Illustration sopbil: Ingrid Fröhlich. Martin Miljeteig. Foto: Martin Hörner Kloo. Temab-logga. Foto: Lilly Hallberg
Close
När färre ska göra mer ökar stressen. Det riskerar att leda till olyckor när sophämtare försöker tjäna tid och utföra jobbet snabbare, som att åka med utanpå bilen. Men det är alltid arbetsgivarens ansvar att se till att tidsramen för att utföra arbetet är rimlig. I början av maj avled en kvinnlig miljöarbetare på Tierps energi och miljö (Temab) efter en fallolycka. Transport Martin Miljeteig (övre högra bilden) är oroad över utvecklingen.
Close
Sophämtning & säkerhet

Från storsäck till psykosocial stress

Arbetsplatsolyckor. Under senare år har flera svåra fallolyckor skett då miljöarbetare stått utanpå sopbilen i rullning. Yrket har blivit mindre tungt men ökad tidspress kan också innebära ökade risker.

Renhållningsarbetare kan sägas jobba i en riskbransch. Liksom yrkesförare generellt är de mer än andra grupper drabbade av skador på jobbet, visar Arbetsmiljöverkets statistik.

För bara ett par årtionden sedan, i slutet av 1900-talet, var det få miljöarbetare som körde sopor fram till den vanliga ålderspensionen. Arbetet präglades av tunga lyft och jobbet krävde mycket god fysik och styrka.

– Riskerna har förändrats jämfört med för 20, 30 år sedan. Då handlade det om hantering av sopsäckar och bara något enstaka kärl. I dag har bilarna flera fraktioner för insamling, som fyrfacksbilar för olika slags källsorterat material, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Psykosocial stress

Han ser en förskjutning av arbetsmiljöproblemen mot att i högre grad handla om ökad psykosocial stress.

– När färre ska göra mer har belastningen på den enskilda arbetaren ökat. Man har helt enkelt för mycket att göra och det skapar risker när man försöker lösa det som egentligen är ett arbetsgivarproblem.

Att avsätta rimlig tid för att det ska vara möjligt att ta raster och följa trafikregler är arbetsgivarens ansvar, framhåller Miljeteig. Och hinns det inte med – och arbetsgivaren inte lyssnar när det påtalas – är det rätta att i första hand vända sig till sitt skyddsombud och sedan till en av Transports ombudsmän på lokalavdelningen.

Både politiker och fackliga företrädare som Transportarbetaren talat med har lyft riskerna för att säkerheten dumpas när det handlar om att kunna lägga låga, vinnande bud i offentliga upphandlingar. Något Martin Miljeteig har förståelse för:

– Vid upphandlingar är det viktigt att arbetsgivaren har rätt förutsättningar för att kunna följa lagar och kollektivavtal. Och ta höjd för att jobbet ska kunna utföras trafiksäkert.

Backa värsta arbetsmomentet

Att tvingas backa med sopbilen är för många sophämtare det enskilt mest påfrestande arbetsmomentet. Det är också det mest olycksdrabbade. Att riskera att backa på någon som plötsligt dyker upp på trånga vägar, med dålig sikt, innebär stress för den som kör.

Arbetsmiljöverket klassar backande sopbilar som en säkerhetsrisk men också en brist i arbetsmiljö just på grund av den psykiska anspänning det innebär för föraren. Backning ska därför bara användas för att vända fordonet.

Det är fastighetsägarens ansvar att hämtställen och transportvägen uppfyller kraven på en god arbetsmiljö.

När det gäller att stå utanpå sopbilen i rullning var det betydligt vanligare förr, inte bara i Sverige utan i många andra länder.

”Stor skillnad mot tidigare”

Både Transportarbetareförbundet och Arbetsmiljöverket drev i början av 2010-talet på för att få bort åkning på ”ståplatta”. Frågan har lyfts på EU-nivå och de gemensamma reglerna innebär maxfart på 30 kilometer i timmen och förbud mot backning.

– De signaler vi får och min uppfattning, efter att ha ringt runt, är att fotsteg i stort sett är helt borta i dag. De stora renhållningsföretagen har som mål att få bort att någon står bak på bilen, säger Martin Miljeteig.

– Det är stor skillnad mot tidigare.

Ändå har flera svåra olyckor skett då renhållningsarbetare fallit när de stått utanpå fordonet. Transports arbetsmiljöombudsman vill dock inte uttala sig om specifika olyckor utan att ha närmare kunskap om dessa.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg
Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Dödsolycka i Tierp

Den 6 maj i år omkom en kvinna i samband med arbete vid en sopbil i Västland, Tierps kommun, i norra Uppland.

Kvinnan fördes med svåra skallskador till Akademiska sjukhuset i Uppsala men hennes liv gick inte att rädda. Föraren av sopbilen chockades svårt och fick sjukhusvård efter olyckan.

Det var kvinnans andra dag på arbetet på kommunala bolaget Tierps energi och miljö. Hon var mycket erfaren, med många år i yrket, och var den aktuella dagen med för att lära sig rutten.

– Det är tungt, jättetungt. Det är en tragisk händelse som är jobbig för alla, framför allt för de anhöriga, sa Temabs vd Lars Ingeberg dagen efter olyckan.

Han ringde runt till samtliga kollegor som kör sopbilar på kvällen, efter att dödsbeskedet kommit. Fokus för företaget låg på att ta hand om medarbetarna.

Vill avvakta utredning

Tre månader efter dödsolyckan vill Lars Ingeberg inte uttala sig i media, av respekt för de anhöriga och personalen. Temabs vd vill även avvakta samtliga utredningar som görs.

Polisen uppgav initialt att olyckan skett då kvinnan ”transporterats bak på en sopbil mellan två sopstationer”. Ärendet har utretts som en arbetsplatsolycka och sopbilen har varit tagen i beslag. I början av augusti las förundersökningen ned och brottsmisstankarna avskrevs. Beslutet är fattat av åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål. Hos Arbetsmiljöverket var olycksutredningen då fortfarande ett öppet ärende.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.