Han vill täppa till kryphålen i det svenska regelverket
Åkeri. Om något skvallrar om att något är annorlunda med den sömniga parkeringen i Partille så är det askkoppen, en utländsk ölburk som satts fast i stängslet med ett buntband. Och så nummerplåtarna då.
– De från Ukraina är tredjelandschaufförer och de kan ju inte åka hem, säger Tommy Jonsson från Transports Ordning & reda-verksamhet.
Polska, ukrainska, rumänska, lettiska och litauiska minibussar och personbilar står parkerade, samt en svensk minibuss från företaget som hyr ytan.
– Jag ser ju det här som ett driftställe, säger Tommy Jonsson och berättar att det också finns en lokal för inbussad personal i området.
Polacker är inte lika vanliga längre, de har blivit ”för dyra”.
I listan över utstationerade finns väldigt många från Litauen, fast det säger inte allt.
För långt ifrån alla registreras, och nationaliteten visar var bolaget har sitt säte.
– Nu ser vi afrikanska chaufförer som är anställda i litauiska bolag. Och i Tyskland har de börjat prata om att ta hit indiska kvinnor och lära dem att köra lastbil.
Samlar registreringsnummer
Tommy Jonsson åker omkring på helgerna och fyller ”bibeln”, ett kollegieblock med nedplitade registreringsnummer. På två år har han anmält runt 250 företag till Polisens nationella operativa avdelning (Noa), Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket.
I hans dator ligger presentationer han ger till myndigheter, bland annat med schematiska bilder över hur nätverk av underleverantörer ser ut. När jag berättar om det rumänska bolaget med en enda kund, så visar det sig att han anmält kunden.

Omöjliggör den svenska modellen ert arbete för den här gruppen?
– Definitivt. Sverige implementerade inte mobilitetspaketet på rätt sätt, så det är skitlätt att undkomma regelverket. De bara flyttar bilarna, arbetskraften och verksamheten till Sverige. Och de tecknar inte kollektivavtal.
– Jag hörde att det startades 400–500 nya åkerier i Sverige bara förra våren. Förr gick nystartade trafiktillstånd per automatik till Transports lokalavdelningar, men nu har vi inte en aning om när nya bolag startas.
Inga minimilöner
I Sverige finns inga minimilöner, vilket är vanligt i andra länder. Och trafiktillstånd kan man få genom en konsult.
– Mobilitetspaketet fungerar i övriga Europa, men inte i Sverige. Vi borde liksom finnarna och norrmännen allmängiltigförklara utstationeringsavtalet, alltså få det upphöjt till lag.
Tommy visar anställningskontrakt han kommit över som helt saknar utsatt lön och ett med ackord på 22 kronor per debiterad mil.
I toppen finns storkunder som Ikea och Volvo, men om ansvaret ligger på företaget som köper tjänsten eller speditören är oklart.
– När vi pratar med polisen om beställaransvaret så vet de inte vad de ska göra. Det finns inte en enda dom på det.
Trafficking
Tommy Jonsson ser också att det förekommer trafficking. Det går till så att företag med hjälp av rekryterare hittar personal via Facebooksidor. Förarna får sedan ”hjälp” med en fiktiv bostadsadress, personnummer och bank-id.
– När de väl får bank-id kan de ta ett banklån, så då får de betala mellan 100 000 och 150 000 till rekryterarna. Klarar du inte av det så blir du skickad till Tyskland.


