Adam betalade för ett jobb på Logent

Bemanningsföretaget Logent skakas av en muthärva. En anställd i Norrköping har trätt fram och berättat att han och andra tvingats betala flera tusen kronor till en mellanchef för att få ett visstidsjobb. Den anställde spelade in ett samtal där mutan förs på tal. – Vi ser allvarligt på uppgifterna och har gjort en polisanmälan, uppger Logents vd Michael Arvidsson.

I slutet av november toppade Norrköpings Tidningar förstasidan med historien om Logent. Transportarbetaren har parallellt grävt i samma härva.

Enligt flera källor inom Transport och på företaget Logent har mutrykten florerat i minst ett år. Personer uppges ha betalat tusentals kronor för påhugg eller fast jobb. Femsiffriga belopp nämns för befordran till en chefsposition.

Transportarbetaren har träffat flera av de inblandade. En av dem är en ung kille som sökte sig till Logent i våras.

Killen, som vi kan kalla Adam, kontaktade en mellanchef och hörde sig för om jobb.

– Svaret jag fick var att han, mellanchefen, ville ha pengar för besväret. Konstigt, tyckte jag. Men jag insåg att det ändå kunde vara värt pengarna, om det ledde till ett fast jobb, säger Adam som inte vill uppge hur stor summa det handlar om.

Han gick ut gymnasiet för flera år sedan och har sedan dess kämpat för att komma in på arbetsmarknaden. Han vill flytta hemifrån och såg Logentjobbet som en chans.

– Jag fick en visstidsanställning på några månader. När jag frågade om förlängning sa mellanchefen att han i så fall ville ha mer betalt. Han nämnde en viss summa. Jag svarade att jag inte har så mycket, men gick med på att betala hälften.

Trots två mutor fick Adam ändå inte fast jobb. Han ringde då upp mellanchefen och frågade hur det skulle bli. Skulle han få fast jobb om han betalade de resterande pengarna? Det samtalet finns inspelat. Mellanchefen uppger att Adam kommer att få fast jobb, “chansen är 80 procent”.

Adam blev frustrerad och bestämde sig för att berätta som det var för arbetsgivaren. Han gick först till en chef högre upp i hierarkin. Denne utlovade fast jobb, bara Adam höll tyst och inte läckte ut muthistorien.

Men den vidtalade chefen bytte arbetsuppgifter och Adam insåg att han sannolikt aldrig skulle få den utlovade tillsvidareanställningen. Han gick vidare till en annan chef.

Nu tog det mer skruv, fast inte på det sätt Adam tänkt sig. Han blev hemskickad – med lön – de veckor som var kvar av visstidsanställningen. Någon förlängning blev det inte. Varken fast jobb eller nytt påhugg.

Adam kontaktade facket, Transport. Hans krav var tillsvidareanställning och mutpengarna tillbaka. Om inte mellanchefen betalade, ville Adam ha pengarna från Logent.

– Jag vill egentligen inte klämma åt mellanchefen. Det är Logent som bär ansvaret, säger Adam.

Mats Andersson är ombudsman på Transports Linköpingsavdelning. Han tog upp muthistorien vid ett möte med Logent.

– Vi påtalade för Logent det vi tidigare hört om mutor och vi redogjorde för Adams fall. Företaget uppgav att den utpekade mellanchefen förnekat alltihop. Utan bevis, kunde Logent inte agera, hävdade man.

– Någon visstidsanställning kunde det heller inte bli tal om. Företaget ansåg att man redan innan hade övertalighet.

Enligt flera källor har Logent ändå agerat mot mellanchefen, trots att “ord står mot ord”. Han blev först omplacerad, men sedan historien började läcka ut har han lämnat företaget.

Transportmedlemmarna på Logent har bildat en egen fackklubb. En av dem som engagerat sig fackligt säger:

– Jag är förbannad på Logents vd som uttalar sig i ärendet, utan att ens ha hört bandinspelningen. Det har snackats länge om mutor, både kring den utpekade mellanchefen och andra.

– Tyvärr finns det en lång historia av missförhållanden inom Logent. Det finns en straffkultur, där man snabbt omplacerat folk som påtalat brister. Vi har haft stora problem med arbetsmiljön, dåligt ledarskap och felaktiga löner.

Den fackliga förtroendemannen är också kritisk till den ”småpåvekultur” som sannolikt bäddat för mutor och bestickning.

– Jag jobbade nära en teamledare, en sorts gruppchef, ganska långt ner på golvet. I dennes uppdrag ingick att peka ut vilka som skulle få fortsatt jobb och vilka som inte dög. Den här teamledaren tyckte att det var obehagligt.

– Å andra sidan är det kanske inte så konstigt att uppgiften delegeras nedåt. Det är på golvet man ser vilka nyanställda som passar för jobbet.

Michael Arvidsson är vd på Logent. Han säger:

– Misstankar om mutbrott är förstås oerhört allvarligt. Vi har lyssnat med båda berörda parter och deras uppgifter är motstridiga. Jag har själv inte hört inspelningen. Situationen är olycklig och vi har nu gjort en polisanmälan, för att få saken utredd.

Vill Logent att anställda träder fram och avslöjar missförhållanden?

– Det som hänt är olyckligt, och visst, jag vill veta vad som försiggår i företaget.

Fast Adam blev ju hemskickad – med lön, efter avslöjandet. Varför?

– Han uttryckte oro för att vara kvar på arbetsplatsen och vi hade svårt att hitta en annan kund där det behövdes personal just då. Som jag förstod det trivdes han inte heller.

Vad har hänt med mellanchefen?

– Vi kom gemensamt överens om att han skulle sluta i Logent. Han ville inte längre vara kvar.

Vilken ersättning får mellanchefen när han slutar?

– Bara lön under uppsägningstiden, tror jag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.