Åkeri stoppade misstänkt cabotage

Åkeri. När chauffören inte kunde redovisa var han kört och vart han skulle vägrade åkeriet att lossa lasten. Helgenäs transporter i Norrköping vill inte medverka till olagliga transporter.

– Vi reagerar alltid om det inte är en regelrätt transport som det ska vara i Sverige, oavsett nationalitet. Chauffören som kom hade knappa kunskaper i engelska och det innebär risker också för dem som tar emot däcken, säger Clas Gustafsson, vd på Helgenäs transporter.

Förra måndagen stoppade han och kollegorna en däckleverans, som logistikföretaget DHL ansvarade för. Däcken hade lastats före helgen, på fredagen i Kungälv. På åkeriet i Norrköping misstänkte man att den bulgariske chauffören arbetat längre än tillåtna sju dagar och utfört fler än tre transporter inom Sverige.

– Det gynnar inte någon med olagliga transporter, utom möjligen de stora bolagen, säger Clas Gustafsson.

Åkeriet kontaktade DHL för att ta reda på om transporten var laglig. Utan att lyckas. Ingen kunde bekräfta att leveransen följde regelverket. Clas Gustafsson tog också kontakt med polisen, men fick till svar att först när ekipaget lämnat åkeriet – och var ute på vägarna – gick det att göra något.

På sin Facebooksida skrev åkeriet att ”Vi vet att olaglig cabotagetrafik skapar en osund konkurrens för våra svenska åkerier, vi vet att chaufförerna som utför transporterna oftast gör det för att överleva, trots vidriga arbetsförhållanden och vi vet att vi ogillar dom på varenda rastplats där dom tvättar sina kläder och lagar mat över små engångsgrillar.”

Det var första gången som ett utländskt ekipage, med utländsk förare, kom för att lossa hos Helgenäs transporter. Åkeriet ställer som krav att transporterna ska vara lagliga.

– Chauffören gör sitt jobb, men det är inte lämpligt att ligga i hytten i två dygn utan möjligheter till god hygien. Särskilt inte i dessa coronatider, säger Clas Gustafsson.

Han är glad, och lite förundrad, över reaktionerna på åkeriets agerande. De allra flesta mycket positiva.

– Det är inte bara vi som reagerar, genomslaget är jätteroligt, säger Clas Gustafsson.

I fredags kom så däckleveransen – igen – och lossades i Norrköping. En exemplarisk leverans, enligt åkeriets vd.

– Nu är det ingen tvekan, vi vet att den kommit rätt väg.

Regelverk i EU

Cabotage är transporter inom ett land, utfört av ett utländskt företag. Transporterna ska vara av tillfällig art: Ett utländskt åkeri, som har gjort en internationell godstransport, får göra högst tre inrikestransporter i ett annat EU-land under sju dagar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. THOMAS LAURSEN:
    5 oktober, 2020

    Tre inrikestransporter på en vecka är mycket. Det kan bli många mil. Pengar som rinner ur landet. Jobb som inte delas ut till svenska åkerier.

  2. Bjarne Ringström:
    28 augusti, 2020

    Det är ett konstigt agerande från polisen. Om man nu inte kan göra något innan han lämnat åkeriet, är det väl bara för polisen och åka dit och ta honom utanför grinden.

  3. mattias eriksson:
    26 augusti, 2020

    ja det var bra av åkeriet men hur många är det som håller på lika det finns många som helst bara ett exempel jag och min kollega åker till örebro och sover där två nätter i månaden på nya truckcenter där är det fullt av bulgarer och polaker och många fler och vi brukar prata hur många är lagliga där och där är det ett ställe i sverige dom står och vem ska ha tid att kolla upp alla

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU får nollvision mot dödsolyckor på jobbet

Arbetsmiljö. År 2018 dog 3 300 EU-medborgare på jobbet. I unionens nya strategi för arbetsmiljö finns en nollvision mot dödsfall på arbetet.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer Euromaster

Lön. Flera gummiarbetare har inte fått den övertidsersättning de har rätt till, anser facket. Som nu stämmer däckkedjan Euromaster i Arbetsdomstolen.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.