”Olyckan fungerade som en väckarklocka”
Arbetsplatsolyckor. För snart tre år sedan skadades en nyanställd miljöarbetare svårt efter att ha fallit och släpats efter sopbilen. Kommunala Karlstads energi har efter olyckan tagit till en rad åtgärder för att minska riskerna och stärka säkerheten inom hela bolaget.
Introduktionsdagar för nyanställda. Gå bredvid erfaren kollega som handleder. Digital säkerhetsutbildning och fysisk utbildning med fokus på rutiner och instruktioner. Och app som säkerställer att fordonen är hela och rena. Det är några av de åtgärder som arbetsgivaren Karlstads energi vidtagit.
– Det är bra att frågan om renhållningsarbetarnas arbetsmiljö och olycksrisker som finns inom yrket lyfts, säger Stina Allbrink, chef för insamlingsenheten (”sophämtningen”) vid Karlstads energi.

Hon betonar betydelsen av iakttagelser av dem som är ute på jobb; sophämtarnas viktiga roll för att göra riskobservationer:
– De är bra på att rapportera in. Det kan vara sådant som ”här är ett ställe där det inte är säkert att köra eller tvingas backa”.
Säkerhetsutbildning
Stina Allbrink tar också upp hur introduktion och kontinuerlig säkerhetsutbildning stärkts under senare år. Även om det funnits tidigare är det i dag systematiskt på ett annat vis, med checklistor, där den nyanställda tydligt ser vad som ska gås igenom.
På Karlstads energis återvinningsavdelning arbetar omkring 70 anställda. En av bolagets sophämtare fick svåra skador vid en olycka som skedde i oktober 2022.
Mannen hade då nyligen börjat på jobbet och vid sophämtning i Molkom föll han från sopbilens bakparti, fastnade i kärllyften och släpades 50 meter efter fordonet. Han bröt båda benen och fotlederna efter fallet och drabbades även av underhudsblödningar.
300 000 i företagsbot
Bolaget dömdes att betala 300 000 kronor i företagsbot, för att brustit i att informera om säkerhetsregler och risker för den typ av sopbil som användes i Molkom. Målet har hela tiden varit att mannen ska återgå till arbetet och han har under hela sjukskrivningstiden haft kontinuerlig kontakt med sin arbetsledare. I dag arbetar han åter heltid.
– Det var en fruktansvärd olycka, som kunde ha slutat ännu värre. Om något gott ändå kommit ut ur det är det att olyckan fungerade som en väckarklocka för alla medarbetare, säger Karlstads energis vd Erik Kornfeld.
– Det viktigaste vi gjort är att vi lyft vikten av en säkerhetskultur där vi tänker på varandra, och påminner arbetskamrater om rutiner. Det gäller inte bara återvinningsavdelningen utan hela bolaget. Och det är inte bara arbetsledare som kan säga till när det brister utan alla medarbetare.


