Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Sammanlagt har Arbetsmiljöverket ställt 700 krav vid inspektionerna som pågick till fram till årsskiftet. Det låter mycket, men enligt Denisa Samuelsson, projektledare på Arbetsmiljöverket, är det i paritet med hur det ser ut i liknande branscher.

– Det är inte jätteovanligt med så många brister. Inspektörerna har valt rätt företag och det har varit ställen med stora brister där man ställt många krav, säger hon.

Kraven som ställts rör främst det systematiska arbetsmiljöarbetet.

– Syftet är att åkeriet ska veta att när de har ett uppdrag ska chaufförerna veta vilka typer av risker som kan uppstå på uppdraget, vad som kan hända och vad man kan utgå från ska hända. Enligt lagen ska riskbedömningarna finnas skriftligt. Det kan uppfattas som en pappersprodukt, men den skriftliga dokumentationen är resultatet av arbetsmiljöarbetet och den ska finnas där så att Nisse som kör samma last i morgon också vet vilka risker som finns, säger Denisa Samuelsson.

Den här insatsen har riktat in sig på åkerier som fraktar gods till och från byggen. Det är en arbetsmiljö som kan se olik ut från en dag till en annan. Arbetsmiljöverket pekar också på att ett riskmoment som finns är att det kan ske språkförbistring, att personer som jobbar på byggena, eller chaufförerna inte behärskar svenska språket eller talar en tillräckligt god engelska.

–  Ibland så jobbar chauffören helt ensam på en tidigare okänd arbetsplats och det är en speciell risk. Andra gånger är det tvärtom mycket folk och rörelse på platsen, och ibland är byggarbetarna inte beredda på att godset ska komma.

Ni skriver att det har saknats skyddsombud på de flesta av de arbetsplatser ni inspekterat, vad betyder det för arbetsmiljön?

– Det är arbetsgivaren som har ansvaret för arbetsmiljön. Men skyddsombudet är arbetstagarnas representant i allt som rör arbetsmiljö och har en betydande roll när det gäller att bevaka och utveckla arbetsmiljön. I de fall det saknas skyddsombud finns inte en naturlig arbetstagarrepresentant i de här frågorna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    4 september, 2024

    Det är väldigt mycket som behöver förbättras när det gäller arbetsmiljön för chaufförer.Det är ofta väldigt trångt vid lastbryggor och andra ställen där gods och lossas/lastas när chauffören skall gå ur bilen.Det är även väldigt ofta halt och dålig halkbekämpning vid lastbryggor där chaufför går ur hytten och till trappan till lastbryggan och på marken vid lastbryggor och andra ställen där chauffören går som när det skall lossas/lastas gods från sidan.Isgata när man kör in till ett företag då det är obefintlig halkbekämpning med sand och salt innanför företagets grindar eller på deras område.Jag har själv flera gånger varit tvungen att sanda när det har varit is och halt där man kliver ur hytten efter att jag har sagt till personalen som då pekade på en låda med sand/stenflis utan att de själva var det minsta intresserade av att det är halt för de chaufförers som besöker dom.Jag påtalade för en tidigare arbetsgivare efter att jag hade ramlat ner från en bakgavellift att de skulle måla en gul linje på kanten på de grå bakgavelliftarna så att man lättare såg var bakgavelliften tar slut när det är grå asfalt under bakgavelliften.Ja, det var ett bra förslag så åkaren som är en välkänd storåkare med runt 400 anställda i Sverige och utomlands.Du kan få måla de gula linjerna sa åkaren till mig och det är än idag 7 år senare inga gula linjer på de bakgaveliftarna som jag har tittat på när jag har sett deras lastbilar lossa och lasta gods hos företag i närheten av där jag bor och jag promenerar dagligen förbi flera ställen som de kör gods till.Det är väldigt skönt att vara pensionär och att jag klarade mig utan några större skador genom mitt arbetsliv som yrkeschaufför med de risker det finns för chaufförer.Många av de arbetsmiljöerna som chaufförerna arbetar i hade andra arbetstagare aldrig accepterat att jobba i.Det behövs en attitydförändring bland speditörer, förmedlare, transportköpare, företagsledningar, lagerpersonal, truckförare och hela samhället när det gäller arbetsmiljön för alla arbetstagare i landet även för chaufförer.Alla arbetstagare har rätt till en trygg och säker arbetsmiljö och alla vill komma hem hela utan skador efter arbetsdagen alla dagar genom hela arbetslivet.

Lästips:

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.