60 procent utländska bilar när Transport mätte

Avdelning 20 har genomfört sin egen trafikundersökning. Resultaten visar att majoriteten av godstrafiken som passerar Jönköping körs med utländska bilar. Transportarbetaren följde med ut på projektets sista mätning.

Det är en regnig söndag i Huskvarna. Med blicken mot E4:an, sitter avdelning 20:s ombudsman Tommy Jonsson med block och penna i näven och en termos kaffe till hands. Han måste starta bilen emellanåt för att hålla värmen eller kliva ur för en cigarett. Det här är tredje gången han räknar utländska godsekipage som passerar Jönköping. I dag är han själv, men tidigare har han haft sällskap av bland annat avdelningens ungdomskommitté.

Tommy Jonssons engagemang är lätt att förstå. Problemen som den utländska trafiken skapar är påtagliga i Jönköping. Runt staden finns stora godsterminaler. Bland annat har Ikea och Elgiganten sina centrallager för Skandinavien i Jönköping. Tommy Jonsson ser både hur de utländska chaufförerna lever och hur deras låga löner påverkar de svenska förarnas arbetssituation. Tommy Jonsson hoppas att hans mätning ska bidra till att det blir svårare för myndigheterna att blunda för problemen. Det här blir sista mätningen innan han sammanställer materialet.

– Det behövdes ett mättillfälle till för att få mer rättvisande värden, och de här siffrorna talar ju sitt eget språk, säger han och nickar mot sitt papper.

När cabotagestudien var i gång var han flitig att tagga bilar med sin telefon. De här analoga räkningarna har han organiserat på eget initiativ. Syftet är att de ska tjäna som stickprov för en geografisk plats med stor genomströmning av godstrafik.

Efter tre gråmulna timmar är det dags att runda av. Dagens räkning gav resultatet 58 svenska och 134 utländska bilar norrgående och 29 svenska och 84 utländska södergående. Om man lägger ihop materialet från alla tre mättillfällen blir resultatet att 59 procent av godstrafiken som passerar Jönköping är utländsk. Tommy Jonsson är bekymrad.

– Det är ju svårt att tro att de norrgående utländska bilarna är på väg hem för vila efter arbetsveckan i Sverige, förklarar han.

Några minuter bort ligger Eurostop, en mack och samlingsplats för många utländska chaufförer.

När Tommy kör in på den blöta, kalla uppställningsplatsen är det fullt. Det är svårt att hitta en enda registreringsskylt som är svensk, trots att flera av bilarna bär företagsnamn med Andersson, Svenson eller dylikt i.

Genom ett par öppna trailerdörrar syns två chaufförer äta söndagsmiddag i fuktiga gråa vinterjackor.

– De känner igen min bil och alla gillar inte att jag kommer hit. Det finns både bulvaner och torpeder som inte vill att någon ser vad som försiggår här. Chaufförerna vet inte heller vad facket är för något. De tror att vi är någon typ av myndighet och förstår inte att vi arbetar för att alla ska få bättre villkor, säger han.

Mycket riktigt. Snart börjar en grupp män som irriterat hållit ögonen på hans bil vifta för att avvisa den oönskade besökaren. Tommy får ge sig av. Ytterligare några minuter bort ligger Torsvik, ett industriområde med flera godsterminaler och stora åkerier. Här är det också fullt utanför macken och flera av bilarna känns igen. En del har Tommy taggat i cabotage-appen, andra har helt enkelt bara stått på samma ställe alldeles för länge.

– Jag har tipsat Transportstyrelsen om det här, men de bryr sig inte. Sen undrar man ju verkligen hur de här chaufförerna har det, säger han och suckar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).