Tommy Jonsson. Foto: Hanna Strömbom.
Close
”Det är en jävla skillnad på vad som är olagligt och vad som är omoraliskt”, säger Tommy Jonsson på Transports Ordning & reda. Han letar upp åkerier som utnyttjar kryphål i det svenska systemet.
Close
Fiffel & båg

Han vill täppa till kryphålen i det svenska regelverket

Åkeri. Om något skvallrar om att något är annorlunda med den sömniga parkeringen i Partille så är det askkoppen, en utländsk ölburk som satts fast i stängslet med ett buntband. Och så nummerplåtarna då.

– De från Ukraina är tredjelandschaufförer och de kan ju inte åka hem, säger Tommy Jonsson från Transports Ordning & reda-verksamhet.

Polska, ukrainska, rumänska, lettiska och litauiska minibussar och personbilar står parkerade, samt en svensk minibuss från företaget som hyr ytan.

– Jag ser ju det här som ett driftställe, säger Tommy Jonsson och berättar att det också finns en lokal för inbussad personal i området.

Polacker är inte lika vanliga längre, de har blivit ”för dyra”.

I listan över utstationerade finns väldigt många från Litauen, fast det säger inte allt.

För långt ifrån alla registreras, och nationaliteten visar var bolaget har sitt säte.

– Nu ser vi afrikanska chaufförer som är anställda i litauiska bolag. Och i Tyskland har de börjat prata om att ta hit indiska kvinnor och lära dem att köra lastbil.

Samlar registreringsnummer

Tommy Jonsson åker omkring på helgerna och fyller ”bibeln”, ett kollegieblock med nedplitade registreringsnummer. På två år har han anmält runt 250 företag till Polisens nationella operativa avdelning (Noa), Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket.

I hans dator ligger presentationer han ger till myndigheter, bland annat med schematiska bilder över hur nätverk av underleverantörer ser ut. När jag berättar om det rumänska bolaget med en enda kund, så visar det sig att han anmält kunden.

Helg i Spekeröd. Fordonen står parkerade hela helgen och trots närheten till E6 är det lummigt och fint. Rastplatsen har haft problem med stölder av olika slag, men den här natten är det lugnt. Foto: Hanna Strömbom
Helg i Spekeröd. Fordonen står parkerade hela helgen och trots närheten till E6 är det lummigt och fint. Rastplatsen har haft problem med stölder av olika slag, men den här natten är det lugnt. Foto: Hanna Strömbom

Omöjliggör den svenska modellen ert arbete för den här gruppen?

– Definitivt. Sverige implementerade inte mobilitetspaketet på rätt sätt, så det är skitlätt att undkomma regelverket. De bara flyttar bilarna, arbetskraften och verksamheten till Sverige. Och de tecknar inte kollektivavtal.

– Jag hörde att det startades 400–500 nya åkerier i Sverige bara förra våren. Förr gick nystartade trafiktillstånd per automatik till Transports lokalavdelningar, men nu har vi inte en aning om när nya bolag startas.

Inga minimilöner

I Sverige finns inga minimilöner, vilket är vanligt i andra länder. Och trafiktillstånd kan man få genom en konsult.

– Mobilitetspaketet fungerar i övriga Europa, men inte i Sverige. Vi borde liksom finnarna och norrmännen allmängiltigförklara utstationeringsavtalet, alltså få det upphöjt till lag.

Tommy visar anställningskontrakt han kommit över som helt saknar utsatt lön och ett med ackord på 22 kronor per debiterad mil.

I toppen finns storkunder som Ikea och Volvo, men om ansvaret ligger på företaget som köper tjänsten eller speditören är oklart.

– När vi pratar med polisen om beställaransvaret så vet de inte vad de ska göra. Det finns inte en enda dom på det.

Trafficking

Tommy Jonsson ser också att det förekommer trafficking. Det går till så att företag med hjälp av rekryterare hittar personal via Facebooksidor. Förarna får sedan ”hjälp” med en fiktiv bostadsadress, personnummer och bank-id.

– När de väl får bank-id kan de ta ett banklån, så då får de betala mellan 100 000 och 150 000 till rekryterarna. Klarar du inte av det så blir du skickad till Tyskland.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.