demensboende i Malmö. Nils-Petter Löfstedt / Stavro Filmproduktion

Med kameran riktad mot de som tar hand om oss

Dokumentärfilm. Hur värderas arbetet som går ut på att ta hand om andra människor? Det är den centrala frågan Nils Petter Löfstedt ställer i sin film Det omätbara.

Adhd i arbetslivet
”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

”Struktur, tydlighet och rutiner viktiga vid adhd”

Arbetsliv. Alla med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd, add och autism är olika. Därför är generella råd svåra. Men. Struktur, tydlighet och rutiner är viktiga ledord på jobbet för arbetsgivare som månar om sin personal, betonar personalkonsulten Linnéa Sandvik.

Hallå där!
Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Tommy Jonsson

…som får 2024 års pris från Europeiska arbetsmyndigheten (European labour authority) för sitt initiativ att sätta upp ett mobilt fackligt kontor i Jönköping.

Månadens medlem
Malin Dahlström trivs som allra bäst när hon får stå på scenen med sitt rockband Acorise. Foto: Justina Öster

”Rock är ren glädje”

I rampljuset. Ren glädje. Så beskriver lagerarbetaren Malin Dahlström känslan när hon står på scenen med gitarren i hand.

Hallå där!

Hasse Lönn

…väktare utanför Mariefred som fyller 64 år i sommar. Du utmanar alla kollegor inom bevakning att ställa upp i Vasaloppet 2026. Varför då?

Hallå där!

Marina Larsson

…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.