Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete
Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.
– Det kändes först överraskande, sedan var jag stolt. Jag visste inte varför just jag förtjänade det. Jag gör bara vanliga uppgifter som skyddsombud, säger Ulrich Höntzsch.
– Vi brinner för arbetsmiljö och arbetet med det dagliga gör vi som ett team.
För omkring fem år sedan blev han skyddsombud på arbetsplatsen.
– I början var det svårt att vara skyddsombud, men nu har vi tydliga rutiner: händer något sitter vi tillsammans. Vi har en årlig arbetsmiljökonferens och regelbundna arbetsmiljömöten i hela koncernen.
Ulrich Höntzsch och de andra lastbilschaufförerna utgår från terminalen i Junosuando. Därifrån kör de till gruvan för att lasta bilarna, som har specialtillstånd att köra med en totalvikt på upp till 90 ton. De första åren var vägarna inte anpassade för den tunga trafiken. Men nu är de nya förstärkta och breddade vägarna på plats.
– Allt är fint, vägen är bredare och det är nytt. Det som nu håller på att färdigställas är en ny bro över Torneälven. Tills dess kör vi över en provisorisk bro i Autio, säger han.
I nomineringen till stipendiet står det: ”Ulrich kombinerar teknisk kompetens med ett stort ansvarstagande och ett tydligt fokus på samverkan. Hans insatser leder till konkreta förbättringar och bidrar till en arbetsmiljö präglad av öppenhet, tillit och ständig utveckling.”
Den tekniska kompetensen behövs, inte minst då det nyckfulla vädret och de tunga ekipagen gör jobbet svårare.
– Vi har testat ut och kör med de bästa vinterdäcken, vilket är en viktig del i vårt säkerhetsarbete. Vi kör våra transporter året om och det ska såklart vara tryggt att köra även på is och snö under vinterhalvåret.
Vad har förbättrat arbetsmiljöarbetet?
– Vi ser till att jobba med säkerheten hela tiden. Vi jobbar kontinuerligt med våra rutiner för att säkerställa att säkerheten går först. Till exempel har vi höga krav på riskbedömning och om det krävs har vi möjlighet att ställa lastbilarna, det gör vi exempelvis vid skiftande väglag i väntan på sandning.
Det finns många rutiner och företaget har även ett nära samarbete med vägentreprenörerna samt en egen bil utrustad med friktionsmätare.
– Mitt mål är att minska risken för olyckor till noll, säger han.
En konkret förändring är en lotstjänst: drar det ut på tiden stannar chauffören i en parkeringsficka och en lots tar över bilen.
– Stressen är oftast tidsbristen, för du måste komma hem. Nu kommer en bil som kör dig till terminalen.
Vädret kan vara tufft – då finns rutiner för halva svängar och vid behov väntan på terminalen i Junosuando, ungefär halvvägs mellan gruvan och omlastningen i Pitkäjärvi, där malmen lastas om till tåg mot Narvik.
– Alla chaufförer ska känna sig trygga att riskbedöma och genomföra sitt jobb med hög säkerhet. Om det är snö eller sämre väder kan en åtgärd bland annat vara att minska hastigheten, eller att stanna i en parkeringsficka tills det är plogat och vägen är säker igen. Hos oss agerar varje förare sitt eget skyddsombud.