Åkerierna vill ha hårdare tag mot cabotagefiffel

Den föreslagna straffavgiften för olaglig cabotagetrafik måste tredubblas. Det anser branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, SÅ. En statlig utredning vill ha en sanktionsavgift på 20 000 kronor. SÅ menar att Norges nivå, 50 000–60 000 kronor, är mer realistisk.

Regeringen har tillsatt en utredning som sett över konkurrensvillkoren i den hårt pressade åkeribranschen.

I uppdraget ingår att granska cabotaget, alltså den tillfälliga inrikestrafik som åkeriföretag i EU får utföra i andra medlemsländer.

SÅ konstaterar inledningsvis att det är svårt att få fram en rättvisande bild av hur omfattande cabotaget är i Sverige. Officiella siffror tyder på att det handlar om några få procent av den totala godstrafiken. Men SÅ:s egna mätningar indikerar att det är betydligt mer.

SÅ efterlyser fler kontroller och mätningar längs vägarna. Granskningen måste dessutom ske dygnets alla timmar. Branschorganisationen påpekar också att det behövs skärpta regler för frakthandlingarna som chauffören ska ha med sig i bilen. Dokumenten måste finnas och vara omedelbart tillgängliga när en polisman begär att få se dem.

I dag får en utländsk lastbil utföra högst tre cabotageresor under en sju dagar lång period. Därefter måste fordonet lämna landet.

Den statliga utredaren föreslår att brott mot reglerna ska ”avkriminaliseras”. I stället för böter ska företaget som fuskar betala en sanktionsavgift. Den föreslås bli 20 000 kronor.

Alldeles för lågt tycker SÅ – som jämför med arbetsmiljöbrott av ”normalgraden”, där motsvarande sanktionsavgift ligger på 100 000–200 000 kronor. SÅ sneglar även på Norge. I grannlandet kostar en enstaka cabotageöverträdelse normalt 50 000 norska kronor. Hamnar ärendet i domstol skärps boten automatiskt till 60 000 kronor. Systematiskt cabotagefiffel kan kosta uppåt en halv miljon kronor, skriver SÅ med tillägget:

”Vår uppfattning är att det inte ska finnas utrymme att kalkylera in sanktionsavgifter till följd av cabotageöverträdelser. Det vore önskvärt om påföljderna, i vart fall inom Norden, står i proportion till varandra i så stor utsträckning som möjligt.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.