Allonias Sebathu mötte riksdagspolitiker
Allonias Sebathu, som förlorade jobbet sedan han arbetat fackligt på Taxi kurir, har i dag träffat Vänsterpartiets ordförande Jonas Sjöstedt. Tillsammans med partikamraten Ali Esbati vill Sjöstedt ta taxibranschens problem till riksdagen.
Mötet ägde rum på Vänsterpartiets kansli i riksdagshuset. Förutom Allonias Sebathu deltog Saied Tagavi från Transport avdelning 5 Stockholm, och Mattias Schulstad, utredare på förbundet. De båda V-politikerna ville först och främst få information om situationen i taxinäringen, och rent specifikt om Allonias Sebathus fall.
Som Transportarbetaren rapporterat, blev Sebathu avstängd från Taxi kurirs växel i mitten av december. Samtidigt blev en av hans arbetskamrater beordrad att jobba en vecka i växeln utan lön. Enligt företagsledningen berodde detta på att de missat för många körningar.
Men Allonias Sebathu hävdar att det rörde sig om bestraffning för att de båda chaufförerna jobbat med facklig organisering på Taxi kurir och på Taxi 020. Bägge företagen ingår i Sveriges största taxiorganisation Fågelviksgruppen.
Just nu undersöker Allonias Sebathu möjligheterna att driva process mot Taxi kurir.
– Min ombudsman på Transport hjälper mig att kolla upp det, jag vet ännu inte vilka möjligheter som finns. Men om jag kan vinna mot dem juridiskt, så kan det nog göra många andra chaufförer mindre rädda för att säga ifrån, sade Allonias Sebathu.
Jonas Sjöstedt var främst intresserad av två specifika frågor:
– Går det att vinna Allonias fall? Och hur kommer man åt Fågelviksgruppen för att tvinga dem att teckna kollektivavtal? undrade han.
Partiledaren fick då ta del av den juridiskt komplicerade situation som ligger till grund för Allonias fall. Formellt sett har Taxi kurir inte sparkat honom, eftersom de inte var hans arbetsgivare. De har stängt av honom från sin växel, vilket innebär att hans arbetsgivare – en åkare som är ansluten till Taxi kurirs växel – inte kunnat ge honom några körningar. Och därför tvingats säga upp honom på grund av arbetsbrist.
– Det är ett intressant fall både juridiskt och politiskt. Det är inte helt klart hur man kan komma åt detta, sa Saied Tagavi.
Mattias Schulstad menade att fallet sätter fingret på en lucka i arbetsrätten.
– En situation där en aktör som inte är arbetsgivare, ändå kan få en person sparkad. Och det är inte acceptabelt, sa han.
Allonias Sebathu hade ett förslag på hur Fågelviksgruppen, möjligen, kan pressas att skaffa kollektivavtal.
– Man kunde låta Skatteverket granska varje åkare i Fågelviksgruppen. Kolla vilka som betalar skatt och vilka som inte gör det. Vilka som inte betalar sina förare den lön de ska ha. Blir man lurad på lön och klagar hos Fågelviksgruppen i dag, så säger de bara att de inte lägger sig i det, det är en sak mellan dig och din åkare. Men om det blev en officiell granskning, skulle saken kanske hamna i ett annat läge.
Ali Esbati sitter med i riksdagens arbetsmarknadsutskott. Han ska ta upp det antifackliga agerandet inom taxinäringen till offentlig debatt med arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson (M), den 28 februari.
– Vi ska diskutera både Allonias fall och situationen i taxibranschen rent allmänt. Både för att göra frågan känd, och för att lyfta den officiellt till regeringen, sade han.
I övrigt ville varken Esbati eller Sjöstedt lova för mycket:
– Vi kan driva frågan politiskt, vi kan gå på statens upphandlingar och så vidare. Allonias fall gör frågan väldigt konkret för oss att jobba med. Men sedan behöver vi taxichaufförernas och Transports kunskap i ryggen, avslutade Jonas Sjöstedt.