Södertälje hamn
Close
Efter en segdragen tvist om arbetsmiljön avskedar Södertälje Hamn en kranförare som också är klubbordförande och skyddsombud.
Close

Södertälje Hamn avskedar skyddsombud

Hamn. Södertälje Hamn sparkar stuveriarbetaren Patrick Hörstam, som också är klubbordförande och skyddsombud. Hörstam är inte bara uppsagd, utan avskedad med omedelbar verkan. Beskedet kom efter en långvarig tvist mellan Transport och hamnbolaget, om arbetsmiljön.

– Stämningen har länge varit dålig på arbetsplatsen. Men det här känns overkligt. Chockartat. Jag hoppas att Transport driver det här ändå till Arbetsdomstolen, om företaget håller fast vid avskedet, säger Patrick Hörstam.

Roger Dahlström, ombudsman på Transports stuveriavdelning, var med i fredags då bolaget formellt avskedade den fackliga förtroendemannen. Han säger:

– Avsked kräver att en anställd gjort sig skyldig till stöld eller andra allvarliga saker. De anklagelser som riktas mot Patrick Hörstam är svepande och inga som helst bevis lades fram vid överläggningen.

– Vi har begärt förhandlingar och kommer att kräva att företaget drar tillbaka avskedet.

Patrick Hörstam har jobbat 20 år i det kommunala bolaget, Södertälje Hamn. Han är kranförare och som facklig förtroendeman har han utkämpat åtskilliga duster med arbetsgivaren.

För ungefär ett och ett halvt år sedan seglade en ny tvist upp. Den handlar om arbetsmiljön och hur riskbedömningar ska göras.

Parterna kunde inte enas, trots en lång rad förhandlingar där också Transports centrala ombudsmän kopplats in.

Röster bland hamnarbetarna beskriver hur stämningen försämrades. Och hur arbetsgivaren kontrade med drastiska åtgärder. Som godtyckliga krav på förstadagsintyg vid sjukdom och skriftliga varningar. Varningar som främst riktats mot fackliga förtroendemän.

För två veckor sedan stängdes Patrick Hörstam av från arbetet med omedelbar verkan. Han uppmanades att lämna ifrån sig nycklar och annan personlig utrustning. Samtidigt fick han besked om att hamnbolaget hade för avsikt att avskeda honom.

– Jag frågade varför, men fick inget svar, säger Patrick Hörstam.

Motiveringen kom i stället vid fredagens överläggning, som hölls på Transports förbundskontor. Bolaget är med i Sveriges Hamnar, men hade valt att koppla in två utomstående jurister – i stället för att anlita förhandlingshjälp från den egna arbetsgivarorganisationen.

Patrick Hörstam anklagas bland annat för arbetsvägran, illojalitet och för att ha uppmanat arbetskamrater att inte skriva upp sig för övertidsarbete. Enligt arbetsgivaren har han också brutit mot tystnadsplikten genom att läcka uppgifter som kommit fram vid rehabiliteringsmöten med andra anställda.

Själv tillbakavisar han beskyllningarna:

– Jag var med på mötena därför att medlemmarna konsekvent bett mig att vara det. De anställda har inte velat möta arbetsgivaren ensamma. Att jag skulle ha läckt uppgifter är befängt. Däremot har medlemmarna ofta varit öppna själva med alla konstigheter som företaget försökt driva igenom.

– Jag beskylls också för att vara den direkta orsaken till att flera anställda sagt upp sig. Jag säger bara: Ring dem som slutat och fråga! Södertälje Hamn hittar på anklagelser för att bli av med mig. Det är som en Kafka-process.

Robert Tingvall är vd i Södertälje Hamn.  Transportarbetaren ringer upp:

Ni har avskedat en anställd, en facklig förtroendeman. Varför?

– Ja, det stämmer att vi sagt upp en anställd.

Inte bara sagt upp, utan avskedat…

– Det är korrekt, och det är en ovanlig åtgärd. Men jag vill inte kommentera bakgrunden. Bland annat av hänsyn till personen det handlar om.

Facket ifrågasätter ert agerande. Kommer ni att stå fast vid beslutet i förhandlingen med Transport?

– Ja, det kommer vi att göra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Kullmer:
    29 oktober, 2019

    Att man bara kan göra det är hemskt ingen empati alls

  2. Hamnarbetare:
    28 oktober, 2019

    Allt det Patrik hörstam säger är sant. Det har gått till på detta sätt det är bara en massa lögn och påhitt på många av kontoret. Patrik har aldrig drivit någon till att säga upp sig tvärt om har han försökt att hålla kvar dom som velat säga upp sig. Man bör nog kolla upp organisationen och vem som jobbar där deras kompetens att ta personal.
    Tack Patrik för allt jobb du lagt ner för oss.

  3. Jan-Erik lindblom:
    28 oktober, 2019

    Dags då för transport att agera, hårt detta var ju vad vi sa skulle hända när vi nu börjar uppluckra arbetsrätten och den fackliga strid som pågått när det gäller Hamnarbetarförbundet...

Lästips:

Transportarbetarens logga

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Transportarbetarens logga

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Färdtjänst i Dalarna skyddsstoppad

UPPDATERAD. Klockan 17 i dag stannade all färdtjänsttrafik och alla serviceresor på tre taxibolag i Dalarna. Transport har lagt ett skyddsstopp. Efter en hektisk eftermiddag står det klart att stoppet gäller under helgen.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.