Alkolåsbommar testas i Göteborg

I augusti invigdes två alkobommar på Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborg. Nu ska lastbilsförare rulla genom en nykterhetskontroll och blåsa, innan de får köra vidare. Transport ifrågasätter om pilotprojektet tar hänsyn till chaufförernas integritet. Vad händer om någon inte vill blåsa?

Testerna görs med samma infraröda teknik som i dag används av polisen. I stället för i munstycke får föraren blåsa ut luft intill en avkännare. Inom ett par sekunder kommer svaret. Är du nykter går bommen upp automatiskt. Har du druckit för mycket ligger den kvar och personal och trafikpolis kallas dit.

Motormännens Helnykterhetsförbund, MHF, har drivit på länge för att få bommar vid färjeterminaler. Nu genomförs försöket i samarbete med Polisen, Tullverket, Trafikverket och Kustbevakningen.

Bommarna ska testas under fyra till sex veckor innan de utvärderas. Slår försöket väl ut kan bomkontroller sättas upp vid fler färjelägen.

Bakgrunden är en allvarlig olycka på motorvägen från Ystad 2004. Då dog fem personer i två personbilar efter att ha krockat med en kraftigt berusad lastbilsförare, som körde i fel färdriktning. MHF lyfter också fram statistik från Tullverket och polisen i Stockholms län.

– Den visar att rattfylleri är dubbelt så vanligt vid hamnar om man jämför med trafiken i övrigt, säger Tomas Jonsson på MHF.

Han är entusiastisk över projektet, som ändå sker i mindre skala än förbundet hoppats på. MHF begärde först 3,5 miljoner från Trafikverket för att sätta upp två alkobommar i Karlshamns hamn och tre i Göteborg.

– Vart 185:e fordon som rullar av färjan i Sverige körs av en berusad förare. I Göteborgs hamn sköter sig yrkesförarna lite bättre än övriga, men där finns mycket internationell trafik som inte alltid har alkolås i bilarna. Bommar är ett enkelt sätt att rädda människoliv, anför Tomas Jonsson.

Han får medhåll av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M). Alkobommar med enklare teknik finns redan i Trelleborgs hamn. Lastbilsförarna testas slumpmässigt.

Kritik har framförts mot att allt för få chaufförer stoppas för rattfylla med hjälp av Trelleborgs bommar. Ystad har i stället lyfts fram. Där infördes nykterhetskontroller av förare från färjorna 2007. De utfördes av väktare i hamnens vaktbolag, men stoppades eftersom bara polisen har laglig rätt att utföra nykterhetsprov.

Tre år senare gav regeringen ändå klartecken till ett försök med särskilda nykterhetskontrollanter i hamnarna. De ska vara utbildade ordningsvakter, stå under polisens ledning och dessutom ha genomgått en kompletterande utbildning för trafiknykterhetskontroller.

Transport ansåg att polisen hellre borde få ökade resurser för hamnkontrollerna, men klartecken för testerna kom ändå sommaren 2010. Verksamheten har dock gått trögt och försökstiden har nu sträckts ut  till den 30 juni 2016, innan den kan utvärderas.

Tomas Jonsson från MHF tror att trögheten beror på motstridiga intressen mellan polis och bevakning, och att informationen inte nått ut.

– Det finns inga utbildade kontrollanter och jag har träffat på poliser som inte tycker att väktare ska springa ut och göra kontroller. Det är ett attitydproblem, säger han.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig betonar att Transport har samma inställning som MHF och polisen när det gäller att främja nykterheten på vägarna.

– Men det hade varit bra om Transport fått ge sin syn, innan alkobommarna sattes upp. Det handlar i allra högsta grad om den personliga integriteten. Är testerna frivilliga? Vad händer om någon inte vill blåsa, undrar Martin Miljeteig.

Han betonar att alkolås är den bästa metoden för att kontrollera rattonykterhet.

Testerna vid alkobommarna lyder under lagen om alkoholutandningsprov och förarna kan inte vägra blåsa. Bommarna fyller samma funktion som om det står en polisman vid vägkanten, vinkar in någon och ber föraren blåsa, förklarar Bengt Svensson på Rikspolisstyrelsen.

Provet vid bommen räknas som ett sållningsprov och därefter tas ett bevisprov, på berusade chaufförer. För att kunna bevisa att en bestämd förare kört full är alkobommarna också kameraövervakade från hamnens ledningscentral.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".