Alla ska kunna nå högsta lönenivå

När hushållssäckarna försvann och vissa renhållningsbolag i Göteborg skulle avveckla sina gamla ackordssystem, ville flera arbetsgivare införa fast månadslön och premiekomp. Då utvecklade sopgubbarna själva en metod för att öka företagens produktivitet – och att ge alla del i produktivitetsökningen.

Idén utarbetades av fackligt anslutna renhållningsarbetare tillsammans med Karin Peterson, ombudsman på avdelning 3 i Göteborg.

– Vi ville också ha fast månadslön med premiekomp för alla renhållare. Men enbart det skulle ge lägre lön än ackordssystemet, så vi utarbetade den här idén med bonuspoäng och började jobba
in den hos företagen, säger Karin Peterson.

KTRAB var det första företaget i Göteborgsavdelningens område som införde systemet.

– För att ge mer än månadslönen och premiekompen, ville arbetsgivarna ha lite mer av oss. Genom att jobba på det här sättet, visar vi att man kan öka företagets produktivitet. Och då ska gubbarna ha mer pengar också, säger Karin Petersson.

Vad innebär det rent praktiskt?

– Genom att planera rutten rationellt hinner man med fler hämtningar, utan att stressa sönder sig. Genom att ta hand om bilen och köra på rätt sätt, minskar slitaget på fordonen. Och så vidare. Men då vill vi ha del av produktivitetsökningen. Det är inte mer än rätt.

Hur ställde sig arbetsgivarna till det hela?

– Här i Göteborg har arbetsgivarna svårt att rekrytera renhållare och få dem att stanna, vilket gav oss ett bra förhandlingsläge. Och det finns ingen arbetsgivare som säger nej till att betala mer, om vi kan visa att gubbarna får mer gjort. Återigen, utan att stressa sönder sig – det handlar om att få mer gjort på ett bra sätt.

I dag finns systemet hos alla renhållningsbolag i Göteborg, undantaget det stora kommunala bolaget Renova.

– Vi hoppas få in bonussystemet i någon form även där. Målet är att alla ska kunna komma upp i högsta lönenivå, säger Karin Peterson.

Totalt omkring 230 renhållningsarbetare i Göteborgsområdet har i dag någon form av bonuspoäng i sina avtal, även om systemen ser lite olika ut på olika företag.

Men facket har inte fått sin vilja igenom helt och hållet – arbetsgivarna ville behålla något som kallas närvarotillägg. Alltså att om du går en hel månad utan att bli sjuk eller vabba en enda dag, så får du ett tillägg som kan variera mellan 500 och 800 kronor.

– Vi hade helst velat slippa den modellen, eftersom den missgynnar småbarnsföräldrar och uppfattas som att man straffas för en sjukdag. Men efter stora diskussioner fick vi gå med på att fläta in närvaro som ett av kriterierna i poängsystemet.

Att närvarograden ger individuella, bonusgrundande poäng är alltså en rest av ett tidigare system. Karin Peterson tycker egentligen inte att detta hör hemma i den nuvarande lönemodellen.

– Vi var tvungna att acceptera det för att arbetsgivarsidan skulle godta bonussystemet. Vi har fått jämställa det med premiekompensationen, som gäller per arbetad timme och som du inte heller får när du inte är på jobbet, säger Karin Peterson.

I det stora hela är bonussystemet mycket lyckat, tycker Karin Peterson. Och hon ser inga skäl till att inte alla renhållningsbolag skulle kunna införa det i någon form.

– Men det förutsätter aktiva medlemmar på företaget, och att arbetsgivaren är öppen för att testa nya lösningar.

Jerker Nilsson är central ombudsman med ansvar för renhållningsavtalet på Transport. Han har svårt att rakt av jämföra bonussystemet med renhållningsarbetares villkor generellt.

– Det finns olika typer av överenskommelser på olika håll i landet. Det vanligaste i dag är fast månadslön och premiekompensation, men i vissa fall har de förhöjd premiekomp, säger han.

Det gäller främst i större städer där det är svårare att rekrytera renhållningsarbetare.

– Men på många håll i landet, särskilt på landsbygden, har sopgubbarna månadslön plus fem spänn i premiekompensation, punkt slut. Jämfört med det så låter ju den här bonusmodellen helt klart som ett bra system, säger Jerker Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).