Åkeri stoppade misstänkt cabotage

Åkeri. När chauffören inte kunde redovisa var han kört och vart han skulle vägrade åkeriet att lossa lasten. Helgenäs transporter i Norrköping vill inte medverka till olagliga transporter.

– Vi reagerar alltid om det inte är en regelrätt transport som det ska vara i Sverige, oavsett nationalitet. Chauffören som kom hade knappa kunskaper i engelska och det innebär risker också för dem som tar emot däcken, säger Clas Gustafsson, vd på Helgenäs transporter.

Förra måndagen stoppade han och kollegorna en däckleverans, som logistikföretaget DHL ansvarade för. Däcken hade lastats före helgen, på fredagen i Kungälv. På åkeriet i Norrköping misstänkte man att den bulgariske chauffören arbetat längre än tillåtna sju dagar och utfört fler än tre transporter inom Sverige.

– Det gynnar inte någon med olagliga transporter, utom möjligen de stora bolagen, säger Clas Gustafsson.

Åkeriet kontaktade DHL för att ta reda på om transporten var laglig. Utan att lyckas. Ingen kunde bekräfta att leveransen följde regelverket. Clas Gustafsson tog också kontakt med polisen, men fick till svar att först när ekipaget lämnat åkeriet – och var ute på vägarna – gick det att göra något.

På sin Facebooksida skrev åkeriet att ”Vi vet att olaglig cabotagetrafik skapar en osund konkurrens för våra svenska åkerier, vi vet att chaufförerna som utför transporterna oftast gör det för att överleva, trots vidriga arbetsförhållanden och vi vet att vi ogillar dom på varenda rastplats där dom tvättar sina kläder och lagar mat över små engångsgrillar.”

Det var första gången som ett utländskt ekipage, med utländsk förare, kom för att lossa hos Helgenäs transporter. Åkeriet ställer som krav att transporterna ska vara lagliga.

– Chauffören gör sitt jobb, men det är inte lämpligt att ligga i hytten i två dygn utan möjligheter till god hygien. Särskilt inte i dessa coronatider, säger Clas Gustafsson.

Han är glad, och lite förundrad, över reaktionerna på åkeriets agerande. De allra flesta mycket positiva.

– Det är inte bara vi som reagerar, genomslaget är jätteroligt, säger Clas Gustafsson.

I fredags kom så däckleveransen – igen – och lossades i Norrköping. En exemplarisk leverans, enligt åkeriets vd.

– Nu är det ingen tvekan, vi vet att den kommit rätt väg.

Regelverk i EU

Cabotage är transporter inom ett land, utfört av ett utländskt företag. Transporterna ska vara av tillfällig art: Ett utländskt åkeri, som har gjort en internationell godstransport, får göra högst tre inrikestransporter i ett annat EU-land under sju dagar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. THOMAS LAURSEN:
    5 oktober, 2020

    Tre inrikestransporter på en vecka är mycket. Det kan bli många mil. Pengar som rinner ur landet. Jobb som inte delas ut till svenska åkerier.

  2. Bjarne Ringström:
    28 augusti, 2020

    Det är ett konstigt agerande från polisen. Om man nu inte kan göra något innan han lämnat åkeriet, är det väl bara för polisen och åka dit och ta honom utanför grinden.

  3. mattias eriksson:
    26 augusti, 2020

    ja det var bra av åkeriet men hur många är det som håller på lika det finns många som helst bara ett exempel jag och min kollega åker till örebro och sover där två nätter i månaden på nya truckcenter där är det fullt av bulgarer och polaker och många fler och vi brukar prata hur många är lagliga där och där är det ett ställe i sverige dom står och vem ska ha tid att kolla upp alla

Lästips:

EU nära lag om minimilön – Sverige röstar nej

EU. Sverige ska rösta nej till nya regler för minimilöner i EU. Det föreslår arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) riksdagen. Transport välkomnar beskedet.

Som vi slet

Davids krönika. Som vi arbetade. Bara den som var med kan föreställa sig slitet som enbilsåkare i dragbilssvängen på åttio- och nittiotalet (och säkert innan dess också). Dag och natt, vardag som helgdag, gick körningarna över hela landet, och Norden. Tills det ibland tog stopp och inget jobb fanns på flera dagar. Sen var det full fart igen!

Hryhorij Varunok är chaufför och hjälper till att lasta ur en minivan med förnödenheter från Frankrike. Foto: Tadeusz Rawa

Chaufförerna krigets tysta hjältar

Hjälparbetare. De är de tysta hjältarna i krigets Ukraina. Chaufförer som kör lastbilar, bussar, minivans och personbilar. De ser till att humanitär hjälp kommer fram till krigsdrabbade områden och att flyende människor kan ta sig därifrån. Journalisten Tadeusz Rawa har för Transportarbetaren träffat några av dem.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.