Andreassons-målet ”en ödesfråga för arbetsrätten”

Nu ska Arbetsdomstolen avgöra om de polska chaufförer, som med egna firmor kör åt Andreassons Åkeri, ska betraktas som anställda eller egna företagare. Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt beskriver målet som ”en ödesfråga för svensk arbetsmarknad”.

I går avslutades den två dagar långa AD-rättegången mot Andreassons Åkeri i Veddige. Transport hävdar att den polske chauffören Radoslaw Rostkowski, som kört på F-skatt åt bolaget, i praktiken var anställd av Andreassons. Upplägget med Rostkowski som egenföretagare var bara ett sätt att kringgå kollektivavtalet och dumpa lönen, enligt förbundet. Med den utgångspunkten har förbundet stämt Andreassons på 400 000 kronor för brott mot kollektivavtalet.

Transport har också stämt bolaget för resten av Andreassons nästan 150 chaufförer, som arbetar under likadana villkor som Rostkowski. I det målet, som ännu inte gått till rättegång, yrkar man skadestånd på 20 miljoner kronor.

Domen i Rostkowski-målet kommer den 18 december, och får enorma konsekvenser för svensk arbetsrätt, enligt Marcel Carlstedt.

– Om Arbetsdomstolen anser att han inte var anställd, utan egen företagare, då öppnar det för att dumpa kollektivavtalen på hela arbetsmarknaden. Då kan man hävda att alla arbetstagare – i alla branscher – egentligen är egna företagare som hyr ut sina kroppar och inget mer, säger Marcel Carlstedt.

Vad händer om domstolen tvärtom anser att Rostkowski var anställd, och fäller Andreassons för brott mot kollektivavtalet?

– Det stärker arbetstagarbegreppet i förhållande till hela arbetsrätten. Det innebär framförallt ett stort framsteg i åkerinäringen – man stänger dörren för hela fenomenet med falska egenföretagare, som är ganska utbrett i branschen.

Även Andreassons vd, Yvonne Andreasson, har sagt att en fällande dom i AD skulle sätta stopp för alla åkerier som använder denna affärsmodell. Men att de i så fall kommer att ersättas av utländska åkerier.

”Så det blir ju östeuropeiska chaufförer som gör de här körningarna i alla fall, fast i östeuropeiska bilar”, sade hon vid rättegången i går.

Det argumentet faller på sin egen orimlighet, menar Marcel Carlstedt.

– Om de åkerier som betalar enligt kollektivavtalet hela tiden ska konkurrera med dem som betalar sämre, då måste ju de svenska lönerna sänkas hela tiden. Då urholkas kollektivavtalet tills det ingenting är värt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).