Pensionsavsättningen sänks efter 65
Höjd riktålder. Vi ska jobba längre för att rädda pensionerna. Men tjänstepensionsinbetalningarna upphör vid 65 år för privatanställda arbetare.
Vi blir friskare och lever längre. Det beror på en sjukvård som blir allt bättre på att hålla oss vid liv och att arbetsmiljön är betydligt bättre, jämfört med för några årtionden sedan.
Baksidan av det är att politikerna därför ansett att pensionssystemet haft för lite pengar och lösningen på det har blivit att vi också ska jobba längre.
2017 kom partierna i den så kallade pensionsgruppen överens om hur våra pensioner ska förändras.
Den lägsta åldern man har rätt att ta pension ändrades så här:
- 2020: från 61 till 62 år.
- 2023: från 62 till 63 år.
- 2026: från 63 till 64 år.
Hur länge man har rätt att kvarstå i anställningen enligt lagen om anställningsskydd ändrades så här:
- 2020: från 67 till 68 år.
- 2023: från 68 till 69 år.
Rätten att få garantipension ändrades så här:
- 2023: från 65 till 66 år.
- Från 2026 är rätten till garantipension kopplad till den så kallade riktåldern, som i sin tur är kopplad till medellivslängden.
Den nya riktåldern är 67 år från och med januari 2026. De som är födda på 1980-talet har i dagsläget en planerad riktålder på 69 år.

Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal får minst 4,5 procent av sin lön i så kallad tjänstepension. Det är en individuell pensionsavsättning som man själv delvis bestämmer när den tas ut och i vilken takt.
Inom LO börjar man tjäna in sin tjänstepension från att man är 22 år gammal om man är privatanställd (andra villkor i kommunala bolag, se faktaruta). Tjänstepension betalas in till 65 år. Det kom parterna överens om under en tid när pensionsåldern var 65 år.
Reallönesänkning
Så om man som lastbilschaufför eller flygplansmekaniker hörsammar branschens behov av arbetskraft och fortsätter att jobba efter 65 år innebär det en reallönesänkning, eftersom tjänstepension på 4,5 procent slutar att betalas in.
För en lastbilschaufför blir det 17 371 kronor mindre per år baserat på heltid och grundlön. Tjänstepensionsinbetalningarna är också baserade på premiekompensation, övertid, ob-ersättning, övriga lönetillägg och semesterersättning. Så i praktiken blir vinsten för arbetsgivaren och lönetappet för chauffören större.
Ända sedan pensionsöverenskommelsen har LO och Svenskt Näringsliv förhandlat om hur kollektivavtalen ska hantera den nya riktåldern.
TFA och AGS
Än så länge har man enbart kommit överens om de kollektivavtalade försäkringarna Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) och sjukförsäkring (AGS).
Försäkringen AGB, som ger ett ekonomiskt bidrag vid uppsägning på grund av arbetsbrist, har inte justerats upp sedan pensionsöverenskommelsen och gäller bara till 64 år.
LO-facken har försökt få till en lösning och enligt uppgift pågår det diskussioner om såväl försäkringsskydd som tjänstepension. Men parterna är långt ifrån varandra.
Transportarbetaren har sökt arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv, men de tackar nej till intervju.



