AF fortsätter skicka bidragsanställda till Logent

Trots all kritik mot företaget, och avrådan från Transport, fortsätter Arbetsförmedlingen i Norrköping att skicka bidrags- och trygghetsanställda till bemanningsföretaget Logent.

Såväl tidningen Transportarbetaren som lokala medier, har den senaste tiden rapporterat utförligt om bemanningsföretaget Logent i Norrköping. En visstidsanställd uppgav att han betalat mutor till en mellanchef för att få en fast anställning – som sedan aldrig blev av. När han klagade till en chef högre upp i hierarkin, ska visstidaren ha skickats hem med lön och inte fått sin visstidsanställning förlängd.

Flera källor inifrån Logent uppgav att det länge ryktats om mutor på företaget, och vittnade om en ”straffkultur” där man omplacerar folk som kritiserar fel och brister.

Enligt artiklar i lokaltidningen Norrköpings Tidningar har Logent också fuskat med helgersättningar, och systematiskt bytt ut de visstidsanställda i stället för att fastanställa dem.

Ändå fortsätter Arbetsförmedlingen i Norrköping att anlita Logent när de söker jobb åt lönebidrags- och trygghetsanställda.

– Det är ju rätt så fantastiskt egentligen. Redan i slutet av november skrevs det om problemen på Logent, och i en veckas tid var det på löpsedlarna i hela Norrköping. Ändå fortsätter förmedlingen att skicka folk till företaget, säger Mats Andersson, ombudsman på Transport avdelning 4 i Östergötland.

Men det är inte bara media som uppmärksammat situationen på Logent. Vid lönebidrags- och trygghetsanställningar ska Arbetsförmedlingen hålla samråd med berört fackförbund, för att få en uppfattning om hur facket ser på det aktuella företaget.

– Vi har framhållit att det finns stora problem på Logent och inte tillstyrkt anställningarna. Nu senast var det ganska många visstidsanställda som fick sluta precis innan julhelgerna, trots att de gjort ett fullgott arbete. Sedan ersattes de med nya efter helgerna. Det här har vi skrivit om i våra utlåtanden till förmedlingen, säger Mats Andersson.

Dessutom menar han att Arbetsförmedlingen med egna ögon bör kunna se hur företaget arbetar.

– Det har varit jättestor omsättning på folk på Logent, och de som måste sluta kommer ju in på förmedlingen nästa dag. Så det kan ju inte vara okänt för dem, säger Mats Andersson.

Men varken detta eller samråden med Transport, tycks ha påverkat förmedlingens agerande.

– ”Samråd” ska ju betyda att man är med och påverkar, och det känner jag väl inte att vi gör när förmedlingen skiter i vad vi säger. Det verkar som om de bara vill bli av med sina ärenden.

Niklas Sjösten, tillförordnad chef för Arbetsförmedlingen i Norrköping, poängterar att samrådet med facken väger tungt när förmedlingen fattar beslut om den här sortens anställningar.

– Men deras synpunkter är en del i en samlad bedömning. En väldigt viktig del, men beslutet är ytterst Arbetsförmedlingens. Och ska vi säga nej till ett företag, då ska vi grunda det i de lagar och förordningar som reglerar vårt uppdrag, säger Niklas Sjösten.

Vad krävs då för att ni ska säga nej?

– Till exempel att företaget saknar försäkringar som motsvarar gällande kollektivavtal, eller att lönerna inte ligger i linje med vad som gäller allmänt i branschen.

I det här fallet gäller mycket av kritiken att Logent sägs byta ut folk i stället för att fastanställa dem?

– Jag kan inte detaljerna hos just det här företaget. I bemanningsbranschen generellt är det ju ett stort flöde av folk, med korta anställningar, projektanställningar och så vidare. Men när det gäller lönebidragsanställningar och trygghetsanställningar så ska vi verka för långsiktiga lösningar, och det hoppas jag att handläggarna tar in i sin bedömning.

Är ni säkra på att ni verkar för långsiktiga lösningar, när ni skickar folk till ett företag med den personalomsättning som Logent sägs ha?

– Den individ som har en svagare ställning på arbetsmarknaden ska få hjälp till en tryggare anställning. Det är det som är syftet med den här typen av anställningsformer. Men sedan finns det ju till exempel säsongsbetonade anställningar, som kanske inte är det bästa för individen, men som kanske är vad som finns att tillgå just nu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".