Åkeri stoppade misstänkt cabotage

Åkeri. När chauffören inte kunde redovisa var han kört och vart han skulle vägrade åkeriet att lossa lasten. Helgenäs transporter i Norrköping vill inte medverka till olagliga transporter.

– Vi reagerar alltid om det inte är en regelrätt transport som det ska vara i Sverige, oavsett nationalitet. Chauffören som kom hade knappa kunskaper i engelska och det innebär risker också för dem som tar emot däcken, säger Clas Gustafsson, vd på Helgenäs transporter.

Förra måndagen stoppade han och kollegorna en däckleverans, som logistikföretaget DHL ansvarade för. Däcken hade lastats före helgen, på fredagen i Kungälv. På åkeriet i Norrköping misstänkte man att den bulgariske chauffören arbetat längre än tillåtna sju dagar och utfört fler än tre transporter inom Sverige.

– Det gynnar inte någon med olagliga transporter, utom möjligen de stora bolagen, säger Clas Gustafsson.

Åkeriet kontaktade DHL för att ta reda på om transporten var laglig. Utan att lyckas. Ingen kunde bekräfta att leveransen följde regelverket. Clas Gustafsson tog också kontakt med polisen, men fick till svar att först när ekipaget lämnat åkeriet – och var ute på vägarna – gick det att göra något.

På sin Facebooksida skrev åkeriet att ”Vi vet att olaglig cabotagetrafik skapar en osund konkurrens för våra svenska åkerier, vi vet att chaufförerna som utför transporterna oftast gör det för att överleva, trots vidriga arbetsförhållanden och vi vet att vi ogillar dom på varenda rastplats där dom tvättar sina kläder och lagar mat över små engångsgrillar.”

Det var första gången som ett utländskt ekipage, med utländsk förare, kom för att lossa hos Helgenäs transporter. Åkeriet ställer som krav att transporterna ska vara lagliga.

– Chauffören gör sitt jobb, men det är inte lämpligt att ligga i hytten i två dygn utan möjligheter till god hygien. Särskilt inte i dessa coronatider, säger Clas Gustafsson.

Han är glad, och lite förundrad, över reaktionerna på åkeriets agerande. De allra flesta mycket positiva.

– Det är inte bara vi som reagerar, genomslaget är jätteroligt, säger Clas Gustafsson.

I fredags kom så däckleveransen – igen – och lossades i Norrköping. En exemplarisk leverans, enligt åkeriets vd.

– Nu är det ingen tvekan, vi vet att den kommit rätt väg.

Regelverk i EU

Cabotage är transporter inom ett land, utfört av ett utländskt företag. Transporterna ska vara av tillfällig art: Ett utländskt åkeri, som har gjort en internationell godstransport, får göra högst tre inrikestransporter i ett annat EU-land under sju dagar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. THOMAS LAURSEN:
    5 oktober, 2020

    Tre inrikestransporter på en vecka är mycket. Det kan bli många mil. Pengar som rinner ur landet. Jobb som inte delas ut till svenska åkerier.

  2. Bjarne Ringström:
    28 augusti, 2020

    Det är ett konstigt agerande från polisen. Om man nu inte kan göra något innan han lämnat åkeriet, är det väl bara för polisen och åka dit och ta honom utanför grinden.

  3. mattias eriksson:
    26 augusti, 2020

    ja det var bra av åkeriet men hur många är det som håller på lika det finns många som helst bara ett exempel jag och min kollega åker till örebro och sover där två nätter i månaden på nya truckcenter där är det fullt av bulgarer och polaker och många fler och vi brukar prata hur många är lagliga där och där är det ett ställe i sverige dom står och vem ska ha tid att kolla upp alla

Lästips:

Nu kör vi. Stående Mikael Sandberg, Rasmus Öström och Åke Arén (ordförande), sittande Jonny Eriksson och Ghassan Tomas. Bo Linell, som just valts till sekreterare, saknas på bilden.

Klubb Connect kör i gång

Connect Bus Norrköping. De har gedigen erfarenhet både av arbete som yrkesförare och inom facket. Nu har färdtjänstchaufförer i Östergötland bildat en arbetsplatsklubb – och det händer inte varje dag.

David Ericsson

De små stegens förbannelse

Davids krönika. Då åkerier söker chaufförer på Facebook som är ”stresståliga, erfarna, socialt kompetenta och har alla behörigheter”, brukar ett skämt i kommentarsfältet vara: ”Kan man jobba hemifrån?”

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Transport larmar om mobbning på CSG

Bevakning. Utfrysning, förlöjligande och mobbning från chefer. Oklara rutiner, slarv med nycklar, brist på skyddsutrustning och trasiga personlarm. Transport larmar om en rad brister på bevakningsbolaget CSG i Örebro. Nu har Arbetsmiljöverket gjort en inspektion.

Helsingborgs hamn varslar 42 personer

Hamn. Minskad orderingång och olönsam lagerverksamhet är det som ligger bakom varslen i Helsingborgs hamn, enligt vd Bart Steijaert.

Avtal 2023
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth informerar förbundets delegation som består av yrkesaktiva inom åkeri, terminal och lager.

Trög start på förhandlingarna

Avtal. Under två dagar har Transports förhandlingsdelegation för Transportavtalet varit samlade i Stockholm för att byta krav med arbetsgivavarorganisationen Transportföretagen. Parterna står fortfarande långt ifrån varandra.

Fack säger nej till lönebud

Avtalsrörelse 2023. Facken inom industrin har sagt nej till ett lönebud på 6,5 procent under två år. Arbetsgivarsidan säger däremot ja.

Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Göteborgs hamn

Hamnbolag portar personal – ”säkerhetshot”

Arbetsrätt. Göteborgs hamn har skärpt säkerheten. Anställda som tidigare prövats och godkänts nekas nu tillträde. Ett företag som opererar på hamnområdet har varslat om uppsägning – anställda kan inte utföra jobbet eftersom de inte kommer in.

Kollektivavtal

Avtal värt att hylla!

Facket. Kollektivavtal är centralt i fackförbundens arbete, alla dagar. Men i dag värda extra uppmärksamhet – den 17 mars firas Kollektivavtalets dag.

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn går en yrkesutbildning för att få behörighet att köra tunga fordon.

Vägen till chaufförsyrket – Del 3

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är del 3 av hennes berättelse om hur hennes resa går

Bra lön allt viktigare när unga väljer jobb

Ungdomsbarometern. Bra lön blir en allt viktigare faktor när unga väljer gymnasieutbildning och yrke. Det visar en ny rapport från Ungdomsbarometern, Sveriges största ungdomsstudie.

Blockad av fartyg med fulavtal

Hamn. Klockan 7 i morse trädde Transports sympatiåtgärder i kraft – hamnarbetare i Uddevalla stoppade lossning av ett fartyg som försatts i blockad av Seko sjöfolk som krävt kollektivavtal.

Instabee-koncernen vill teckna kollektivavtal

Arbetsrätt. Två av e-handelns största paketleverantörer Instabox och Budbee har slagits samman till koncernen Instabee. Koncernen har skrivit en avsiktsförklaring med Transport om att teckna kollektivavtal.

Fästing. Foto: Istockphoto

TBE-sjuk nekad ersättning

Arbetsmiljö. Ett fästingbett kastade livet på ända med en svår hjärnhinneinflammation. Foderbilschauffören Ove Lindh blev långtidssjukskriven. Men Afa-försäkringen erkänner det inte som arbetsskada utan skyller på hans katter.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Fortsatt snökaos

Trafik. De kraftiga snöfall med blåst som dragit in över Sverige har fått stora konsekvenser för all slags trafik – flera allvarliga olyckor på de stora vägarna, försenad tidningsutdelning och inställda bussar, tåg och flyg.

Internationella kvinnodagen
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Unik jämställdhet på transportutbildning

Utbildning. Vägen har varit lång. Men allt fler kvinnor väljer framgångsrikt ett tidigare starkt mansdominerat yrke – lastbilschaufför. Utvecklingen med fler kvinnliga sökande till Transportprogrammet fortsätter, visar Skolledarrapporten för 2022/2023.