Arbetsmiljö

Hallå politiker, vad kan och vill ni göra?

5 frågor. Transportarbetaren har ställt fem frågor till två politiker i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, som tagit del av Transports enkät Körtider och stress.

1. Först, är det här frågor som ni politiker ska svara på – och kan göra något åt?

Jan-Owe Larsson (M) är ordförande och Annsofi Ramevik (S) är andre vice ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.
Jan-Owe Larsson (M) är ordförande och Annsofi Ramevik (S) är andre vice ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Jan-Owe Larsson: Vi kan gärna svara men de praktiska frågorna kring utförandet av färdtjänsten är inte en fråga för politisk hantering. Arbetsmiljön för förarna är en fråga för trafikföretagen. Jag vet att Östgötatrafiken löpande har dialog med utförarna och är generellt nöjda med leveransen av deras uppdrag. Vi i politiken, i trafik- och samhällsplaneringsnämnden, får rapportering kring olika verksamheter ur framför allt ett kundperspektiv. Självklart anser jag att det är viktigt att färdtjänsten fungerar bra. Inte minst då det är många äldre och sköra människor som är kunder i färdtjänsten.

 

Annsofi Ramevik: Självklart kan man alltid göra något men kanske inte fullt så konkret som man skulle önska här. Jag blir upprörd när jag läser om chaufförernas situation. Jag tänker också att detta omöjligt kan vara rätt enligt lagar och avtal som finns. I en upphandling så finns det ju ingen som önskar att det ska vara så här. Jag är väldigt glad över att Transport och ansvariga på Östgöta­trafiken satt sig ned tillsammans och börjat samtala om vad som kan förbättras.

 

2. Egen kommentar till färdtjänstförarnas svar?

Jan-Owe Larsson: Vi är nu inne i en ny mandatperiod med många nya politiker i nämnden. Vid något sammanträde med nämnden tänker jag som ordförande att det vore bra att få en information om läget när det gäller färdtjänsten.

 

Annsofi Ramevik: Det är ju alltid arbetsgivarens ansvar att följa lagar och regler, det går inte att komma från. Här har ju också den fackliga organisationen ett ansvar att agera för medlemmarnas räkning, vad säger skyddsombuden exempelvis? Vi kan som politiker tycka att detta är oacceptabelt men vi har ju ingen reell makt att påverka direkt på samma sätt som facket och skyddsombuden har.

 

3. Är du förvånad över de alarmerande resultaten, bland annat att en stor majoritet av förarna inte säger sig kunna utföra arbetet på ett säkert vis?

Jan-Owe Larsson: Ja, det förvånar mig.

 

Annsofi Ramevik: Ja, jag är faktiskt förvånad. Jag förväntar mig att arbetsgivaren tar sitt arbetsmiljöansvar.

 

4. Hur mycket har ni egentligen att säga till om när det gäller arbetsmiljön för dem som kör samhällsupphandlad trafik?

Jan-Owe Larsson: Vi har till exempel signalerat inför upphandling i föregående mandatperiod att sociala krav ska gälla. Det vi från politiken också är angelägna om är att de skattemedel som satsas, i de här fallen på färdtjänsten, ska ge invånare som tar del av utbudet en service som är pålitlig av god kvalitet.

 

Annsofi Ramevik: 2019 så skärptes ju kraven i upphandlingen men man kan så klart alltid göra mera. Det viktigaste är ju ändå att kraven som ställs, och lagar och andra regler, följs ute i chaufförernas vardag. Vi är skyldiga att upphandla många verksamheter enligt lag. I upphandlingen ställer man ett antal krav. Här upplever jag inte att det är ekonomi som är problemet från vår sida.

 

5. Har det politiska styret i regionen någon betydelse i sammanhanget?

Jan-Owe Larsson: För mig är det viktigt att arbetsmiljön för förarna är god. Hela samhället har en jätteutmaning framåt, nämligen kompetensförsörjningen. Därför är det viktigt inom det här området som diskuteras nu, färdtjänsten, att det erbjuds attraktiva arbetsförhållanden som säkerställer det kort- och långsiktiga behovet av förare inom färdtjänsten. Här är politikens roll att signalera detta och också verka för att relevanta och erforderliga utbildningar inom transportområdet finns att tillgå.

 

Annsofi Ramevik: Klart det har betydelse. Den fackliga rörelsen bildade Socialdemokraterna för att ha politiskt inflytande. Det är viktigt att komma ihåg. Vi kan påverka och vi har påverkat. Ute på arbetsplatserna är det ändå facket och skyddsombuden som har möjlighet att påverka mer konkret. Det hjälper ju inte chaufförerna om vi ställer krav som i slutänden inte följs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.